Locke (2013)

Skärmavbild 2015-06-04 kl. 22.26.20Locke har förbryllat mig sedan jag såg  affischen för första gången. En närbild av en man mot en mörk bakgrund som kör bil. Ändå gick mina tankar dirket till den brittiska filosofen John Locke som tydligen ligger och skvalpar i mitt bakhuvud. Men snubben på affischen kör ju bil, och filosof-Locke levde på 1600-talet. Hmm. Jag ignorerade filmen i nästan två år, tills jag efter att ha sett Mad Max: Fury Road bestämde mig för att Tom Hardy inte var så tokig att titta på. Och – skulle det visa sig; det fanns kopplingar mellan Locke och Locke. Bingo!

Att välja att ta ansvar för sina handlingar och att göra det rätta får byggledaren Ivan Locke att sätta sig i sin bil och ge sig ut på motorvägen – för att vara på plats när hans engångsligg föder hans barn i en annan stad. Ivan är gift och har två söner och borde egentligen förbereda sig för sitt livs största uppdrag som byggledare; Europas största bygge ska inledas morgonen därpå. Hans chef och arbetskamrater försöker få honom att vända om, men ingenting kan få honom att ändra sig. Han ringer sin fru och berättar vad som håller på att ske – och vad han egentligen gjorde på den där arbetsresan för några månader sedan. Ivan Locke gör sig minst sagt impopulär bland sina närmaste under de blotta 85 minuter som vi får tillbringa med honom i hans bil.

Även om själva inticitamentet till filmen är intressant (vi kommer till det) är det inte särskilt kul att titta på en snubbe som kör bil och ringer samma personer om och om igen. Bilderna upprepas. Ansikte, telefonskärm, bil, motorväg. Och så den där jävla ringsignalen. Enerverande trist miljö och inte särskilt innovativt foto. Den som gör filmen är Tom Hardy himself. Bortsett från hans accent, som inte känns särskilt naturlig, är han närvarande och tror på historien. Och även om hans dialog med sin far i backspegeln är krystad rent idémässigt så fick Hardy det att flyta någorlunda naturligt.

Jag läste i en intervju med Tom Hardy och regissören Steven Knight att Hardy upplevde Locke som en skolfilm i professionella händer – och det kan jag hålla med om. Han menade det på ett bra sätt, men min upplevelse av intervjun var mer positiv än filmen ifråga. Jag sympatiserar med filmskapare som vill göra något annorlunda med nästan inga medel och tycker att det är coolt när stora skådisar vågar sig på indieprojekt. Men det överskuggas tyvärr av att filmen inte får mig att känna någonting utöver en lätt irritation genom hela tittningen.

Skärmavbild 2015-06-04 kl. 22.36.22

Problemet var inte bara miljöerna. Utan även den linjära berättelsen som inte bjöd på några större överraskningar och få emotionella toppar. Efteråt funderade jag en hel del på den detaljrika dialogen som gick ut på att Ivan Locke förklarade för sin kollega hur viktigt det var med C6-cement och inte C5. Att vi fick ta del av vartenda telefonsamtal som Locke hade med diverse byggherrar, politiker, osv. Inte jättesexigt eller särskilt spännande om man inte själv befinner sig i byggbranschen (kanske). Men å andra sidan bjöd dessa samtal in mig i Lockes värld och skapade en ganska komplett bild av hur han var som person (tålmodig, stabil, målmedveten; en man som gör vad han måste göra).

Den filosofiska kopplingen är kanske oväsentlig om man inte tilltalas av filmen. John Locke var en upplysningsfilosof som myntade begreppet ”tabula rasa”. Varje människa är som ett blankt papper vid födseln. Insikter når man via sina erfarenheter, och erfarenheter skapar den man är. Det låter kanske inte som några omvälvande idéer i dag, men före Locke och ett gäng andra filosofer var man rätt pigg på idén att kunskap finns förprogrammerad i oss.

Ivan Locke är märkt av att ha levt utan en närvarande (förnekande) far, och han väljer därför att agera annorlunda när hans barn är på väg att födas in i världen som en ”oäkting”. Han vill inte överföra arvet av skuld och sorg till denna oskyldiga, nya människa som ännu bara är ett blankt papper. Ett intressant tema och det ligger något lockande i Ivan Lockes nästintill maniskt logiska sätt att ta sig an problemen, head on. Men jag grips inte av detta under filmens gång, utan kände mig mest som ett frågetecken. Varför all denna bygg-lingo? Varför så deklarerande scener? Jag fick som sagt mer ut av researchen efteråt än av själva filmen, så det kan inte bli högre än en två.

wp-bat-2

9 responses to “Locke (2013)

  1. Jag tror inte att jag blinkade på 85 minuter. Jag fastnade direkt för filmen, för tempot, stämningen, nattbilderna, musiken och Hardys röst men jag förstår samtidigt att om man inte gör det så blir filmen ganska…enahanda. Men för min egen del är Locke 5/5. Lätt.

    Gilla

    • Ha ha… Jag är inte förvånad, då Tom Hardy ÄR den här filmen. Och han gör det bra, men jag kunde inte släppa känslan av att jag såg en konceptfilm, dvs jag tänkte hela tiden på att jag tittade på en film och undrade varför filmen gjordes, vad det fanns för bakgrund osv. Köpte heller inte grejen med att den födande kvinnan (eller sjukhuspersonalen) ringde honom stup i kvarten, i väntan på att han skulle ”save the day”, det kändes så handlingsförlamat av dem. Tyckte dock om scenen när Ivan pratar med sin yngsta son då man får se hans sårbarhet.

      Gilla

  2. Bra recension! 🙂 Jag tyckte ju ungefär som du, att filmen kunde varit mer när den hade så stort potential. Tom Hardy är bra men telefonsamtalen i så rapid fart efter varann hindrar att känslor får utrymme och att storyn får andas på riktigt. Synd på vad som annars hade varit en god grund!

    Gilla

    • Det är du och jag mot världen alltså 😉 Alla andra verkar älska den här filmen. Håller med om att den har potential – men funkade inte riktigt för mig. Hade nog också gärna sett mer ”luftighet” mellan telefonsamtalen, jag blev stressad av telefonsignalerna och de praktiskt lagda samtalen, å andra sidan; vad kan man hitta på i en bil liksom?

      Liked by 1 person

      • Haha I believe it is! 😉 Ja, med tanke på platsen så kan han inte göra mycket annat men ja, att lufta mellan samtalen hade ju gjort en del så man ser mer reaktioner och känslor: gråt, skratt m.m. 🙂

        Gilla

  3. Oj oj oj en av förra årets bästa filmer med världens bästa skådespelare får bara en tvåa ack och ve 😉
    Jag vet ingenting om byggbranschen och kan knappt slå i en spik men fann det vara mycket engagerande om Locke skulle lyckas eller inte. Däremot ger jag dig rätt på Hardys dialekt samt de krystade samtalen med ”pappan”

    Gilla

Kommentera

