Captain America: The First Avenger (2011)

Skärmavbild 2015-05-27 kl. 23.42.38

Om jag säger att det som gör mig mest exalterad är filmens end titles kanske ni ser vart den här recensionen barkar. Men har man väl gett sig i kast med Marvel-universat måste man ju även bocka av lite tid med superhjältarnas Kajsa Kavat. Antar jag.

Steve Rogers är en spenslig liten kille som drar till sig mobbare som socker drar till sig flugor. Det är rena rama naturlagen. Om socker är flugornas crystal meth så är Steve Rogers skurkarnas Sansa Stark. De kan bara inte hålla knytnävarna borta, oavsett om han ser ut som en förkrympt tonåring eller har pecs about to blow. Och ändå, trots att han inte kan försvara sig för fem öre vill han bli soldat – för att försvara sitt land och rädda Europa från nazister. Mhm. Steve är nästan lite för god för att vara sann. Eller? Enligt en vetenskapsman som arbetar inom det militära är Rogers helt rätt person att boosta med dunderhonung för att ta fram en slags supersoldat.

Fast… ärligt. Om ni hade ett serum som kunde skapa en typ superhjälte – skulle ni verkligen välja den otränade killen som kastar sig över en granat för att han har så dålig självkänsla och är villig att dö för att visa sig värdig – eller någon som faktiskt är en tränad soldat och högt ansedd bland de som förväntas följa honom? Som inte växer till normal kroppsbyggarstorlek när han tar serumet, utan kanske hade kunnat bli ännu större och starkare?

Skärmavbild 2015-05-27 kl. 22.00.22Jag säger inte att Dr. Abraham Erskine gjorde fel val med facit i hand, jag ifrågasätter bara logiken i att det blev Steve Rogers som fick lägga sig i kapseln och bli Captain America och inte någon med liiite mindre riskfaktor än en envis Bror duktig. Som Agent Peggy Carter till exempel?

Fast jag förstår sensmoralen. Även små killar spelar stor roll. Ungefär som Galadriel sa till Frodo i Sagan om ringen. Fast de klippte åtminstone inte in Elijah Woods fejs på nån teaterskådis pundarsmala kropp och krympte honom bortom all rimlig proportion. På riktigt, har ni sett någon fulare trickfilmning än den man utsatt Chris Evans för i Captain America? Jag trodde faktiskt inte att man kom undan med sånt här nästan 15 år efter att Peter Jackson bevisat att Gollum finns på riktigt.

Skärmavbild 2015-05-30 kl. 15.55.48

Jösses. Det var en befrielse att se Steve Rogers transformeras till Captain America så att man slapp oroa sig för att hans huvud skulle trilla av den där lilla, lilla kroppen. Men nog om det.

Captain America var ingen vidare underhållning, även om det inte var det värsta jag har sett. Den är inte så skrattretande usel som t.ex. Thor: The Dark World som gick steget längre än jag med Sagan om ringen-referenserna. De som lyfte filmen något var i så fall Tommy Lee Jones och Dominic Cooper som Colonel respektive vetenskapsman. Hugo Weaving funkade väl som nazist med hybris, men jag tyckte att hans röda fejs var lite fånigt.

I rent Marvelistiskt studiesyfte fyllde det en funktion att få veta vem mannen bakom superskölden är och varifrån han kommer, men å andra sidan kunde jag bara borde ha googlat och besparat mig 124 minuters mallad matinéaction.

wp-bat-2

Intresserad av vad jag tyckte om de andra Marvel-rullarna? Jag har hittills sett Thor, Thor: The Dark World, The Avengers och Avengers: Age of Ultron.

13 responses to “Captain America: The First Avenger (2011)

  1. Håller helt med! Risig film. Men jag som du ville ju se alla filmer i Marvel universum. Jag gav denna 1/5. Hehe.

    Måste dock tipsa om uppföljaren The Winter Soldier som är näst bäst i hela serien (efter The Avengers).

    Gilla

  2. Jag (som gillade den här filmen) håller nu andan i väntan på att du ska se The Winter Soldier som jag (till skillnad från Henke här ovan) tycker är den hittills ALLRA bästa Marvel-filmen, väldigt mycket bättre än båda Avengersfilmerna. 🙂

    Gilla

    • Ha ha vi har verkligen inte synkad Marvel-smak 🙂 Hoppas på Winter Soldier som verkar vara den som går hem hos samtliga. Men du som har öga för detaljer, köpte du verkligen den förkrympta Evans?!

      Gilla

  3. Haha, ja, innan han dopade sig så ser Steve verkligen konstig ut. Om man skakade honom lite skulle han gå sönder liksom.

    Jag uppskattade matinékänslan i den här så det blev en svag trea till slut.

    Uppföljaren The Winter Soldier är toppen och den bästa Marvel-filmen! 🙂

    Gilla

  4. Precis som Jojjenito uppskattade jag matinékänslan och håller denna film till den övre halvan av Marvelfilmerna. Den har också nazister som skurkar – de allra bästa skurkarna 🙂

    Gilla

    • Fast hur mycket nazist var han egentligen? Politiskt sett alltså. Brydde han sig om nationalstaten och den ariska rasen? Knappast. Har sett bra mycket bättre nassar än Hugo Weaving (okrönt kung: Christoph Waltz!)

      Gilla

      • Det är uniformerna som gör det – åtminstone i den här genren t.ex Indiana Jones filmerna etc

        Liked by 1 person

        • Nåväl, uniformerna har en viss effekt. ”Heil Hydra” med två armar likaså. Fast det hade varit långt mer intressant om man fått en fördjupad historia kring Weavings rollfigur, en ”Loki”-story. Avundsjuka! Mindervärdeskomplex. Politisk övertygelse. Jag har alltid lite svårt med genom-onda typer som vill härska bara för att.

          Gilla

  5. Alltså, nu har ju filmen fyra år på nacken, kanske är det skillnaden, för jag minns att jag blev jätteimpad av krympningseffekterna. Av de fristående Avengers-filmerna är den här en av dem som jag gillar bäst. Klart bättre än första Thor-filmen i alla fall. Tyckte det var rätt härligt med en lite allvarligt menad matinéfilm som inte bara ska driva med sig själv hela tiden.

    Och valdes inte Steve Rogers ut för att bevisa hur enormt fantastiskt serumet var. En redan stark kille skulle nog inte ha gett lika mycket wow-effekt.

    Gilla

    • Jag fattar att effekten enligt underhållningens alla regler blir ballare och mer påtaglig när man gör en tunnis till superhjälte, men jag tycker inte logiken håller utanför det spektrat. Men det är mer nitpicking än nödvändigt förmodligen, jag var bara så uttråkad genom hela filmen.

      Gilla

  6. Pingback: Captain America: The Winter Soldier (2014) | The Nerd Bird

Kommentera

