Chef (2014) … eller varför HD-teve förstör din film

Chef Som jag har längtat efter att se Chef. Denna matporriga feelgod om en köksmästare (Jon Favreau) som börjar om på ny kula genom att starta en foodtruck, och som i samband med detta inser att han försummat sin son efter skilsmässan från ex-frun (Gloria från Modern Family). En perfekt fredagsfilm, eller hur? Jag är hemma hos en kompis, vi har bullat upp i soffan (mätta, jag har hört att det är självmord att se den här filmen på tom mage), med snacks och mjukisbrallor. Vi hyr filmen på min väns Apple Tv-mojäng och trycker på Play. Min kompis envisas med svensk text. Okejrå. Vi börjar titta och genast inser jag att något är fel.

Har Jon Favreau och Scarlett Johansson gått och blivit såpaskådisar? Eller är de med i någon slags realityshow? För  allt på den dyra platt-teven är platt, upplyst, knivskarpt och tillstymmelse till stämningsfullt, varmt ljus över köksmästarens dregelframkallande matkreationer är som bortblåst. Inget är som det borde vara. The Nerd Bird är på väg att förvandlas till Angry Bird. Och allt är tevens fel.

Jag fattar inte hur ni gör det, ni  som köper svindyra tv-apparater och ACCEPTERAR att film slaktas på det här sättet av högkontrastiga ultrasmoothing-inställningar som gör att ögonen vill självantända i förfäran. Ni fattar att det är som att köpa en målning av Monet och fylla i konturerna med spritpenna, va? Ni fattar att filmskaparna har spenderat miljontals kronor och har professionella människor på plats för att ljussätta varje scen perfekt och att därefter bearbeta filmmaterialet (grading) i klipprummet för att filmen ska få en särskild look? Att det finns en anledning till att filmfotografen Hoytye van Hoytema valde att ta bort färgen blå ur filmen Her. För att han ville skapa en stämning.

Tyvärr är det inte filmskaparna  som avgör hur deras verk som framställas på teven, utan tv-tillverkarnas marknadsavdelning. De vill sälja tv-apparater och då gäller det att synas i butiken. Mer kontrast, mer färg, mer skärpa är säkert imponerande när du står i en upplyst butik och stirrar dig svettig på två meter stora skärmar som vill förföra just DIG. Skärmavbild 2015-04-18 kl. 13.39.44Men när du sätter upp den där teven i ditt vardagsrum, sänker till mysbelysning och kryper upp i soffan för att se en gammal klassiker, vill du verkligen att bilden ska vara Skärmavbild 2015-04-18 kl. 13.39.56lika platt (men skarp) som i ett avsnitt av Big Brother, med ungefär samma bjärta färgskala, eller vill du ha samma känsla som när du är på bio? It’s your choice.

För du kan faktiskt ställa in själv. Nu gjorde inte jag det för jag visste inte hur man gjorde på min väns teve och därför genomled jag, enligt ryktena, världens mysigaste film med känslan av att befinna mig på en kall bensinmacks-toalett i Sibiren där inte ens kubanska grillmackor kunde få upp temperaturen över noll.

Jag ska se om Chef. Göra om, göra rätt. Jag är inte den första att beklaga mig över detta (testa att googla ”Why HD tv destroys your movie” och läs på, det är din filmupplevelse värd!) Förhoppningsvis är jag inte den sista heller.

10 responses to “Chef (2014) … eller varför HD-teve förstör din film

  1. Ah, vad synd. Chef är härlig matporr förtjänar att upplevas på bästa sätt.

    https://jojjenito.wordpress.com/2014/10/31/chef-2014/

    Känner igen mig. Fick precis samma känsla när jag första gången så en film på en sån där felinställd platt-tv. Det är ju lite samma känsla som i de Hobbit-filmerna med sin läskiga HFR. Ser ju för täskigt ut.

    Förresten, nu funkar det att lägga in extra radbrytningar för mig, i alla när jag använder admin-editorn! Inga fler dolda punkter. 🙂

    Gilla

    • Ja, fy fäsiken vad fult det är. Det känns liksom som att filmen är inspelad på videoband och man förväntar sig att en arg Gordon Ramsey ska dyka upp när som helst. Dessutom sysslade den teven jag kollade på, eller om det var Apple Tv-inställningar, med att SÄNKA ljudet när Dustin Hoffman gormade och skrek. Som om vi som tittar inte pallar med när någon blir lite högljudd. Jag höll på att bli tokig.

      Bra där! Jag ska testa igen också 🙂

      Gilla

  2. Det är just därför jag kör med en plasma-tv i filmrummet. En skärm som verkar vara som gjord för filmvisning och inte TV eller dataspel… Tyvärr verkar plasma-skärmarna vara på väg ut från marknaden. Kan de kanske inte konkurrera med LCD/LED-skärmar i butikerna tro…

    Gilla

    • Intressant att höra. Själv är jag ju lite lost vad det gäller tv-apparater (kör med projektor på väggen) eftersom jag inte ägt någon på flera år och då senast en tjockteve.

      Mycket troligt att det är därför. Blir upprörd och får ont i filmälskarsjälen när jag tänker på det – att ”vanligt folk” köper snicksnacket och tror att såpoperaeffekten är lika med BRA. Hell to the no!!

      Gilla

  3. Tyvärr har Panasonic och de alla andra slutat tillverka plasma. Ja, det är förjävligt men sant. 😦

    Gilla

  4. Håller helt med, förstår inte grejen med HD! Jag stod ut i typ fem minuter av den första Harry Potter -filmen i HD när jag skulle kolla om den. När de var hos Dursleys kändes det som man såg ett avsnitt av Eastenders, och i Diagon alley var det som att man slagit på de starkaste strålkastarna på en teaterscen med kulisser i målad frigolit. Vilket det kanske var, men på ”vanlig” tv är man ju glatt ovetande om det…

    Gilla

    • Grejen med HD är att ”grejen” är en jävla hoax, ett sätt att kränga tv-apparater i butiken. Tror ingen egentligen vill se näshåren på Dumledore eller som du beskriver, att det ”kändes som att man såg ett avsnitt av Eastenders” när man kollar på Harry Potter, men folk i tv-soffan är inte kända för att starta uppror så… 😉

      Kul att se dej här förresten! Är din blogg aktiv?

      Gilla

Kommentera

