Spotlight (2015)

Skärmavbild 2016-02-12 kl. 17.18.25.png

Det är sällan jag känner för att använda uttrycket ”habil”, men ”Spotlight” ger mig en anledning. Det är en journalistrulle som är habil ut i kulspetsarna, lika stadig som tjockdatorerna som stod och surrade på The Boston Globes grävavdelning: Spotlight åren 2001-2002. Det var då journalisterna Sasha Pfeiffer, Mike Rezendes, Matt Carroll, under ledning av Walter ”Robby” Robinson, Ben Bradlee Jr och Marty Baron, nystade upp pedofilhärvan inom den katolska kyrkans präster och avslöjade att deras brott mörkats av kardinaler och biskopar under flera decennier.

Filmen som regisserats av Tom McCarthy bjuder på en fläckfri och njutningsfull upplevelse, som enligt en artikel i The Boston Globe 🙂 föregicks av ett lika noggrant förarbete som det som skildras i filmen. Av artikeln att döma har McCarthy och manusförfattaren Josh Singer knackat fram historien med hacka och mejsel på egen hand. Det fanns ingen bok att använda som förlaga som avslöjade hur Spotlight-gänget gick tillväga när de grävde fram storyn – däremot har de skrivit en bok om resultatet (”Betrayal: The crisis in the Catholic church”). Så McCarthy och Singer, och skådespelarna, har själva fått lov att ta på sig reporterrollen och intervjuat journalisterna bakom det stora avslöjandet.

Kanske är det en av anledningarna till att filmen känns så gjuten och genuin. Jag älskar den. Den är habil – men inte på ett tråkigt sätt. Tvärtom blir stringensen och den enahanda fokuset på journalisternas arbete en lättnad, och tonen är hög och klar. Det är så här man gör bra journalistfilm, för det är så här bra journalister gör när de gräver fram och presenterar en bra historia. Rakt upp och ner, inga konstigheter.

Skärmavbild 2016-02-12 kl. 19.07.36Bland skådespelarna imponerar, som vanligt får man numera säga, Mark Ruffalo i rollen som den envisa Mike Rezendes. Gud, den mannen har blivit en äkta karaktärsskådespelare. Han spelar inte, han ÄR sin rollfigur. Tyckte också mycket om Liv Schreibers diskreta intelligens och finstilta akwardness i rollen som den nya chefredaktören – utbölingen – Marty Baron. ”Spotlight” är utan tvekan en av det här årets bästa filmupplevelser. Ett hundra procent murvelmys!

För den som vill läsa The Boston Globes originalartiklar om katolska kyrkans mörkläggning finns de att läsa på tidningens hemsida. Här är också en video med Mike Rezendes och Walter Robinson som pratar om hur det var att tolkas på vita duken av Ruffalo respektive Michael Keaton. Kul va?

wp-bat-4

För fler åsikter om skjutjärnsjournalistik på vita duken, kolla in följande filmboggares recensioner av ”Spotlight”:

Flmr
Jojjenito
Movies-Noir
Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Har du inte sett den? (Carl)
Rörliga bilder och tryckta ord

academy-awards-filmstrip-logo

#Oscars2016 – spekulationer!

”Spotlight” är nominerad till sex Oscars i kategorierna: Bästa film, manliga biroll (Mark Ruffalo), kvinnlig biroll (Rachel McAdams), regi (Tom McCarthy), originalmanus (Tom McCarthy, Josh Singer) samt klippning (Tom McArdle). Jag tycker den har gjort sig förtjänt av alla nomineringar – med ett undantag. Jag tyckte inte illa om, men blev inte heller särskilt imponerad av Rachel McAdams rollinsats. Jag tror inte den tar hem för Bästa film – den har tung konkurrens och är kanske lite för ”lågmäld” för att vinna (fast med ”Argo” i färskt minne så varför inte?) … Störst chans tror jag att den har för bästa manus. Om Ruffalo får Oscarn är jag den första att hurra, men det lutar väl lite åt att Stallone tar hem den.

 

8 svar till “Spotlight (2015)

  1. En klar ”reklamfilm” för journalistyrket, in a good way. Hmm, jag håller nog mer på team Liev. Både han och Mark tenderar till att alltid vara sig själva (går alltså emot din karaktärsskådisdiagnos) men av någon anledning gillar jag Liev mer…

    Gillad av 1 person

    • Liev, så stavas det visst! Jag förstår vad du menar – om Mark – men samtidigt inte. Alla skådespelare är väl en variant av sig själva, fast jag tycker Mark börjat bli allt starkare i sina karaktärer, nästan till den grad att jag inte tänker på att det är han. Tvärtom, han ÄR sina karaktärer! Eller så är jag bara blint förälskad 😉 Liev har jag inte sett i så värst mycket inbillar jag mig.

      Gilla

  2. Bra revy. Jag älskade filmen. Håller dock med Sofia lite om Mark Ruffalo. Jag gillar honom men hade han inte i princip samma aura i denna film som i Avengers tex? Men jag gillar honom så detta är inte en nedklankning, det bara är så.

    Personligen gillade jag McAdams lugna rolltolkning. Hon gjorde sitt jobb med de minsta av små rörelser, gester, ansiktsuttryck osv. Men så brukar jag gilla henne också för den delen. Vet inte vilka hon är uppe mot som nominerade men hon får gärna vinna för min del.

    Kul med länkarna. Tack för dem.

    Gillad av 1 person

    • Tack! Jag tycker verkligen inte att han utstrålar samma aura i Spotlight som i Avengers, men men det kanske ligger i betraktarens öga i det här fallet… I vilket fall som helst tycker jag att han går från klarhet till klarhet. McAdams är inte lika självklar i mina ögon. Jag tycker hon har ett baby face som är svårt att ta sig förbi. Hon kommer nog inte vinna Oscarn då hon tävlar mot Kate Winslet, Alicia Vikander, Jennifer Jason Leigh och Rooney Mara. Jag tror Winslet kniper den, men hoppas på Vikander.

      Gilla

  3. Pingback: Oscarsgalan 2016 – mina favoriter | The Nerd Bird

  4. Pingback: Filmåret 2015 | The Nerd Bird

Lämna en kommentar