The Avengers (2012)

The Avengers

Efter att ha haft en angenäm bioupplevelse med Avengers: Age of Ultron på IMAX kändes det inte mer än rätt än att blicka tillbaka på föregångarna i Marvels kanon. Åtminstone de som jag själv kände för att se. Det fick bli The Avengers från 2012, Thor från 2011 och Thor: The Dark World från 2013. Jag inser nu efter att ha sett The Avengers först och sen Thor, att jag kanske borde ha gjort tvärtom. Liksom klämt in Thor 2 innan jag såg Age of Ultron? Det är rörigt det här. I dag recenserar jag i alla fall The Avengers.

What does Fury want me to do. Swallow it?

Jag hade inte fel om mina spaningar från Age of Ultron. Det är superhjältarnas olikheter – och då syftar jag inte på deras ”superkrafter” utan personligheter – som gör dem till en uppsättning värd att begrunda. De har inte gått samma superhjälteskola precis, utan kommer från olika tidsepoker, planeter och erfarenheter på jorden vilket innebär att deras värderingar och strategier för hur man bekämpar skurkar och uppför sig i möblerade rum, skiljer sig åt på flera sätt. Diskrepansen mellan rättrådigheten själv, Steve Rogers a.k.a. Captain America och ”genius, billionaire, playboy, philantropist”-Tony Stark a.k.a. Iron Man är det kanske det tydligaste exemplet:

Captain America: Stark, we need a plan of attack!
Iron Man: I have a plan. Attack.

LOL.

Skärmavbild 2015-05-02 kl. 11.06.13Människorna, under Nick Furys ledning, framstår som konspirerande, småsinta och sårbara när sådana som åskguden Thor mullrar fram en blixt i skyn för att i nästan stund helt sonika landa på Avengers flygplan där han kliver in och tar sin bror, Loki i nackskinnet och flyger i väg innan de andra hinner blinka. Såväl Thor som Loki är känslostyrda, men pallar inte med småtjafs. Det är underhållning att Loki spatserar runt i hornhjälm och pratar om människans svaghet för att i nästa stund se honom rulla runt i skogen och slåss med sin bror.

Skärmavbild 2015-05-02 kl. 11.06.34Loki (Tom Hiddleston) är en underbar skurk. Jag älskar hans lillebrorskomplex, avundsjuka, galna hånflin och slickade frisyr. (Jag förstår honom. Som mellanbarn glöms man lätt bort). Och med ett bombnedslag som Chris Hemsworth till bror är det lätt att hamna i skuggan. Mer om det i den kommande Thor (2011)-recensionen.

Den här kombinationen av gudomlig narcissism och typiska mänskliga drag; svag självkänsla och knepiga syskonrelationer, är varför jag gillar Loki. Det är heller inte särskilt förvånande att det är den till synes mest sårbara (p.g.a inga övermänskliga krafter) medlemmen av superhjältarna; Black Widow/Natasha Romanoff, som lyckas manipulera Loki att avslöja sig när han är instängd i glaskuben. Att planen är att trigga Banners ilska och frigöra The Hulk. Natasha är kanske den i gänget som är allra mest hårdhudad och pragmatisk, spion and everything, och har inget intresse av att demonstrera sin styrka. Tvärtom, knepet är att lura fienden att tro att hon är svag. Black Widow-Loki, 1-0.

Skärmavbild 2015-05-02 kl. 11.05.24Mark Ruffalo som Dr. Bruce Banner då. Vilken jävla kvinnomagnet. Till och med Tony Stark blir lite hård i brallan av att umgås med Bruce. Och jag förstår honom. Integriteten är som en strålglans runt honom, ju mindre han vill delta i maktkampen, penismäteriet och ”politiken” desto mer vill man se av honom. Jag kanske har ägglossning eller nåt, men jag golvades totalt av Banners sexy/nerdy-pryl. Gosh, ge mannen en egen film! Och inte bara för att han är snygg så klart, utan för att en ödmjuk, smart doktor som undviker våld till priset av ensamhet och känslomässig isolering är som en upplagd tennisboll redo för smash.

Jag myser verkligen i interaktionerna mellan Avengers-karaktärerna. Men stort snark på actionscenerna och alieninvasionen i slutet. Hawkeye har en ännu mer otacksam roll i denna film, förtrollad av Loki, en tokmobbad rollkaraktär som inte förtjänar Jeremy Renners tid. Stellan Skarsgård som Selvig likaså. Eftersom jag såg Thor precis efter den här filmen förstod jag först efteråt att Dr. Selvig på något sätt var inblandad i Lokis ankomst till jorden, eftersom han i slutet av Thor tycks vara under hans kontroll trots att Thor skickat iväg honom med hammaren dit han hör hemma. Men det är inte helt klart vad som egentligen hände där i slutet på Thor. Frågor:

1) I slutet på Thor får man se Loki i en spegel typ där han säger en sak som Selvig sedan upprepar. Mao han verkar befinna sig på jorden och kontrollerar Selvigs vilja/hjärna.

2) Men om Loki kontrollerar Selvig befinner han sig väl redan på jorden? Varför måste han komma dit via en portal i The Avengers? Och varför måste han trycka spiran i hjärtat på Selvig en gång till för att ställa honom under sin makt? Makes no sense.

Men – tack vare Lokis galenskap och Avengers splittrade gruppdynamik är ändå den här filmen bättre än Age of Ultron. Så även om betyget inte blir högre än en trea så betänk att det sitter en liten stjärna i kanten.

wp-bat-3

18 responses to “The Avengers (2012)

  1. Väldigt var Bruce får stående ovationer här då. Man måste ju säga att Mark är en hyfsad skådis. Kul att jämföra hur såg ut och agerade i Foxcatcher jämfört med Avengers-filmerna.

    Som vanligt blir slutfajten långdragen, men håller om att filmen som helhet är bättre än Age of Ultron.

    Första filmen jag såg med filmspanarna. Tjoho!

    https://jojjenito.wordpress.com/2012/05/02/the-avengers/

    Gilla

    • Mark Ruffalo blir bara bättre och bättre – och det kanske var här det började? Lite mer skägg och kutad rygg i Foxis, men han återanvänder vissa rörelser som känns inbyggda i honom. Han ser ofta rastlös ut.

      Kul! Läste din recension. Noggrann genomgång 🙂

      Gilla

  2. Gillar denna bättre då det är lite av nyhetens behag över filmen men första filmerna brukar vara bäst. Håller med om att det blir för mycket dunder och bra k i finalen – gillade fighten på hellcarriern bättre.

    Gilla

  3. Hmm, du kanske såg dem i rätt ordning? Jag var som sagt måttligt förtjust i denna första Avengers, tyckte banter mellan Stark och Cap blev alldeles för påklistrat och jag är som sagt då inte så himla förtjust i Hulken. Visst, Ruffalo gör en bra Banner men det är ju liksom inte han som är grejen med Avengers, det är ju Hulken. Och Loke hade varit bättre om han kunnat lägga bort den där förbannade hornhjälmen… Men snälla, håll med om att den där scenen med honom (Loke, alltså) och den gamle mannen var too much. Övertydligt och smetigt. Please…. 😉

    Gilla

    • Ha ha ja hornhjälmen är overkill. Men på något sätt tycker jag att den pompösa Asgård-stilen har en viss… charm 🙂 Den gamle mannen? Minns inte.

      Gilla

      • Tror det var där i Tyskland när Loke ska försöka bestämma över ett gäng ”vanliga” människor ute på ett torg eller ngt liknande och en gammal man står upp mot honom. För mycket nazist-holocaust-vibbar tyckte jag

        Gilla

        • Aha, ja nu minns jag. Fast det var inget som påverkar omdömet av filmen för mig direkt. Tyckte det var obehagligt dock (och kanske av anledningen du nämner).

          Gilla

  4. Pingback: Thor (2011) | The Nerd Bird

  5. ”Jag kanske har ägglossning eller nåt, men jag golvades totalt av Banners sexy/nerdy-pryl. Gosh, ge mannen en egen film! Och inte bara för att han är snygg så klart, utan för att en ödmjuk, smart doktor som undviker våld till priset av ensamhet och känslomässig isolering är som en upplagd tennisboll redo för smash.”

    Kan vara det bästa jag läst!
    Ever!

    Gilla

  6. Pingback: Thor: The Dark World (2013) | The Nerd Bird

  7. Jag håller med till 100% 😉

    Gilla

  8. Pingback: Captain America: The First Avenger (2011) | The Nerd Bird

  9. Pingback: Captain America: The Winter Soldier (2014) | The Nerd Bird

Kommentera

