Barnvagnsbio – Guardians of the Galaxy: vol 2

Okej, jag kan ju erkänna direkt – jag har inte sett hela filmen. Två tredjedelar tror jag att jag lyckades få till innan Juno (min fem månader gamla bebis) tröttnade under barnvagnsbion (se utförlig beskrivning längre ner). Fast ärligt talat kändes det inte som om jag missade något … viktigt? Kul? Fräscht?

Jag gillade första filmen. Den var inte perfekt, men den var kaxig, smårolig och tog inte sig själv på så jäkla stort allvar. Rymd-sci-fi-komedi! Och jag gillar Chris Pratt. Och mysiga åttiotals-hits i rymdmiljö. Men jag kände redan under de inledande minuterna av ”Vol 2” att succén troligtvis inte skulle upprepa sig. Likt öppningsscenen i ”Captain America: Winter’s Soldier” hamnar vi mitt i ett actionfyllt uppdrag där de forna ensamvargarna Peter Quill, Gamora, Drax, Rocket och nya lill-Groot numera samarbetar. I ”Captain America” var öppningsscenen det bästa med hela filmen, kanske det enda jag riktigt uppskattade, men här känns det bara stressigt och klichéartat.

Det roliga med första ”Guardians” var att den vågade sticka ut och vända upp och ner på klichéerna kring hur en hjälte eller en skurk ska vara. Som den autistiskt humorlösa Drax, muskelberget som är urkass på att avläsa andra varelser och säger det han tänker utan en tanke på att försöka vara rolig, och därför blir det. Eller Peter Quills fåfänga försök att bli en ökänd bandit genom att ge sig själv namnet Star-Lord.

Här i uppföljaren lyckas man inte riktigt skapa samma mysiga överraskningskänsla kring rollfigurerna (visst, lilla Groot är ruskigt söt), utan tenderar att överdriva deras egenskaper alternativt släppa taget om dem helt. Zoe Saldanas Gamora till exempel. Utöver att vara det sedvanliga sexobjektet har hon dessutom fått rollen som den rätt trista ”morsan” i gänget. Som suckar irriterat när Peter och Rocket slåss om styrspaken och kraschar skeppet på en okänd planet. Hon intygar i en annan scen för en annan alien-kvinna, Mantis att hon inte alls är ful, typ reflexmässigt, kvinnor emellan.

Inte för att Yondu (elaka brorsan från ”The Walking Dead”) var nåt mönsterbarn i första filmen, men när vi återser honom här står han och knäpper byxorna inne på ett horhus där de prostituerade är robotar som stänger av sig själva när jobbet är klart. Sånt där tar mig verkligen ur stämning. Rymden är ungefär, nej exakt, som livet på jorden alltså, med några få undantag.

Så nånstans mellan fisljummen sexism och en rätt lam kärlekshistoria mellan Peter och Gamora finns även en storyline om Peter Quills pappa som jag inte hann se slutet på. Om det var något som fick era hjärtan att banka kan ni väl skriva en rad om det i kommentarsfältet och påpeka att jag har undervärderat ”Vol2” å det allra grövsta.

Uppdatering: spoilers förekommer i kommentarerna. 

Nu var jag ju inte med på själva träffen, men det var ju ett litet gäng som träffades i lördags också som framför allt har sett HELA filmen och skrivit några rader – säkerligen mer positiva än mina – om ”Guardians of the Galaxy: Vol 2”! Spana in dem här:

Fiffis filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Mackans film
Flmr
Filmitch

Barnvagnsbio då, var det nåt att ha? Jovars. Att ha salong 1 på Filmstaden Söder nästan för sig själv en onsdag förmiddag (det var jag och två till med tillhörande bebisar där) är en lyx i sig, även om det innebär att ha en ålande bebis i knäet en stund. Juno var väldigt nyfiken på vad det var för färgglada aliens som hoppade omkring och spottade ur sig oneliners bakom henne, men hungern satte så småningom stopp för vidare utforskning. I hela 20 minuter sov hon på min axel trots att ljudet inte var så dämpat som jag hade förväntat, och kanske önskat. Däremot var valet av film kanske inte det smartaste av SF. Två och en halv timmes Marvel-action är rätt krävande utan bebis, så att jag skulle lyckas se hela filmen med tillhörande 10-minuterspaus i mitten, kändes långsökt redan på idéstadiet. Vet att de visade ”Life” av Daniel Espinosa för ett par veckor sedan. En rätt läskig alien-film med 15-årsgräns – hur tänkte de där? Även om det inte direkt är tanken att bebisarna ska kolla på filmen så har de ju öron som liksom mina egna kan skilja på när folk skriker skräckslaget eller skriker av skratt – eller?

Barnvagnsbio får också 2/5 i betyg.

 

19 svar till “Barnvagnsbio – Guardians of the Galaxy: vol 2

  1. Hahaha…du missade ingenting. Promise. 😉

    Gillad av 1 person

  2. Kontroversiellt att recensera utan att ha sett slutakten. Men också fullt rimligt för en film som verkligen inte bjuder på många överraskningar. Och roligt att du är tillbaka med pennan i hand.

    Life som barnvagnsbio låter absurt. Även om knoddarna inte hänger med i filmen så är det väl ett tveksamt nöje att kravla runt på skräckslagna föräldrar.

    Gillad av 1 person

    • Jag funderade på att inte betygsätta pga ej sett hela, men jag tänker att folk som läser får ta texten för vad den är 😉 Hymlar ju inte med att jag missade slutet.
      Ja det känns kul att skriva igen faktiskt!
      Jag läste på en blogg om en mamma som faktiskt gått och sett just Life med sin bebis, utan problem. Men då sov oxå bebisen i en barnvagnsinsats eller bilbarnstol genom hela filmen… om man har en sån unge funkar det nog. Men personligen tycker jag att urvalet borde vara mer anpassat till att bebisar faktiskt ser/hör delar av filmen.

      Gilla

  3. Nja, jag skulle vilja hävda att du inte missade speciellt mycket. Kurt Russells Ego visade sig vara pappan. Men det sades väl tidigt i filmen har jag för mig. Ego var ett omnipotent väsen som skapat hela planeten och som via energin som han skördade från sina barn genom att döda dem kunde ta över hela planeter och döda alla som bodde där. Egos idé var att döda alla planeter/folk i hela universum och sedan skulle det bli bra på något sätt. Men det slutade med att Peter spöade planeten (!) och att Baby Groot sprängde planetens hjärna. Klackarna i taket.

    Låter som båda filmerna var dåliga val för barnvagnsbio. Bättre lycka nästa gång! 🙂

    Gillad av 1 person

  4. Tack då vet jag vad jag missade – låter ju spektakulärt dåligt. En är inte lite trött på den sortens skurk-planer ”döda allt och alla”. Spoilervarning kanske hade varit på sin plats i kommentaren dock 😉

    Gillad av 1 person

  5. Jätteroligt att du är back in business igen! 😀

    Vad gäller barnvagnsbio tänker jag att längden på filmen också är rätt viktig. Hellre en kortare (och kanske läskigare) film med lågt ljud än en jättelångt vanligt drama med för högt ljud. Dagens film känns som ett jättekonstigt val hur man än vänder och vrider på det.

    Gillad av 1 person

    • Yay! 🙂 Ja men eller hur?! SF är lustiga alltså, ibland undrar man om de själva kollar på film öht eller kopplar ihop film med de som ska se filmen. Typ människor. Att dessutom kalla det barnvagnsbio när man är tvungen att lämna vagnen utanför… no comment!

      Gilla

  6. Härligt att läsa en text från dig igen (vågar man hoppas på fler?).

    Kul beskrivning av barnvagnsbio. Märkligt filmval, både denna och Life.

    Nope, som Henke beskrev så missade du inget av värde. Det enda skulle i såna fall vara att vi fick lite mer kött på benen när det gäller relationen mellan Gamora och Nebula. Tror det kom mot slutet.

    Gilla

    • Ha ha härligt att du tycker det 🙂 Jag har faktiskt påbörjat två texter till men inte publicerat ännu… Så den som tålmodigt väntar på något gott KANSKE får utdelning 😀 Har sett en hel del tv-serier (som jag skulle kunna skriva om) under mammaledigheten, men desto färre filmer. Det är bara det där med tid och två fria händer som är kruxet…

      Gilla

  7. Tangentbordet får vi väl dra till med! 😉 Dela på gracerna? Hänger inte med i språket nu…

    Gilla

    • Ålderdomligt uttryck som stofiler (likt mig) drar oss med 😉
      Betyder att man får fördela det man tycker är trevligt i barnvagnsbio fallet – dels att ta hand om barn dels att se film – ngt som skulle vara svårt för mig.

      Gillad av 1 person

      • Ah stofil-svenska 😉 Ja det var väl inte helt lätt att hålla fokus på filmen, men efter några månaders övning så blir man rätt bra på att göra sju saker samtidigt.

        Gilla

  8. Men wtf, varför konkar kommentarerna från Firefox?! Mkt märkligt… Och irriterande, det är ju Firefox jag ”alltid” använder.

    Gilla

Lämna en kommentar