Brave (2012)

Varför har jag väntat så länge med att se Brave ? Värsta grymma filmen ju! Jag skrattade så jag höll på att gå av åt björnar med drottningmanér, björnprinsar och skotska gubbar utan brallor. He he. Brave lyckas förena Pixar-feminism med gubbhumor, och det är en bragd i sig. Brave har en rak och enkel storyline, utan irriterande stickspår. Den handlar om Merida, en vild prinsessa som hellre rider i skogen, klättrar i berg och skjuter pilbåge än att lära sig sitta, stå, brodera, konversera som en ungmö i hennes position bör. Som ifrågasätter sin mor och tar till desperata metoder för att slippa gifta sig med en klanprins. Merida är en färgstark, rolig och envis karaktär. Gillar stenhårt!
En av filmens tre regissörer är Brenda Chapman, som också skrivit manus. Det är värt att notera att både Brave och Frozen (2013) har kvinnliga och manliga regissörer och manusförfattare. Mångfald berikar! Och eftersom jag är väldigt förtjust i skotska nejder, engelska med skotsk brytning och uppskattar en släng magi, så är Brave perfekt. Bra musik var det också, men skönt att slippa sångnummer á la Disney, 
 
En invändning har jag trots allt; det hade varit skönt att slippa det royalistiska temat för en gångs skull. Är det inte lite uttjatat? Finns det inga andra ”konflikter” än att bli bortgift (vilket iofs är ett existerande problem än i dag, tragiskt nog) ? I en historisk kontext som denna kanske det är passande, men det måste finnas andra källor att ösa ur. Pixar, som är Disneys frisinnade kusin, borde våga lite mer. Och just det. Lägg märke till vem Brave dedikeras till i sluttexterna. Min tolkning av filmen fick sig en törn faktiskt för jag är rätt så trött på personkulten runt ***** **** och jag kände mig genast lite hjärntvättad. Kanske en överdrift. 
 
Kurisoa: Rösten till en av klanherrarna, Lord MacGuffin görs av Kevin McKidd (Owen Hunt i Grey’s Anatomy) som är av skotsk börd. 
 
Betyg: 
 

5 responses to “Brave (2012)

  1. Yay! Jag blev också mycket positivt överraskad av Brave, både vad gäller historia och utförande. Den är så grymt snygg! Och jag undrar om inte det rojalistiska temat är ett väldigt enkelt sätt för historieberättare att skapa plikter för barn som de sedan kan göra uppror mot. Annars har ju inte barn så himla många plikter.

    Och inte för att det kanske spelar någon roll men det finns tydligen dedikationer till andra avlidna Pixar-gubbar i Finding Nemo, Cars, Ratatouille, WALL-E och Up. Så ***** **** är inget unikum i det avseendet.

    Gilla

  2. De kanske får cancer av att ha andats in pixlar så länge?

    Gilla

  3. Pingback: När det går åt helvete och ändå slutar så bra | The Nerd Bird

Kommentera

