Captain America: The Winter Soldier (2014)

Skärmavbild 2015-09-04 kl. 22.37.13

Det dröjde innan jag tog mig an den sista utposten i Marvel-temat som jag inledde under våren. Har ju lite svårt för den där rättrådiga kapten Amerika och efter att ha sett Captain America: The Winter Soldier som alla har pratat så varmt om – ”uppföljaren” till Thor: The Dark World (2013) och förlöparen till Avengers: Age of Ultron (2015) – är jag övertygad om att det föreligger ett stort problem i vår värld. Det börjar på P och slutar med -atriarkatet.

Förlåt mig för att jag sparkar in öppnar dörrar här, men ladies and gentlemen och allt däremellan, det ÄR ofattbart att Chris Evans får spela huvudrollen IGEN i stället för den som självklart borde ha haft den: Scarlett Johansson.

Skärmavbild 2015-09-04 kl. 22.36.21GE BLACK WIDOW EN EGEN TRILOGI!!!

Bromancingen har inga gränser när Captain America hittar en ny kompis i Falcon (Anthony Mackie), återser en gammal vän som gett filmen sin obegripliga titel, vars härskare är en gammal ”vän” till den förra skurken, vars fiende nummer ett är S.H.I.E.L.D:s grundare och ledare, allas vår vän, Nick Fury (Samuel L. Jackson), vars kompis Alexander Pierce (Robert Redford) är hal som en ål och man vet till slut inte vem som bromancar vem, eller varför i sann ”dick flick”-anda

Fun, Girl. Wanna have fun.

Men jag har inte så värst kul. Vem försöker jag lura? Jag vill bara se Scarlett. Hon är cool, har alla de roliga replikerna och är en badass som heter duga. Ändå fyller hon bara ut en bråkdel av filmen som består av same old same old när onda maktgalna män vill leka gud med någon slags kaosteori under kudden. Seså.

Det är en snygg film, det kan jag inte ta ifrån alla Winter Soldier-påhejare. Den följer mallen för vad som förväntas av en superhjältefilm. En rakryggad hjälte som inte är så bra på att flirta med grannflickor, men hyvens på att springa fort och banka bovar i asfalten, tvingas bita i det sura äpplet och inse att man kanske måste bryta lite regler för att inte jorden ska gå under framför näsan på en. Flyga kan han också.

Men de sista 20 minutrarna ligger jag där och facebookar med ett halvt öga på projiceringen på min vägg. Kämpaaaa!

Blir lite arg nu i efterhand på scenen i Avengers: Age of Ultron när hela gänget är hemma hos Hawkeye och Natasha och Bruce jämför vem som är mest monstruös. Han som fövandlas till ett grönt monster och blir okontrollerat arg, eller hon som inte kan få barn. Vill alla kvinnor få barn, även de som lever för nästa spion/lönmmördar/döda pirater-uppdrag och knappt verkar intresserad av relationer? Ja, för innerst inne är alla kvinnor en bridezilla med (eller utan) hungriga äggstockar.

Här kommer en bromance compilation.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Slut på recension. Jag hatar Captain America.

wp-bat-2

Här är samtliga texter om Avengers i kronologisk ordning. Notera att betygen varierar från 1 – 4. Inte så illa ändå.

Avengers: Age of Ultron (2015) 3/5
Captain America: The Winter Soldier (2014) 2/5
Thor: The Dark World (2013) 1/5
The Avengers (2012) 3/5
Captain America: The First Avenger (2011) 2/5
Thor (2011) 4/5

11 responses to “Captain America: The Winter Soldier (2014)

  1. Ouch. Hatet flödar på internet idag. Quelle tristess.

    Bromance compilation:en var mycket underhållande. Var har du hittat den?
    🙂

    Gilla

    • Ja, det hettade till i pannloben när jag skrev 🙂 Det är dock med en liten glimt i ögat… Jag förstår att många tycker att den här är bättre än första Captain America, den är mindre matiné och mer ”the real deal”. Men för mig var det en uppenbarelse om sakernas tillstånd och man kan säga att proppen gick. Slut på silkesvantar. Plus att jag verkligen verkligen får koncentrationssvårigheter under de obligatoriska 20-minuters sjoken av explosioner, ”ska han klara det”-hickups som tydligen är en nyckelingrediens i recept för såna här filmer. Arrrh, just get it over with!

      Bromance compilation:en har jag gjort alldeles själv. *bugar och bockar*

      Liked by 1 person

  2. Hatten av för compilationen! Gillade de syrliga undertexterna, underhållande! 😀

    Liked by 1 person

  3. Gillade första filmen bättre än denna uppföljare, men inte på samma grunder som du. Däremot håller jag med om dina invändningar, det blir väldigt mycket män och väldigt få kvinnor i dessa filmer…

    Gilla

    • Fast jag gillade ju inte första filmen bättre 🙂

      Ja, det är riktigt löjeväckande, särskilt då de kvinnor som är med är rätt intressanta, men ges väldigt lite utrymme. Black Widow så klart, men också Furys sidekick ”Maria Hill” (heter hon verkligen så, kollade IMDB) och den bortslarvade SHIELD-agenten Kate (”grannen”). Nåväl. Nästa årtusende.

      Gilla

  4. Kan hålla med om att det var en gubbröra men å andra sidan hade det blivit lite snopet om man fått se Black widow i huvudrollen när filmen heter Captain America. Nåväl på seriefronten ser de ljusare ut med många bra serier med kvinnor i huvudrollerna men steget från serie till film verkar långt. Wonder woman samt Captain Marvel är väl de som ligger närmast ett par år in i framtiden samt Netflixserien Jessica Jones.

    Gilla

    • He he ja det hade så klart varit konstigt, men jag menar förstås att Black widows personlighet och historia (och Scarlett Johanssons sköna närvaro) förtjänar en egen film, mer än Captain America, utifrån vad jag blivit serverad.

      Japp, ser särskilt fram emot Captain Marvel. Jessica Jones hade jag inte hört talas om men ser nu att det är Krysten Ritter från bl.a. Breaking Bad som ska spela huvudrollen, vilket gör att det verkar lovande. På tal om kvinnliga superhjältar, såg trailern till Supergirl och blev inte jättepepp.

      Gilla

      • Just det glömde helt bort Supergirl – har inte sett trailer men ger serien ett avsnitt eller två.

        Gilla

        • För mig gick varningsklockorna när jag såg att Jeremy Jordan, Supergirls ”kille” eller love interest som det verkar på trailern, var med. Han pajade tv-musikal-serien SMASH för mig. Kan i och för sig ha berott på hans usla rollkaraktär 🙂

          Gilla

Kommentera

