Thor (2011)

Skärmavbild 2015-05-03 kl. 20.06.15

I Thor får vi bakgrundshistorien till Thor och Lokis osämja som leder till
Lokis ankomst till jorden i The Avengers (2012). I Asgård är allguden Odin (Anthony Hopkins) på väg att kröna sin förstfödda son, Thor (Chris Hemsworth) till kung, när deras fiender frostjättarna försöker bryta sig in i Asgårds valv för att ta tillbaka källan till sin kraft: ”The Casket of Ancient Winters”. När Thor på eget bevåg beslutar sig för att attackera frostjättarnas värld, Jotunheim och därmed riskerar att bryta freden i universum som Odin bevarat i tusentals år, skickar Odin Thor till jorden, fråntagen sin styrka och utan möjlighet att lyfta sin hammare, Mjölner, förrän han har visat sig värdig. Bakom sig lämnar han sin bror, Loki, som alltid stått i skuggan av Thor.

Skärmavbild 2015-05-03 kl. 19.55.41Samtidigt på jorden, närmare bestämt New Mexiko, USA: Astronomifysikern Jane Foster (blinkning till Jodie Foster i filmen Contact från 1997?) bedriver forskning på maskhål i rymden och råkar av en händelse befinna sig på platsen där Thor landar efter att Odin kastat ner honom på jorden. Jane (Natalie Portman), hennes assistent, Darcy (Kat Dennings) och Dr. Erik Selvig (Stellan Skarsgård) kör på Thor med bilen, tar honom till sjukhus där han vaknar upp och på äkta Asgård-manér börjar slåss med sjukhuspersonalen. Thors ankomst får agenturen S.H.I.E.L.D. att reagera och Janes forskning beslagtas. Men deras vägar korsas igen.

Det händer mycket under filmens 115 minuter, men primärt fokuserar man på rivaliteten mellan bröderna Thor och Loki, flirten mellan Jane och Thor och att Thor måste lära sig att lägga egot åt sidan och inte söka krig – men vara beredd att försvara freden. Det är en förvånansvärt sympatisk och ödmjuk filosofi som beaktas av Odin, vilket är glädjande. En berättelse om Asgård hade lika gärna kunnat vara blodig och våldsbejakande. Jag gillar idén om Asgård som en plats i rymden och att trädet Yggdrasil är som en galax där jorden är en av de nio världarna. Makes perfect sense, ju!

Skärmavbild 2015-05-03 kl. 20.09.44Idris Elba som Heimdall är filmgodis, liksom Hopkins som den vise Odin. Här är Loki ganska nedtonad då hans illmariga öronsnibbsleende inte utvecklat sin fulla potential ännu. Men jag tycker att hans historia är rörande och Tom Hiddleston är perfekt castad i rollen som Loki. Tyvärr lyckas man inte övertyga mig om att Thors krigare tillika vänner Sif, Volstagg, Fandral och Hogun hör hemma i den här filmen. Jag får Asterix och Obelix och Xena-vibbar av dem och för att vara Asgårds fyra bästa krigare är de tämligen överskattade. Det hade också varit lite ballare om inte Asgård såg ut som en pimpad version av Peter Jacksons Rivendell, utan varit lite mer dunkelt och skandinaviskt.

Skärmavbild 2015-05-03 kl. 19.48.57Thor funkar dock ännu bättre för mig än The Avengers. Jag gillar sagokänslan och det är allra mysigast när Thor stövlar omkring på jorden och beter sig som om han vore med i en Shakespeare-pjäs. Kul med lokalbefolkningen som försöker rucka på Mjölnir. Man har också lyckats jättebra med Darcy som är filmens subtila comic relief och kontrast till den envisa och högpresterande forskaren Jane. Jag tycker kanske inte att Natalie Portman är hundra procent rätt i rollen som Jane, i alla fall inte i scenerna med Thor, men hon funkar okej. Skönt att slippa allt för långa krig- och slagsmåls-sekvenser och att man begränsat historien något.

Självklart vill man se tvåan.
Thor: Can you se her? How is she?
Heimdall: She’s searching for you.

wp-bat-4

9 responses to “Thor (2011)

  1. Yay! Roligt att du gillade den så pass mycket. Vet att en hel del andra klagar på att den känns futtig, att för stor del utspelas i den lilla fammiga ökenstaden. Jag tycker tvärtom, just scenerna med Tor på jorden som en ”fish out of water” var det sköna med filmen. Nu fick den bara 3/5 av mig men ändå.

    Gilla

    • VA! Den där ökenstaden var ju perfekt spelplats för åskgudshumor och forskare på rymdspaning. Fick nästan lite Arkiv X-vibbar.

      Men jag håller med dig. Ju ”futtigare” desto bättre tänker jag, alltså något avskalade berättelser funkar bättre för mig medan rädda världen/universum och 40 minuters slutscens-action kan bli lite … mycket.

      Heh. Jag fick ju lov att ge den en fyra eftersom jag upplever Marvel-filmerna jag sett som bättre och bättre och Age o Ultron fick en trea, liksom The Avengers med en stjärna i kanten. Jag tenderar att fria istället för att fälla vid betygsgränsfall.

      Gilla

  2. Jag gillade denna! Ett härligt äventyr!
    Mest gillar jag nog att det är Kenneth Branagh som regisserat! 🙂

    Gilla

  3. Pingback: Thor: The Dark World (2013) | The Nerd Bird

  4. Tyckte första Cap Am var bättre än den här, Thor blev lite för fjantig. Därmed har jag heller inte kastat mig över del 2…

    Gilla

  5. Pingback: Captain America: The First Avenger (2011) | The Nerd Bird

  6. Pingback: Cinderella (2015) | The Nerd Bird

  7. Pingback: Captain America: The Winter Soldier (2014) | The Nerd Bird

Kommentera

