Obvious Child (2014)

Skärmavbild 2015-04-03 kl. 15.13.14 

Gillian Robespierre har skrivit och regisserat Obvious Child som skulle kunna beskrivas som en långfilmsvariant av tv-serierna Girls (fast trovärdig), som Broad City (fast rolig) och som Louie (fast med en kvinna). När jag såg trailern kände jag mig trots, eller kanske just på grund av, likheterna med Girls inte jättesugen på filmen. Lite ”det här var väl inget nytt”. Men med facit i hand kan jag gå i god för att filmen är originell och förtjänar sina utmärkelser (vann en hög med priser på Sundance Film Festival) och är tydligen ganska omtalad i amerikansk press.

Skärmavbild 2015-04-06 kl. 18.55.10
Jenny Slate, som också är komiker i verkliga livet, spelar Donna Stern; en komiker i New York som deltidsarbetar i en bokhandel och tillbringar större delen av sin tid på en murrig standup-klubb med komikervännen Joey (Gabe Liedman) och bästa vännen Nellie (Gaby Hoffman, Adams syster i Girls). När hon blir dumpad av sin pojkvän följer en smärre livskris; hennes stressande mor tycker att hon kastar bort sitt liv och universitetsexamen på att skämta om diarré, jobbet på bokhandeln är på upphällning och mitt i allt detta går hon hem med ett one night stand – som senare får konsekvenser hon inte räknat med. Obvious Child är en mysig film, äkta amerikansk indie, med ett manus som är alldeles underbart, smart och barnsligt.

Skärmavbild 2015-04-06 kl. 18.53.34

Jag blev väldigt förtjust i huvudrollsinnehavaren Jenny Slate (upphovskvinna till den här übergulliga Youtube-succén: Marcel the Shell with Shoes On.) Hon var faktiskt med i första säsongen av Girls där hon spelar Tally Schifrin, en collegekamrat till Hannah som blivit författare och bjuder in Hannah till ett bokmingel. Mycket roliga scener som jag minns det. Och man undrar ju vem som castade Jake Lacy som smilgrops-gulligt pojkvänsmaterial först, Lena Dunham eller Gillian Robespierre? I fjärde säsongen av Girls dejtar han nämligen Hannah och här är han Donnas one night stand: Max. Två identiska roller egentligen, hans funktion är att vara den grundade, stabila motsatsen till de något mer excentriska Hannah/Donna.

Obvious Child är Gillian Robespierres långfilmsdebut och jag ser verkligen fram emot mer av henne. Kanske är hon vår tids Nora Ephron? You’ve Got Mail och When Harry Met Sally är i alla fall två filmer som hon nämner som inspirationskällor. Den senare är, i min bok åtminstone, fortfarande en av filmhistoriens bästa romcoms. Obvious… kommer ganska nära.

wp-bat-4

8 responses to “Obvious Child (2014)

  1. Ville bara kommentera att din blogg har fått ett riktigt fint ansiktslyft. Det verkar som jag tappat bort dig på bloglovin iom detta men lägger in dig igen.

    Gilla

    • @Filmitch: Tack! Kul att höra. Jag tyckte det var dags att styra upp den lite, känns superlyxigt med en massa widgets 🙂 och wp är så mycket bättre än blogg.se. Att jag inte gjorde detta tidigare?! Men men, nu är det i alla fall gjort. Nu väntar jag bara på att få tillbaka min domän: thenerdbird.se.

      Gilla

  2. Välkommen till WordPress.com! Everyone floats down here. 🙂

    Ska du köra självhostat med wp.org sen när du fått din domän?

    Obvious Child har jag hört en del om men det känns kanske som en indie som jag hoppar. Fast man vet aldrig.

    Gilla

  3. @Jojjenito: Tackar, ja det verkar så! Det enda jag har problem med ibland är radbrytningar. Blir galen… nåt du vet något om?

    Nej, jag tror jag fortsätter med .com. Är inte så insatt i hur det funkar med org. För/nack-delar, vet du?

    Hoppa inte! Den är supermysig. Såg du inte att jag jämförde henne med Ephron?! 🙂

    Gilla

  4. Radbrytningar. Hmm, typ att det läggs in extra radbrytningar som man inte själv lagt in?

    Med wp.org så har man lite större frihet. Det finns fler plugins, t ex om man vill ha en bloggroll som visar titeln på nya inlägg. Men med wp.org så behöver du hosta bloggen själv också via nån webhost.

    Med wp.com så måste du betala en liten kostnad per år ($18) för att kunna
    köra med thenerdbird.se tror jag (och så blir det nog .com också).

    https://en.support.wordpress.com/com-vs-org/

    Gilla

    • Nä, snarare att radbrytningarna som man gör i redigeringsläget inte ”stannar kvar” när man sparar utkastet. Har försökt med enter + shift som vissa menar att man kan avvärja problemet med, men det funkar bara ibland. Jag har ju en widget som visar senaste inläggen redan… jag kommer ju ändå pröjsa för domänen (via City Network) och tycker det är skönt att hålla det så enkelt som möjligt egentligen. Har redan en självhostad hemsida i professionellt syfte och orkar nog inte med en till. Så då var det bestämt! 🙂

      Gilla

  5. Aha. Ja, jag kanske har sett lite problem med radbrytningar då och då men inget som jag stört allt för mycket.

    Jag menade inte en widget som visar dina egna inlägg utan inlägg från andra bloggar. Det finns ingen sån widget utan man kan bara ha en rak och tråkig lista. Det beror tydligen på nån säkerhetsgrej. Jag tycker det är lite synd. Men då kan man ju surfa in på filmspanarna.se för att få allt samlat iofs. 🙂

    Gilla

  6. Pingback: När det går åt helvete och ändå slutar så bra | The Nerd Bird

Kommentera

