Edge of Tomorrow (2014)

Jag såg smygpremiären av Edge of Tomorrow i Faluns största biosalong (den är inte så stor, men helt ok), ensam på rad 4 i mitten – redan i torsdags, medan resten av stan var upptagen med att glo på raggarbilar = den eviga invigningen av alla stadsfestivaler som äger rum i Dalarna, i detta fall Falu Folkfest. Men det var inte enbart för att fly åsynen av ass cracks genom bilrutor och smällande avgasrör som jag belägrade mig i biografen, utan för att jag visste att jag annars skulle missa möjligheten att se och recensera filmen tillsammans med Filmspanarna i helgen. Hoppas ni hade kul i lördags! (Jag skriver det här två dagar före, men ni kommer inte läsa det förrän om nästan en vecka, och det känns bara sååå passande, vilket ni kommer att förstå om två dagar. Ahh.)
 
Hur som helst, det började inte så bra det här äventyret. 3D-glasögonen som jag fick låna halkade ner på näsan på grund av att jag bär vanliga glasögon till vardags, och nej 3D fixar inte synfelet. Sen vet jag inte om det berodde på att jag var lite seg i kolan, eller om Edge of Tomorrow misslyckades med att peta in titeln på filmen – inte ett krav, men det vore väl lämpligt? – för jag fattade inte att filmen hade börjat förrän typ 1-2 minuter in. Jag trodde ärligt talat att det var ännu en trailer, och satt och tänkte: ”wow, vilken detaljerad trailer som ändå är lite mystisk… Undrar vilken film det är?”
 
Poletten trillade ner när jag såg Tom Cruise feja! Alltså, mental lavett. 
 
Handling: Jorden är under attack av en utomjordisk art, sk Mimics, vilka är på väg att utplåna mänskligheten. Världens nationer har gått samman och för ett desperat krig mot varelserna, men framtiden ser mörk ut. William Cage (Tom Cruise), en amerikansk major och mediestrateg skickas till London för att hjälpa den brittiska militären som håller fronten i Europa att ”sälja in” kriget till allmänheten, som ju betalar priset i liksäckar. Men den brittiska generalen som Cage träffar vill att Cage ska delta under en attack vid fronten.
 
Cage, som aldrig deltagit i strid eller ens ser sig själv som en soldat, försöker ta sig ur den prekära situationen genom att utpressa generalen, vilket slutar med att han grips och knockas medvetslös. Cage vaknar upp på en militärbas, anklagad för att vara desertör, och under major sergeant Farells befäl hamnar han ofrivilligt i frontstyrkorna som dagen därpå ska göra ett anfall från en strand. Det kallas en ny D day… Cage placeras bland ett gäng soldater (J-squad) som hånar den nya rekryten som inte ens kan osäkra sitt vapen.
 
De landar på stranden. Mimicsarna slaktar dem. Cage dör. Och vaknar upp på en militärbas. När Cage inser att han återupplever dagen gång på gång försöker han först varna de andra soldaterna och sergant Farell om den misslyckade attacken på stranden, men de tror att han är galen. Tills han träffar arméns poster girl, Rita Vrataski (Emily Blunt) aka ”Full Metal Bitch”, som ledde militären till en delseger och är krigets stora hjälte. Hon är den enda som vet vad Cage är med om, eftersom hon själv har upplevt det. 
 
Omdöme: 
Edge of Tomorrow är en actionfilm som fokuserar på två saker: tid och relationen mellan Cage och Vrataski. Det är bra. Jag gillar när man zoomar in på det här sättet och berättar en koncentrerad historia. Och här snackar vi en historia som utspelar sig under ungefär 24 h. Om och om igen. Jag tyckte först att hela historien kring hur Cage hamnar på militärbasen kändes märklig, lite krystad. Samtidigt var det väldigt kul att se en valhänt, rädd och fumlig Tom Cruise desperat ropa ”hur osäkrar man vapnet!” innan han trillar ner på en blöt strand med hjälmen på sned och tittar på med öppen mun medan Rita Vrataski slaktar aliens med ett svärd i robot suit. Ack, sicken njutning.
Och ja, det är mycket tack vare Emily Blunt och karaktären Rita, som gör att den här filmen går hem hos mig. Hon är så kickass att jag typ vill trycka upp posters med hennes namn på (precis som militären), jag vill göra yoga med henne (om ni inte visste det så var det en yogaställning hon gjorde där när hon träffar Cage för första gången) och jag skulle lägga mitt liv i hennes händer alla dagar om året. Och hon har filmens vassaste repliker. Jag tror faktiskt inte jag har sett Blunt i annat än Djävulen bär Prada och jag hade verkligen ingen aning om att hon kunde bära upp en sån här roll – för vilken jag tror att hon kommer att bli ihågkommen för. 
 
Jag hade tänkt undvika tjatet och inte göra ett feministiskt statement, men gör det ändå. Vet ni hur oooooovanligt det är att en actionbrud får behålla kläderna på kroppen, oavsett hur kickass hon är? Men det får Rita Vrataski. Hon får behålla både kläder och värdighet genom hela filmen, medan den som fegar ur, anspelar på romans, ramlar och slår sig hela tiden är Tom Cruise. Och blev filmen bättre för det? Ja, det blev den. 
 
MEN. Som Inception-skeptiker (ja ja den var bra, men liiite överskattad va?) är jag även här skeptisk mot själva idén om att Mimicsarna kan stoppa tiden via sin ”myrdrottning”, Omega, som startar om dagen när en av hennes Alphahanar dör (vad vill hon uppnå med det, det fattade jag inte). Jag är inget fan av ”mind fuck”-filmer där logiken får stryka alltför mycket på foten, med en massa invecklade ”regler”. Nä. Och det är just den biten som drar ner betyget något. Det var också lite smådrygt att saker upprepades hela tiden. 
  
Logiska luckor:
 
1. Varför skickar generalen Cage till fronten? Var han inte där för att hjälpa militären att ”sälja in kriget”? Om Brigham insåg att anfallet på stranden var ett ”suicide mission”, och behövde slänga in så mycket kött som möjligt, vad gör en amerikansk, krigsoduglig soldat för skillnad? 
 
2. Hur kan Cage veta så specifika saker om alla i J-squad? Han borde bara veta sådant som han fått reda på under en dag, inte personliga saker som hänt i deras barndom. Någon?? 
 
3. Hur startar man om dagen? Alien eller ej, men alltså hur?! 
 
Det som lyfte filmen var helt klart humorn. Vanligtvis dör inte hjälten det första han gör. Inte det andra han gör heller. Men Tom Cruise möter döden på många underhållande sätt. 
 
Tompa då, var han i god form and all that? Jodå, jag tyckte han funkade riktigt bra som fegis-soldat som så småningom kom på fötter. Men han charmade inte riktigt brallorna av mig. Blunt var bättre på det. Sammantaget får Edge of Tomorrow godkänt med plus i kanten för humorn. 
 
Spaning: Kul att ”Mrado” (Dragomir Mrsic) från Snabba Cash har en liten roll som en av soldaterna i J-squad. 
 
Betyg: 
 
Missa inte de andra Filmspanarnas recensioner! 
 
 
 

14 responses to “Edge of Tomorrow (2014)

  1. Hahaha, att rymma in i biosalongen för att slippa se ass cracks! Bra där! 🙂 Man skulle behöva BO inne i en biosalong för att slippa alla cykelställ man tvingas beskåda. Lågt skurna byxor måste vara jävulens påfund.

    Bra att du skrev ner det där med Ritas klädsel, det är ju helt rätt. 🙂

    Gilla

  2. Jag tror jag har en frände här angående Inception-kulten minsann! Bra rulle men kanske inte superduperbra.

    Kul ingång på din recension! Det här med manligt och kvinnligt ställs alltså lite på ända här…? OCH som du skriver..det känns inte alltför vanligt i blockbusters av den här sorten…

    Är sen på bollen och har inte sett den ännu…men ALLA era olika (positiva) omdömen gör att det blir en rusning till biografen snart! 🙂

    Gilla

  3. fråga 1: håller med dig

    fråga 2: mangan som filmen är baserad på "All you need is kill" (googla på det, det finns en hemsida där den är översatt) så är hjälten uppe i 160-nånting dagar. Tom cruise borde väl ha hunnit ta sig tid och lära sig alla detaljer om sina gruppkamrater. Jag tror att filmen hade blivit seg om den visat det där bara för att han skulle kunna använda sig av det sen. Filmen är inte övertydlig med det-där-är-bra-för-hjälten-att-veta-vid-ett-senare-avgörande-tillfälle-scener, vilket är rätt skönt.

    fråga 3: nej jag får huvudvärk. det är nog bättre att inte tänka för mycket på timeloops o paradoxer 😉

    Gilla

  4. Apropå gifta sig i en biosalong så gjorde filmspanar-Lena just det förra helgen 🙂

    Gilla

  5. Hehe, du önskar logik från en sci-fi som bygger på tidsloopar och som handlar om aliens som anfaller jorden…?

    Har du inte lärt dig att sci-fi kan vara hur svårt att förstå som helst? Och inte bara gällande manus… Hur kunde Noomi "jag skådespelar inte så tror alla att jag är djup" Rapace få huvudrollen i Prometheus, eller hur kunde James Cameron lägga ner 10 år på att utveckla ny 3D teknik men bara 15 minuter på sitt manus (Avatar aka Dansar med vargar in space).

    1. Tja efter Cage vägrat var det väl för att statuera exempel. Desertörer brukar inte vara så populära i krigstider. Varför han skulle med och filma över huvud taget? Kanske inte direkt uttalat i filmen, men det har nog funnits "inbäddade" kamera teams lika länge som det funnits bärbara kameror. Se We were soldiers för en film med det elementet som viktig ingrediens…

    2. Cage hade väl en massa dagar på sig att fråga. Precis som Bill Murray i Måndag hela veckan. Exakt samma sak…

    3. Har du sett Looper? Rian Johnson löser problemet med att behöva förklara tidsresorna med att låta Bruce Willis karaktär säga att vi inte ska tänka på det för då får vi huvudvärk. 🙂

    Jag gillade Emily Blunt också. Bad ass. är alltid en bad ass. Påminde hon lite om Vasquez i Aliens? Gillade henne inte lika mycket i The adjustment bureau eller Looper.

    Gilla

  6. Din inledning: Far out, Man… 😉

    Men var det verkligen så att Omegan startade om dagen när en Alpha dödades? Var det inte bara så att Cage övertog tidskrafterna och så startades dagen om när han dog? Makten övergick ju till Cages från Omegan temporärt. Väl? Det är inte lätt det här med tidsresor…

    Och så fastnade jag också lite på din invändning no 1, det kändes som ett rätt komplicerat sätt att göra sig av med någon.

    Gilla

  7. Men Cecilia…? Aliens vs Predator? Säg inte att du inte sett Alien (1979) eller Aliens (1986)! I så fall har du två givna filmer att se! Båda 5/5 i min bok (där den första är mer eller mindre okontroversiell femma, den andra något av en vattendelare)

    Gilla

Kommentera

