Focus (2015)

Skärmavbild 2015-05-28 kl. 00.35.35

”Never lose focus” är filmens tag line.
Ändå är det just fokus filmen saknar. Jag fattar inte vad det är meningen att det här ska handla om. Är det en heistfilm? En romantisk komedi? En film om en lysande trixar-duo? Eller vänta nu, ska vi fördjupa oss i Nickys (Will Smith) inre mörker? Rynkan mellan mina ögonbryn blir allt djupare under filmens gång – och slätas aldrig riktigt ut.

Margot Robbie gör sitt yttersta för att inte ställa Will Smith i sin skugga, men lyckas inte riktigt dämpa sin stjärnglans. Hon är cool. Och totalt bortkastad på den här larviga filmen om ”geniet” Nicky som kan lura stålarna av vem som helst. Och samtidigt är han lite så där svårtillgänglig när det kommer till känslor. Daddy issues. Bu-fucking-hu.

Skärmavbild 2015-05-28 kl. 00.34.50

Fast… Focus har stunder där den inte är helt usel. Det enda geniet i filmen spelas av BD Wong, i rollen som en stenrik… jag skulle inte vilja kalla honom spelmissbrukare, men adrenalinsökare åtminstone. Stämningen under baseballmatchen är alldeles fantastisk! Ända tills allting ska förklaras. Ni vet, man gör en Ocean’s Eleven och spelar upp hela scenariot, hur det egentligen gick till. Det vill säga: man lurar tittaren vid första omgången, sedan drar man undan skynket och ropar: tada!

Jag gillar det inte.

I Ocean’s Eleven lyckas man med konsstycket. För man hejar ju på tjyvarna! Men här lyckas man bara övertyga mig om att tycka illa om, alternativt inte bry mig ett dyft om samtliga karaktärer. För att sedan säga: nej vi bara skojade. Den är dessutom klichéartat sexistisk. Oavsett om den är det ”på riktigt” eller ej.

wp-bat-1

6 responses to “Focus (2015)

  1. Bra text som sätter fingret på en hel del av tankarna jag också hade när jag såg filmen.

    Men du….det var väl inte bara rynkan mellan Will Smiths ögon som var rätt stor? Han måste väl ha gjort nåt med kinderna? Gått ner en massa i vikt och stoppat in botox (alternativt små korvar av sirapslimpor) vertikalt under huden mellan munnen och kinden? Han såg svinkonstig ut tycker jag.

    Gilla

    • Jag tänkte inte att Smith såg konstig ut direkt men tanken som slog mig var att han aldrig verkar åldras. Korvar av sirapslimpor tror jag på! 😀

      Gilla

  2. Tack för tipset. Verkar intressant.

    Liked by 1 person

    • Ha ha, är det så det funkar nu. Om jag dissar vill du se filmen? Trodde vi hade någorlunda lika smak. Håller t.ex med dig om Slumdog, en helt klart överskattad film!

      Gilla

  3. Hehe. Nejdå…

    You had me at ”Margot Robbie”…

    Gilla

Kommentera

