Uma Thurman & Kill Bill Vol.1

Jag såg Uma Thurman IRL i fredags 🙂 Hon tog emot Stockholm Achievement Award och i samband med hästutdelningen hölls det ett Face 2 Face med henne på Park klockan 18.00. Moderator var skådespelaren Moa Gammel. 
 
Umas F2F
Uma var både glamorös och jordnära. Moa Gammel höll samtalet, vilket kändes trevligt och genuint från båda håll, flytande utan problem. Det är ett svårt uppdrag att intervjua en superkändis inför publik, så jag är nöjd så länge det inte blir skämskudde. (Men frågar du mig finns det bara en genial intervjuare i Sverige och det är Jessika Gedin i Babel). Gammel skötte sig dock och hennes genuina nyfikenhet (skådis-till-skådis) var en bra ingång. 
 
Det jag fastnade för i samtalet handlade om Umas ”skådespelarteknik”, och hennes syn på struktur. Hon sa något i stil med att hon föredrar ett uppstyrt arbetssätt, där regissörens eller manusförfattarens vision framgår tydligt i manus och regi. Inget improvisationstrams eller lösa tyglar. Det ska vara precision från början till slut. Uma sa skämtsamt att det kanske låter tråkigt, men jag har full respekt för detta synsätt. Det är modigare att staka ut tydliga mål och se till att genomföra dem eller misslyckas, än att utgå från en diffus plan – för det senare innebär att man lämnar mycket åt slumpen. Då kan man skylla på än det ena, än det andra om det går åt helvete. 
 
Umas filmer
När jag började skriva den här texten slog det mig att jag faktiskt inte sett så många filmer med Uma Thurman. För mig är hon liksom synonym med Kill Bill och det är tack vare de filmerna jag beundrar henne. Jag bestämde mig för att lista de filmer jag sett där hon medverkar och det är inte många egentligen: Dangerous Liaisons (1988), Pulp Fiction (1994), Batman & Robin (1997), Gattaca (1997), Les Misérables (1998), Kill Bill Vol. 1 (2003), Kill Bill Vol. 2 (2004), tv-serien Smash (2012) och nu senast i von Triers Nymphomaniac (2014). Det innebär inte att hon varit sysslolös. Nej, hon har gjort 2-3 filmer om året sedan 1995. Men många är filmer jag knappt hört talas om och som inte tagit sig över 5.0 på Imdb. Hur många har sett, exempelvis; Bel Ami (med Robert Pattinson), Playing for Keeps (2012), Ceremony (2010) eller The Accidental Husband( 2008)? För att inte tala om den stjärnspäckade Movie 43 av Elizabeth Banks som bara fått 4.4 på Imdb. 
 
             

 
Uma som ”The Bride”
Efter F2F:et visades Quentin Tarantinos Kill Bill Vol.1 där Uma Thurman gör sin största roll hitills som The Bride. Det var underbart att se den på bio igen och filmen står sig lika bra i dag som när den kom 2003. Då jag sett filmen ett par gånger förut roade jag mig med att spana efter Zoe Bell, som gjorde Uma Thurmans stunts. Om man håller ögonen öppna är det lätt att känna igen henne i svärdfajtingscenerna, eftersom hon både är kortare och kralligare än Thurman. (På grund av grava bortdomningar i sittkuddarna pallade jag inte stanna för Vol. 2).
 
Personligen listar jag Kill Bill bland Tarantinos topp 3, tillsammans med Ingloriuous Basterds och Death Proof. Uma Thurman som hämnare i Kill Bill har dock en särskild plats i mitt feministhjärta. Hon ser inte ut som en actionhjälte (lång, smal, inte så värst vältränad), men hon lyckas ändå övertyga mig om att hon kan svinga klinga som en samuraj, slita tungan av en våldtäktsman med bara tänderna och övermanna 88 torpeder i japanska maffian. DET är filmmagi. Och jag tackar Tarantino för att han inte gör The Bride till sexualiserad superhjältinna, utan faktiskt låter gestalta en riktig människa (nåja, inom ramarna för historien), med både styrkor och svagheter som går bärsärk mot sina forna kollegor i Deadly Viper Assasination Squad. 
 
Kill Bill Vol. 1 (2003)
Betyg:
 
 
 TIPS! Uma Thurman medverkar i senaste Skavlan på SVT. 

8 responses to “Uma Thurman & Kill Bill Vol.1

  1. Gillar Uma jag. Jag tycker att hon är en talangfull skådespelerska som kan spela allt från action och drama till tramsig komedi. Hon verkar vara en kvinna med båda fötterna på jorden, och intelligent. Respekt till henne dessutom för att hon inte fallit i plastikträsket utan ser ut att hålla sig naturligt vacker!

    Gilla

  2. Gillar Kill Bill men borde se om dem snart. Har bara sett dem den enda gången.

    Inte sett Movie 43? Såklart jag har. Och många med mig inom gruppen. Har du missat diskussionen? Det går en bland oss som gav den 5/5!

    Gilla

    • Ha ha ha!!! VA?! Jag kollade på trailern och till och med den kändes outhärdligt lång… VEM gav den en femma? Är den med andra ord sevärd? 😉

      Gilla

  3. Kom igeeeeeen, hallå, det är klart det är JAG – hackkycklingen med den goda smaken – som gav Movie 43 en femma. 😉

    Det är en uuuuunderbar film. Lågmäld, smart, snygg, intelligent humor, skådespeleri i världsklass. Ja, det sistnämnda stämmer i alla fall 😀

    http://www.fiffisfilmtajm.se/movie-43/

    Gilla

  4. kul

    Gilla

  5. Pingback: Bästa filmerna 2004 | The Nerd Bird

Kommentera

