Bästa filmerna 2004

Filmåret 2004 har nästan ett tvärvetenskapligt värde på sättet det speglar min spretiga filmsmak. Här finns verkligen både högt och lågt, dramatik och humor i en fantastisk mischmasch, men mest framträdande är ändå allvaret. Och kärleken – till den älskade, arbetspartnern, rättvisan – och de mer svårhanterliga känslorna i kärlekens namn: svartsjukan och hämnden. Faktiskt så har hälften av filmerna kärlekspar i fokus. Det är svårt att sätta ordningen helt korrekt, men jag gör ett försök som vanligt.

Mina Topp 10 Bästa Filmer år 2004 är…

10. Starsky & Hutch
Starksy & Hutch

Kom samma år som Anchorman, men har mer Ben Stiller och mindre Will Ferrell och även om jag gillade Anchorman när den kom känns den numera lite tradig. Starsky & Hutch däremot blir jag sugen på att se om vilken dag som helst!  Och som ni vet redan vet; If you can’t beat them, join them.

9. Diarios de motocicleta
The Motorcycle Diaries
Politiskt, poetiskt och äventyrligt när Ernesto ”Che” Guevara goes Into the Wild på en motorcykel genom Latinamerika och upptäcker sociala orättvisor. Det var ett tag sedan jag såg den här men jag får bara fina vibrationer när jag tänker på Gael García Bernal och hans comrade Rodrigo De la Serna som spelar Albert.

8. The Notebook
The Notebook

Filmen med världens töntigaste titel på både svenska och engelska har trots allt något. Jag har sett den en handfull gånger och ja, den dryper av romantiska floskler men Ryan Gosling och Rachel McAdams dysfunktionella kärlek går rakt in i mitt lilla romance-hjärta.

7. The Phantom of the Opera
The Phantom of the opera
Joel Schumachers filmadaption av den klassiska operamusikalen med ett soundtrack signerat Andrew Lloyd Webber. Filmen må vara mindre betydelsefull i mina ögon efter att jag sett musikalen live på Broadway, men det var ändå tack vare filmen som jag fick upp ögonen för den svartsjuka fantomen på operan. Älskar musiken och ryser ihjäl mig till lampstigningen i den långa, inledande scenen än i dag.

6. Before Sunset
Before Sunset

Den svagaste länken i Linklaters trilogi om Celine (Julie Delpy) och Jesse (Ethan Hawke), men den förtjänar ändå en plats på min topp-10-lista eftersom det är härliga Celine och Jesse som babblar om livet, drömmar och besvikelser i 80 minuter.

5. Fyra nyanser av brunt
Fyra nyanser av brunt

Tomas Alfredson och Killinggänget gjorde en svensk och tragikomisk short cut-film om hur det är att vara människa. Och gjorde det rent ut sagt skitbra. Sofia Helins osympatiska Jenny är lysande och det finns många intressanta observationer i denna svenska klassiker.

4. The Aviator
The Aviator 2
Att Leonardo DiCaprio inte har fått en Oscar ännu är ofattbart. Han har varit nominerad totalt fem gånger typ vart tionde år sedan han snodde rampljuset från Johnny Depp i Gilbert Grape 1994. Hans andra nominering var för rollen som Howard Hughes i Scorseses rise of entreprenör-historia The Aviator. En film som Leo bär på sina axlar. Även Cate Blanchett lämnar avtryck som Katharine Hepburn.

3. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Eternal Sunshine

Finns det nån som inte gillar den här filmen? Jim Carrey gör en Kate Winslet-roll och Kate Winslet gör en Jim Carrey. Eller nåt åt det hållet. Med Charlie Kaufman som manusförfattare får denna inte så Notebook-iga kärlekshistoria en psykologisk och humoristisk twist som gör filmen både spännande och obehaglig.

2. Closer
Closer

Skådespelarnas skådespelarfilm där kameran inte lämnar Julia Roberts, Clive Owen, Natalie Portman och Jude Laws rollkaraktärer ur sikte i en enda scen. En intrig så tät att man knappt kan andas, ett kvartettdrama mellan två stiliga britter och två undersköna amerikanskor. Dysfunktionella kärlekshistorier var visst på tapeten 2004?

… och nummer ett på listan är faktiskt en tvåa… 😉

1. Kill Bill Vol. 2
Kill Bill vol 2
Ja men det var väl inte så svårt att räkna ut? Tarantino avslutar Beatrix Kiddos jakt på Bill and I love it! När det begav sig tyckte jag att tvåan var bättre än ettan till och med, trots att nyhetens behag var borta. Hade möjligheten att se bägge filmerna på Stockholms filmfestival i höstas men pallade inte sitta så många timmar i sträck efter F2F med Uma Thurman. Men att se Kiddo ta sig levande ur en grav tack vare stenhård träning hos Chia-Hui Liu (bilden), världens bästa samurajsvärds-fajt i en husbil och five finger death punch ingår i motiveringen.

Filmer som också var bra: Million Dollar Baby, Ray, Along came Polly, Anchorman: The Legend of Ron Burgundy, Garden State, Ocean’s Twelve, Masjävlar.

Årets besvikelse:
Catwoman

Filmspanarna logga
Men det här vara ju bara mina åsikter. Bäst att vidga perspektivet och kolla in vad övriga filmbloggare tyckte om filmåret 2004…

Fiffis Filmtajm

Movies Noir

Rörliga bilder och tryckta ord

Jojjenito

We could watch movies

Spel och film

Fripps Filmrevyer

Filmmedia

Filmitch

Flmr

24 svar till “Bästa filmerna 2004

  1. Jag kan hålla med om att Diarios i alla fall var klart mycket bättre än sömnpillret Che. Spännande med din etta, jag har aldrig riktigt fastnat för den där duofilmen. I den mån den är bra är ettan bättre än tvåan 😉 Jag kan hålla med om att Leo skulle kunna vara värd en Oscar men man får väl hoppas att när den väl kommer så gör den det för något som är vinstvärdigt och inte bara ”lång och trogen tjänst”…

    Gilla

    • @Sofia: Ja, verkligen. Che var en riktig snarkvarning… Vilken är Tarantino-favoriten då, om det finns nån alltså? Ja, det är lite tråkigt när skådisar får pris för ”fel” film så att säga. Var inte Sandra Bullocks The Blind Side en sån Oscar? Inte för att hon inte var bra, men var hon SÅ bra?

      Gilla

  2. Härligt att du hade med Starsky & Hutch, riktigt bra komedi! Kill Bill fastnade jag aldrig riktigt för, kanske dags att se om. Phantom måste jag också se om, sätter upp den på listan direkt.

    Gilla

  3. Wow. Closer! Den ligger i se-högen inför maj månad på bloggen. The notebook likaså.

    Kill Bill, vol 2 är ett solitt val.

    Vi hade annars bara tre filmers överlapp, men vilka filmer sen då!

    Personligen tycker jag att Sandra Bullock var helt klart värd sin oscar för The Blind side.

    Gilla

    • @Henke: Härligt. Jag verkar vara den enda i gänget som finner den förtjusande. Tror dock att jag kan ha en allierad i dig… The Notebook är The Notebook. Försök att inte ha för höga förväntningar. Jo, visst var Bullock bra i The Blind Side. Kanske bara var jag som tyckte att filmen var lite smörig och det hade varit ballare om hon fått en Oscar för Gravity.

      Gilla

  4. Ah, fin lista! Dagbok från en motorcykel tillhör de som tyvärr fortfarande står på min vill-se-lista. Closer var lite oväntat, vilket alltid är kul. Minns att många gillade den, men eftersom jag har svårt för Julia Roberts, ogillar Jude Law och avskyr Clive Owen så klickade den inte riktigt… =)

    Håller för övrigt med om att Kill Bill-tvåan är bättre än ettan, även om den ena liksom kräver den andra.

    Gilla

    • @Gustav: Ja, är själv sugen på Motorcykel-omtitt. Ha ha, om du inte gillar skådisarna kommer du ha riktigt svårt för Closer. Hur kan man avsky Clive Owen?!

      Gilla

  5. WoW så härligt att se lite BRUNT på din lista (och nu såg jag hur jävla illa DET lät men jag orkar inte radera och börja om ;)) Jag trodde jag skulle vara ensam om att ha med Fyra nyanser av brunt.

    Och vad gäller frågan under nummer 3. Jo, det finns nån världsfrånvänt människa som inte gillaDE Eternal sunshine. (http://www.fiffisfilmtajm.se/tre-om-en-eternal-sunshine-of-the-spotless-mind/)

    Gilla

    • @Fiffi: Hahaha! Brunt ska det va… eller NEJ, det blir fel hur man än läser in det 😉 Kul att läsa din omvärdering av ESotSM. En trea är inte så pjåkigt med tanke på att den fick en etta först. Hur står det till med Jim Carrey-omdömet nu för tiden då, efter att han gjort en del seriösa roller? (Man on the Moon, The Number 23, Eternal Sunshine, samt halvt seriösa Truman Show). Jag tycker om honom i alla former 🙂 Hade väldigt kul åt hans roll i The Incredible Burt Wonderstone…

      Gilla

  6. Kul med Fantomen och Fyra Nyanser… på listan. Tror att du gillar filmer med fart. 🙂 Kill Bill-filmerna har jag lite hat-kärlek till. De är lite väl överdrivna och Hong Kong-mässiga. Men tvåan är definitivt snäppet bättre och med mera djup. Gillar verkligen David Carradine i den rollen.

    Gilla

    • @David: Fart… haha! Tarantinos filmer överdrivna? Förstår inte alls vad du menar 😉 Ja, Carradine är perfekt som Bill. Perfekt. Likaså Michael Madsens trötta figur.

      Gilla

  7. Starsky & Hutch minsann! Wohoo! Den såg jag inte komma, men kul! 🙂

    Mycket trevligt att någon mer än moi såg viss storhet i The Aviator också! Inte bara är Leo bra…nästan ALLA skådisar tycks trivas jäkligt bra framför kameran här! 🙂

    Gilla

    • @Steffo: Starsky & Hutch blev jag också förvånad över att jag hade med, ha ha, men kollade på gamla klipp och satt och skrattade för mig själv. Gjorde samma sak med Anchorman = skrattade inte. Då var det avgjort.

      Eller hur! Det var ett tag sedan jag såg The Aviator men minns den som maffig och ”rejäl”, en RIKTIG film liksom. Leo är allt som oftast en häst som ger god avkastning.

      Gilla

  8. Starsky & Hutch? Huh? Kul val. 😉

    Dagbok från en motorcykel var en bubblare hos mig.

    DAGBOKEN – JAG SÖKTE DIG OCH FANN MITT HJÄRTA. Stor poesi. 🙂

    Hmm, musikaler är ju inte riktigt min grej så jag vet inte om jag nånsin kommer att se Fantomen.

    Kul med Fyra nyanser… En film det aldrig blivit av att jag sett. Borde verkligen se den.

    Closer verkar vara en sån där film man antingen hatar eller älskar. Själv har jag inte sett den.

    Gilla

    • *host* Missat min kommentar? *host* 😉

      Gilla

      • *Förlåt* 🙂
        Huh-tch! Som en nysning. Man måste ha en lättsam film på listan för att inte verka för pretto 😉

        Motorcykel: Jag är ju en sucker för såna här stories: att ge sig ut på en resa, upptäcka hur världen ser ut blandat med lite politisk historia… Och Gael García… mums.

        Notebook: Skojar du nu, är det hela titeln?! Fy f*n.

        Ja, The Phantom är verkligen en klassisk musikal. Med operasång. Akta dej! 😉

        Fyra nyanser: Do it.

        Closer: Jag har en känsla av att du kan gilla den.

        Gilla

        • Det är lugnt. Tänkte att det var bästa påminna om du hade missat den. 🙂

          Då är nog mitt icke-pretto-val Team America.

          Skojar? Aldrig om film. 😉 Hela titeln, lovar.

          Med operasång också… Hmm, håller mig nog borta. Fast nu när jag tänker efter så har jag faktiskt sett den live på scen i Stockholm.

          Gilla

  9. 10.
    Minns den som småtrevlig
    9
    Ej sett
    8
    Har hemma men ska se
    7
    Ej sett
    6
    På listan
    5
    Första och sista nyansen är mycket bra de två emellan svagare
    4
    Snygg film men lite trist
    3
    Har aldrig tyckt denna vara speciellt bra
    2
    Jodå helt ok drama vad jag minns
    1
    På listan

    Gilla

  10. 10. Starsky & Hutch: Småtrevlig är ibland precis vad man behöver 🙂
    8. The Notebook: Passa på en regnig söndag.
    7. The Phantom of the Opera: Att se den live är ännu bättre!
    6. Before Sunset: Har du sett första?
    5. Fyra nyanser: Ha ha, oj det minns inte jag.
    4. The Aviator: Icke!
    3. Eternal Sunshine… Det är du och Fiffi då.
    2. Closer: Mycket okej!
    1. Kill Bill vol.2: Men va!?

    Gilla

Lämna en kommentar