Jag har inte slutat att älska film…

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 22.48.57

… om någon undrar varför jag är som bortblåst från bloggen så beror det inte på att jag plötsligt slutat titta på film. Tvärtom ser jag mer film än någonsin och skriver mer än någonsin om film, men i ett annat forum än här. Närmare bestämt sitter jag på Stockholms filmfestivals kontor som redaktör och kämpar inför stundande deadline för programtidningen som är sprängfylld med en massa superdupergrym film. Kanske det bästa året någonsin?

Kolla in årets Twilight-filmer och årets tema som är Migration. Kittlar det inte lite i magen?

Missa inte det releasefesten den 20 oktober!

Skärmavbild 2015-10-12 kl. 22.47.52

12 responses to “Jag har inte slutat att älska film…

  1. Verkar vara riktigt intressanta filmer som visas i år 🙂

    Liked by 1 person

  2. Underbart att höra att du inte slutat gilla film! Det har hänt förr så man kan inte helt rycka åt axlarna åt en sådan tanke.

    Twilight Zone brukar alltid kunna bjuda på något spännande. Tyvärr hittar jag inget från Quentin Dupieux i år, men väl en Miike.

    Lyckligtvis finns det ju fler sektioner än ”Årets Tema”. Fy sjutton vilket trist team. Urk,

    Nej, ge mig en fet American Independent sektion och krydda med Competition och Open Zone! 🙂

    Ser fram emot årets festival och hoppas innerligt att den hämtar sig och blir lika bra som den var för 5-10 år sedan. De senaste åren har inte varit de bästa i festivalens historia direkt…

    Gilla

    • Vad menar du har hänt förut? Jag tycker att temat är mitt i prick, och kan verkligen rekommendera Mediterranea som är årets öppningsfilm. Men oroa dig inte, det finns en mycket bra American Independent-sektion bara till dig och Open Zone bjussar på en och annan godbit 😉 Själv vill jag se varenda film i Competition som enligt mig håller riktigt hög klass i år. Kommer du på releasefesten på tisdag? =D

      Gilla

  3. Jag har ingen åsikt direkt då jag inte har några filmfestivaler att jämföra med men en hel del i Twilight temat var lockande.
    Skulle ni inte kunna göra som Monsters of film och samarbeta med Sf-anytime så vi folk på landsbygden kan se en del filmer?

    Gilla

    • Ja till och med jag är peppad på Twilight som annars inte vågar mig i närheten av den sektionen pga alldeles för lättskrämd. Det där med samarbete låter som en bra idé, men inget jag har att göra med tyvärr. Dock vet jag att de kommer att streama vissa filmer via Telia On Demand.

      Gilla

  4. Och jag hoppas att Twilight Zone-filmerna kommer att visas lite vettigare tider än kl 23 på vardagkväller som det brukar vara. Ja, jag överdriver lite… 😉

    Och så hoppas jag man minskar ner American Independent-sektionen 😉 och ökar det asiatiska inslaget.

    Mm, årets tema är väl inte direkt klackarna i taket. Å andra sidan var en film som Dheepan riktigt bra.

    Hoppas det går bra med deadlajnen. 🙂

    Liked by 1 person

    • Du får se på tisdag Jojje 😉 Tror inte du kommer att bli besviken.

      Jojje & Henke:
      Jag tycker att årets tema (migration) är mycket mer konkret och intressant än de två senaste årens teman ”hopp” och ”frihet” varit. Som ni kan se i urvalet av filmer handlar migration inte bara om en enda sak (flyktingar/arbetsmigranter) utan även om djupa frågeställningar som var hör man hemma och av vilka anledningar? (The Waiting Room). Gillar också hur man sätter fokus på klass, kön och relationer till barn, vilket utmynnar i en actionfylld thriller genom Europa (One Breath). För att inte tala om vår tids Gandhi: Malala. Kanske är det genom dessa filmer som ni verkligen kan få en brinnande förståelse för det torra begreppet ‘migration’ ?

      Gilla

Kommentera

