Tv-serierna som sviker: Homeland

Men alltså, vad händer där borta i Hollywood egentligen? Har manusförfattarna gått på strejk igen, eller vad är anledningen till att de pruttar de ur sig så mycket skit-teve just nu!? Tv-serierna som sticker ut lite extra i skithögen är Homeland (säsong 4), Masters of Sex (säsong 2) och Walking Dead (säsong 5). Den första har iofs legat i utförsbacke sedan säsong 1, och borde ha slutat efter säsong 2. WD är en riktigt ojämn serie, ibland älskar jag den (konceptet är briljant, de utnyttjar det dock inte så bra alltid), men nu löper den amok i dålighet. 
 
Ja, det är tamejsjutton dags för lite hating. Och jag tänkte hata dem, en åt gången, och först ut är HOMELAND. Det blir grova spoilers, så har ni funderingar på att titta på denna serie rekommenderar jag er att sluta läsa. Typ nu. Typ hej då. 
 
 
Aktuell säsong: 4
Beskrivning: Emmy-vinnande, politisk tv-serie med Claire Danes i huvudrollen som CIA-agenten Carrie Mathison.
 
Efter fyra säsonger skulle man kanske önska att Carrie inte hade en utvecklingskurva som såg ut så här: ——–——— I början gillade jag att hon var lite loco, jag menar en bipolär CIA-agent som jagar terrorister lika desperat som en annan försöker hitta lakritsarna i Gott & Blandat-påsen, och blir kär i en amerikansk marinsoldat som omvänts till islam och är terrorist; what’s not to like? 
 
Men nu då. Vad sysslar Carrie Mathison med efter att:
* CIA sprängts i luften
* Hon varit inlagd på mentalsjukhus (”fast på skoj”)
* Brody hängdes publikt i Iran
* Hon födde deras kärleksbarn…
* … och lämnade bebisen hemma hos sin syrra (pga. förlossningsdepression, post-traumatisk stress, hennes psykiska sjukdom eller kanske ren logik? Vad ska vi som tittare tycka och tro om Carries handlande?)
* Hon dragit till Pakistan och gjort sig ovän med ALLA 
* Saul slutat i CIA och blivit omåttligt tråkig 
????
 
Om inte detta rör Carrie ”crazyeyes” Mathison i ryggen, vad gör då det?? När hon var tre skunder från att bomba sin mentor och närmaste vän, Saul, där i bilen med talibanerna kände jag mest: ja, varför inte? Då kanske hon äntligen bryter ihop och kan pussla ihop sig själv till en något mer komplex människa än den hon är nu. Vissa kanske tycker att hon ÄR komplex bara för att hon är annorlunda, men se nej, det tycker inte jag. Hon är fyrkantigare än en skolåda och jag har för länge sen tröttnat på hennes dåliga impulskontroll. 
 
Hela grejen med Homeland från början var ju att en amerikansk soldat kom hem och hade blivit omvänd till muslim och terrorist, och att den enda som misstänkte honom var Carrie, en CIA-agent som är lika briljant som hon är gränslös. Dynamiken mellan dem och att man faktiskt fick förståelse för ”den andra sidan”, den som USA/CIA krigar mot, och sympatiserade med Brody även efter att han avslöjats för tittaren, var anledningen till att jag gillade serien. Det fanns många spännande komponenter: ifrågasättande av amerikanskt patriotism, krigstrauma, vad som skapar en terrorist, psykisk sjukdom (bipolaritet), förbjuden kärlek. 
 
 
Vad handlar Homeland om nu? Inget intressant eller vettigt alls. De har försökt ersätta Brody med Quinn (den enda i persongalleiret jag typ gillar), men det kommer ju aldrig ske nåt där, inte så länge Carrie springer runt och skäller på allt och alla och försöker ha ihjäl alla hon känner. SLUTA! Det glimtade till en aning när Carrie tillbringade lite tid med sin dotter i säsongens inledande avsnitt, man anade en mer sårbar person, men det var över på en millesekund. Och dottern har sedan inte nämnts med ett ord. 
 
Och ja, det blir en femte säsong. *kniper ihop ögonen* Vad kommer hända då, ska Brodys dotter få en halv, meningslös säsong igen kanske där hon bestämmer sig för att bli CIA-agent och hämnas sin pappa? Kom igen, varför inte. Det följer ju seriens röda tråd, nämligen att inte ha någon tråd alls. 
 
Betyg Homeland
Säsong 1:  4/5
Säsong 2:  3,5/5
Säsong 3:  2/5 (första halvan var gräslig, andra något bättre)
Säsong 4:  1,5/5

16 svar till “Tv-serierna som sviker: Homeland

  1. OJ! Homeland är en av de där serierna jag är så vobblig inför. Första säsongen var verkligen BRA, sen blev det mindre…bra. Och säsong 3 var hos mig ett riktigt sömnpiller.

    Och visst är man så jäkla trött på Carrie Mathison!!! Att en sådan person ens skulle få de arbetsuppgifter hon har inom CIA känns ju hysteriskt långsökt! Så pass att den irritationen tar över "den konstnärliga friheten-känslan" man uppenbarligen lagt sig till med här.

    Just nu svajar ju manuset ordentligt, det finns inget större ämne att hålla sig till. Besvikelse, men ändå kikar man. Märkligt.

    Enligt moi borde man nöjt sig med bara en säsong.
    Precis som den israeliska förlagan.

    Tomgång är kanske ordet jag letar efter..?

    Gilla

    • Ha ha. Vobblig är ordet :)Jag vet i sjutton om jag kommer se klart säsongen, jag blir bara provocerad. Har inte sett originalserien, men verkligen, EN säsong hade varit toppen. Har du sett israeliska förlagan?
      Tomgång är tyvärr en mycket passande beskrivning.

      Gilla

  2. Nä jag har bara läst om den.

    Som sagt, det knäppa är ändå att man (typ jag dårå) nånstans vill ser hur det slutar…OM det slutar nån gång…

    Gilla

  3. Hej

    Har inte läst din text förutom inledningen. Homeland S4 kass…

    Jag litade på ditt omdöme och har skippat denna. Döm om min förvåning när jag under jul får höra från syrran och svågern att S4 är superb, den bästa säsongen av Homeland hittills! Jag skickade då frågan till referensgruppen Halo och Danne och de har också bara hört bra om S4. "En kollega på jobbet sa att den var jättebra".

    Så du, jag ska se S4 och bedöma. Danne skulle också plocka den under storhelgen. Min tilltro till ditt omdöme hänger löst under tiden… 😉

    Gilla

    • Ha ha! Alltså du får ju inte glömma att smaken är som baken… Jag har också flera vänner som ojar sig sååå över att säsong 4 är så spännande och bra, men det får helt enkelt stå för dem. Det är iofs samma personer som påstår att Homeland är bättre än Game of Thrones, så att… 🙂
      Men menar du att du har skippat hela serien, eller bara säsong 4? Har du sett Homeland säsong 1, 2 och 3? Det är ju en jäkla skillnad i kvalitet om du frågar mig. Och i texten finns ju svaret till varför jag är så avogt inställd till just säsong 4. Så döm mig inte på betyget, utan utifrån mina premisser för serien 😉

      Gilla

  4. Jag har sett S1-3. Annars hade jag knappast kastat mig på S4, eller hur? Eller du tror att jag bara ser en random säsong sådär. Ditt omdöme stiger inte i graderna nu. Aja!

    Tyckte att S1 var lysande. S2 var klart sämre och allt för mycket likt "24". S3 var något bättre igen. Men hela serien är klart bra och ett ämne som jag finner spännande.

    Det finns så många serier och filmer att se så klart att man försöker rensa ut dem som inte är bra nog enligt "tipsare", men man måste först lära sig vilka man kan lita på… Man måste reda ut vika som är tombola och vilka som är möjliga att tyda. 😀

    Gilla

    • Mitt svar till dig försvann men jag provar igen: Som du säkert förstod av min kommentar undrade jag om du med ”skippade denna” menade säsong 4 eller Homeland över huvud taget. Och jag skriver inte för att ”tipsa” andra, utan för att bjuda på underhållande text och tankar om varför JAG tycker si eller så 🙂 När du läser min text, efter att själv ha sett säsong 4, kanske du kommer fatta hur jag resonerar och vad jag baserar mitt utlåtande på. Spontant dock, om du tycker säsong 3 var bättre än 2 (där jag tycker tvärtom) kan jag mycket väl tänka mig att du gillar säsong 4. Objektivt sett är det inte dålig tv, det är bara det att jag tyckte att grejen med Homeland var dynamiken mellan Brody och Carrie. Och den är nu puts väck. Därmed mitt intresse för serien.

      Gilla

      • Joel Burman

        Du är den första som jag hört se serien pga. de gillar kemin mellan Brody och Carrie. Jag tycker den var rätt obefintlig efter säsong ett. Med det i åtanke så förstår jag att du inte gillar den suveräna re-boot säsongen som 4 var. 5:an var för mig ett sömnpiller i jämförelse.

        Gilla

        • Jag tycks ha en unik hållning generellt till Homeland 😉 Nja, ‘dynamiken’ skrev jag väl och framför allt tycker jag att den är spännande i säsong 1. Och då syftar jag på de yttre omständigheterna som omöjliggör en kärleksrelation.
          Men tycker nog att de hade rätt bra personkemi också. Folk gillar väl att hata Brody generellt är det inte så? Han var ju en ganska hopplös rollfigur, som funkade bäst i första säsongen och sedan blev allt mer icke trovärdig. Tycker tyvärr att Carrie blev tröttsam och eftersom hon är huvudrollen finns det inget som håller mig kvar.

          Gilla

  5. Aj då.

    Mina kommentarer om ditt omdöme var skrivet "tongue in cheek"… såklart.

    Jag ansvara helt själv för vilka tv-serier jag ser och inte ser. Sorry om det blev otydligt och om jag rörde upp några känslor. Det var ju inte riktigt meningen.

    Ska akta mig för att skriva i den tonen då det är så förtvivlat svårt att få fram det i korta kommentarer allt som oftast. My bad.

    Gilla

  6. Pingback: House of Cards säsong 1 (2013) | The Nerd Bird

  7. Hej igen. Har nu sett säsongen. Håller med dig i mycket av det du skriver. Förutom betyget och hatet. Allt det som du lyfter som dåligt är verkligen dåligt, men den är också spännande och engagerande. Mitt bestående intryck är att den är frustrerande ojämn. Jag gav den 3/5
    http://fripp21.blogspot.se/2015/06/homeland-season-4-2014.html

    PS, lite udda ordning på kommentarerna ovan… Kommentarerna ligger i fel ordning

    Gilla

    • Hej! Kul att du sett den 🙂 jag läser mitt osande inlägg igen och känner inte längre lika starkt agg mot serien, men jag lär ju erkänna att den är engagerande… Haha. Frustrerande ojämn är en beskrivning jag skriver under på!

      Angående kommentarerna har jag nu fixat så de ligger i rätt ordning.

      Gilla

Lämna en kommentar