The One I Love (2014)

The One I Love Jag är inne i en Duplass-period. Efter att ha sett första säsongen av Togetherness (av Mark och Jay Duplass) där den förra även spelar en av huvudkaraktärerna, upptäckte jag att även The Skeleton Twins producerats av bröderna Duplass. Liksom filmen med den menlösa titeln: The One I Love (som är regisserad av Charlie McDowell och producerad av Duplassarna).

Bröderna Duplass verkar ha dille på att skildra parrelationer där lusten och glädjen i att vara tillsammans är borta, samtidigt som det finns en stark övertygelse om att man ska vara tillsammans. Det finns liksom en genuin kärlek i grunden, kanske behöver den bara vårdas på rätt sätt för att återfå sin energi?

Elisabeth Moss och Mark Duplass spelar paret Sophie och Ethan som försöker blåsa liv i kärleken genom terapi och att återskapa fina, romantiska minnen (som att bryta sig in hos någon och bada i dennes pool). Det funkar inget vidare och de får rådet av sin terapeut att åka på en weekend på något sorts resort. Ett vackert hus uppe i bergen med pool, gästhus och lummig trädgård. Redan första kvällen kommer de varandra närmare, de delar en flaska vin, pratar och har sex i gäststugan. Sophie går in till stora huset för att byta kläder. Och upptäcker en slumrande Ethan på soffan. Hon undrar hur han hann dit före henne, och när hon berättar om deras härliga kväll förstår han ingenting. Han har  inte upplevt deras fina återförening – han har sovit.

Låter detta märkligt? Komiskt? Obehagligt? Jag vet ärligt talat inte exakt vad det är Duplass och McDowell vill att den ”slutgiltiga” känslan ska vara, men alla adjektiven passar in på den här filmen. Det är i vilket fall ett udda och underhållande sätt att skildra en relation på dekis. Först tyckte jag att Elisabeth Moss kändes ”fel” i rollen som Sophie, hon känns inte så rom-comig. Men efter ett tag vande jag mig och kunde sedan inte se mig mätt. Hon är en girl next door utan att vara töntig liksom. Mark Duplass är Mark Duplass. Nästan exakt samma karaktär som i Togetherness, kanske lite mindre snäll.

wp-bat-3

Lämna en kommentar