Torsdagtipset: Wanderers (2014)

Wanderers is a vision of humanity’s expansion into the Solar System, based on scientific ideas and concepts of what our future in space might look like, if it ever happens. The locations depicted in the film are digital recreations of actual places in the Solar System, built from real photos and map data where available.

Without any apparent story, other than what you may fill in by yourself, the idea of the film is primarily to show a glimpse of the fantastic and beautiful nature that surrounds us on our neighboring worlds – and above all, how it might appear to us if we were there.

Läs mer om Wanderers – a short film by Erik Wernquist from Erik Wernquist on Vimeo.

* * *

 Jag blev överraskad av min käresta i torsdags, utbjuden på middag å grejer och så hade han en särskild överraskning som avrundning. Vi skulle gå på premiärvisningen av hans kompis Erik Wernquists (visuellt geni och animatör) kortfilm Wanderers på Scalateatern. En film om rymden. Om människan i rymden. Det lät ju asgrymt! Men att den var så här bra kunde jag inte föreställa mig. En kortfilm som bäst kan förklaras som att den öppnar en lucka i min hjärna och ropar hallå! Glöm existentiell ångest! Det är för futtigt. Rymden väntar på oss.

Wanderers är bara 4 minuter lång. Men den träffade mig djupare än Interstellar. Jag får goose bumps stora som apelsiner varje gång jag ser den och jag kommer att se den om och om igen. Det fantastiska ljudet, Carl Sagans röst och musiken bidrar starkt. (Se filmen med bra ljud).
Filmen har vetenskaplig grund (Erik Wernquist förklarade filmen efteråt och jag satt med hakan i knät). Wanderers har nu 2,6 miljoner visningar på Vimeo och jag tror att Hollywood kommer att ringa Erik och säga hej (om de inte redan gjort det). Så ta chansen att se den och var stolta att detta verk kommer från en visionär som finns mitt bland oss. Fler bilder och mer info om filmen finns här.

4 responses to “Torsdagtipset: Wanderers (2014)

  1. Galet snyggt och fantastiskt stämningsfullt! Tipset är att se filmen med hörlurar 🙂

    Gilla

  2. Har glömt att påpeka vilket fantastiskt tips Wanderers var! Kan titta på detta hur många gånger som helst. Känns nästan som en trailer till världens bästa film, typ 😉

    Gilla

Kommentera

