Filmspanartema: Män som springer

Filmspanarnas månadstema är MÄN SOM SPRINGER.
Jag kommer att hålla mig kort, mycket kort. Jag tänkte helt enkelt lista tre riktigt bra ”spring” på film. Från filmer jag tycker väldigt mycket om förstås.
 
Det finns ju en hel väldans massa män som sprungit på film. Ibland undrar man om de gör något annat. 1988 sprang Bruce Willis och tyskarna i Die Hard över glassplitter, hisschakt och ut genom skyskrapefönster. I Matrix (1999) handlade det mycket om att hinna fram till en telefonautomat i tid. Sylvester Stallone har gjort sin beskärda joggingjabbar i diverse Rocky-filmer (även om jag minsann har en favorit där också). I Forrest Gump dök den klassiska repliken ”Run Forest, run!” rakt in i populärkulturen mycket tack vare en löpkunnig Tom Hanks och kompisen Robin Wright (Jenny). För att nämna några.
 
Men mina tre favoriter handlar om män som springer för sitt liv (och lite för underhållnings skull), till insikt och från ordningsmakten. Män som jag gillar. Som har det där lilla extra i såväl skådespeleriet somi  springsteget. 
  
 
3. Redigerad text: På tredjeplatsen hittar vi inte filmen som var min mest sedda film som barn, men jag vill ändå passa på att hylla Indiana Jones och De Fördömdas Tempel. Jag såg den typ en gång om dagen en tid i mitt liv då Indiana Jones var min absolut största hjälte. Han var också rätt lik min pappa (tyckte både pappa och jag). Av någon anledning trodde jag att stenbumlingscenen hörde hemma där, men det är ju förstås i Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten som Harrison Ford älgar fram genom tunneln med en stembumling hack i häl. Oavsett blir jag fortfarande varm i hjärtat när jag ser Indy som springer!
 
 
 
2. Sen finns det ju män som varken springer från stenbumlingar, boxande ryssar eller skurkar i solglasögon. Som snarare springer till någon, som springer för kärlekens skull. Som Billy Crystal i When Harry Met Sally (1989). Filmen är fortfarande nummer ett i genren romantiska komedier om du frågar mig. Jag tokälskar den här filmen. Springscenen som jag syftar på är väldigt charmig, lite vemodig, men så kommer insikten, löpningen, avslutet. Det ser jobbigt ut för Harry när han springer, trots att han har vita sneakers och ser rätt smärt ut. Det här springet känns på riktigt!
(Obs! Spoilervarning i klippet, detta är slutscenen i filmen).
 
 
 
1. På förstaplats hittar vi den skotske prinsen som jag med glädje vilat ögonen på i Moulin Rouge, Star Wars, Big Fish, Velvet Goldmine, The Ghost Writer, Cassandra’s Dream, Emma, The Island, A Life Less Ordinary och Brassed Off bland annat. Här löper han med lika mycket junkie-nonchalans som karisma genom Edinburghs gator, till en voice over som måste anses som kultförklarad. Låt mig presentera en av mina absoluta favoritskådespelare på språng: Ewan McGregor i Trainspotting. 
 
 
 
Så, djupare analys av Män som springer blev det inte. Jag hoppas att någon annan tagit på sig de analytiska glasögonen och försökt luska ut vad springande män måhända symboliserar. Autonomi? Förlust av kontroll? Jaktinstinkt? Varför springer män så himla mycket på film? You tell me. 
 
Kanske har någon av de här svaret:
 

16 svar till “Filmspanartema: Män som springer

  1. Du menar Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten väl? Alltså första Indiana Jones med smältande nazister? Stor skillnad.

    Åh, ingen kan springa som Ewan i Trainspotting.

    Gilla

  2. Ah njutbara scener alla tre från tre filmer jag håller mkt högt 🙂 Minns fortfarande Indys löp när jag såd det för första ggn på bio – satt med andan i halsen.
    Nr 3 och 1 har båda hamnat på min lista över bästa öppningsscenerna.

    Gilla

  3. Ååååå vad jag känner för att se om Harry & Sally-filmen nu. Finns den på Netflix måntro, jag skiter i solen, jag vill se den nuuuu.

    Bra val alla tre måste jag säga. Introt till Trainspotting är verkligen en klassiker, det är näääääästan lika episkt springande i början av Känn ingen sorg 😉

    Gilla

    • When Harry Met Sally kan man få abstinens på när man minst anar det 🙂 Och det är fullt försvarbart att dissa solen till förmån för Meg Ryans "high maintenance" och Billy Crystals monologer. Tyvärr har jag inte Netflix längre (men jag fick ju en voucher i pris – har ju glömt att tacka! – men den ligger i Stockholm och på väg hit med post, så jag vet inte om de har filmen. Meddela gärna om du får napp!
      Ja, Känn ingen sorg-springet är ju döbra!

      Gilla

  4. Vad läskigt såg trainspotting för typ två dar sen och så skriver du det här //kirra

    Gilla

  5. Jag älskar Indys spring i inledningen av Indian Jones! Harrison är också rolig när han springer i Star Wars. Han har jagat efter några storm troopers och sedan kommer han galopperande tillbaka med en hel hög av dem i släptåg.

    Jag gillar När Harry mötte Sally slutet också, även om slutet av The Graduate slår det alla dagar i veckan.

    Jag är dock inte så förtjust i Trainspotting eller Ewan M… Sorry (nu lär väl denna kommentar "komma bort" också…)

    Gilla

    • Kommentaren kom fram! 😀 Ja, han har en jäkligt härlig springstil Harrison Ford. Galopperande är helt rätt ord! Springer en hel del i Jagad/The Fugitive också.

      Har inte sett The Graduate.

      INTE förtjust i Ewan?! Han är ju den enda man som Louis CK skulle kunna tänka sig att ligga med 🙂 Det måste väl betyda nåt?

      Gilla

  6. Tre alldeles föredömliga exempel, även om jag nog skulle lägga din #3 som #1. Alltså boulder-scenen och Raiders… _Inte_ Temple of Doom 😉

    Men jag vill ändå allra mest hylla spaningen på John McClane, klassisk löpning som jag alldeles hade glömt bort!

    Gilla

    • Många här som verkar gillar just första Indiana Jones, men jag har ärligt talat knappt sett den i sin helhet (förutom, uppenbarligen stenbumling-scenen). I min värld ÄR Indiana Jones "Temple of Doom"-filmen. Vilket nog har att göra med mitt barndomsknarkande av just den filmen. (Jag har inte listat ut hur det kom sig att mina föräldrar lät mig se den så frekvent, med tanke på den rätt otäcka hjärtat/vodoo-scenen.)
      Ha ha den bjuder jag på 🙂 såg den ju rätt nyligen och det var ett faasligt springande på den där McLane och skurkarna.

      Gilla

  7. he he föresten tänkte på en annan sak, har du sett att Hunt från Grey’s är med i filmen, tjugo år yngre ha ha 🙂 ganska kul att se!

    Gilla

  8. Jo Hunt är med i Trainspotting, han är tydligen skotte! såg att det
    var Hunt när jag såg den, han spelar Tommy //Kirra

    Gilla

Lämna en kommentar