Enemy (2013)

Enemy är en av få nutida filmer som håller sig till så kallad ”långfilmslängd”, det vill säga 90 minuter. Det är jag tacksam för, annars hade min djupa rynka i pannan kanske fastnat för gott. De första 60 minuterna är jag förbryllad och en smula irriterad. Liksom, ska det inte hända någonting snart? Som tar det här vidare? Och det händer faktiskt något. De sista 20-30 minuterna överträffar helt klart den första timmen. Jake Gyllenhaal tycks alldeles underbar vad han än gör och så även här. Jag gillade också Sarah Gadon som spelar Anthonys fru Helen. Enemy är en film som MÅSTE diskuteras, annars kommer du att bli galen. Den där känslan av att ingenting är som man tror kan vara både gäckande och irriterande. För min del resulterade detta nog mest i ett: men kom till poängen någon gång då.

Om jag ska vara snäll så ger jag filmen godkänt för att den fick mig på kroken mot slutet och för att jag uppskattar när man gör film som inte smälter lika lätt som smör i varm teflon – utan faktiskt bjuder på lite motstånd. Och för skådespelarinsatserna. Men ska jag vara mindre snäll tycker jag att Enemy var tråkig och kvasifilosofisk, kvinnofobisk och gestaltar en rätt tröttsam mansbild också för den delen. Även om jag inte hajade hela grejen under tiden jag såg filmen hade jag liksom en ”dålig vibe”. Om ni vill veta mer om min aversion mot filmens innnehåll, kolla lite längre ner i inlägget.

wp-bat-2

 SPOILER ALERT!!!     SPOILER ALERT!!!       SPOILER ALERT!!!      SPOILER ALERT!!!
  
Jag kunde ju inte hålla mig från att googla ”explain Enemy” och hittade en intressant tolkning på Youtube av Chris Stuckmann: Enemy Explained – Movie Review. Om hans tolkning är korrekt – den överensstämmer delvis med min egen teori  (jag tänkte att han var schizofren och att hans fru visste om det) – så känner jag nästan ännu mer: men jaha? Snubben är rädd för commitment. Det kanske är kul att lägga pussel, men jag tycker ändå att VAD man väljer att berätta är viktigt, och personligen tycker jag att Enemy är en narcissistisk och kvinnofientlig historia. Regissören Villeneuve repeterar myten om kvinnan som Diktatorn, Spindeln vars nät fångar in och kväser mannens frihet, för att inte tala om den dominanta Modern som han aldrig kan frigöra sig från. Filosofiska citat backar upp teorin. Kul, fräscht, intressant? Nope, inte i min bok.  Sen om detta är en ”korrekt” tolkning eller ej vet jag inte. Någon som har andra, intressanta teorier får gärna upplysa mig. 

 
 
 
 
 
 

8 responses to “Enemy (2013)

  1. Whaaaaaat. Min favoritfilm från förra året. Har bara sett den en gång men bytte header på bloggen efter den titten. 5/5. Har inte skrivit nån recension. Behöver se om den. Kanske läser det du klistrade in i slutet efter att jag sett om och dessutom skrivit om den.

    Gilla

    • Ha ha… jag har mest hört hejarop på bloggarna och har inte svårt att se varför – jag fattar att Enemy har en dragningskraft – men alla filmer funkar ju inte för alla. Tycker absolut du ska se om den och sedan ge dig ut på nätet bland alla uttolkare, det var definitivt roligare än att se filmen.

      Gilla

  2. Går det inte att byta könsrollerna och få en någorlunda liknande historia? Skulle motsvarande problemformulering vara lika ointressant då? Jag är böjd att påstå att det kan vara rätt aktuella frågeställningar i grunden. Däremot håller jag helt med om att det finns problem med tempot i filmen, som gjorde att jag aldrig var särskilt sugen på att sitta och klura på filmen i efterhand.

    Gilla

  3. Trevligt svar. Du har uppenbarligen intresse för ämnet, så det är väl extra olyckligt att du inte uppskattar filmen. Det är intressant att du säger att en kvinnas frigörelse från familjen traditionellt (senaste 30-40 åren kanske?) beskrivs som något odelat positivt. Det kan jag hålla med om så jag håller helt med om att det vore intressant att se mer som faktiskt problematiserar fenomenet, om det nu är ett verkligt fenomen att kvinnor också kan uppleva ångest inför att binda sig (och konstigt vore väl annat).

    Att blanda in faktiska kontrollerande egenskaper är väl kanske inte helt relevant just i det här fallet, eftersom det handlar om projicerande. Och jag kan nog tänka mig att det finns en hel del patriarksymbolik som används på samma lömska sätt som spindelkvinnor. Bland färska filmer kikar väl The Skeleton Twins och Vinterdvala lite på olika aspekter av de här sakerna. Jag antar att det finns mycket mer om man tänker efter.

    Vad gäller formen så är det väl svårt att föreställa sig hur de här filmerna skall gestalta sig innan man ser dem. Det är ju inte ont om sådana med kvinnliga protagonister (Mulholland Drive och Black Swan är ju lysande exempel, fast på med andra nojor). Hitchcocks Rebecca kanske hamnar i det här facket? Det finns säkerligen en uppsjö filmer om paranoida kvinnor som fantiserar ihop ett scenario där deras makar planerar att döda dem.

    Gilla

    • Ja du har rätt i att det är projicerande – kvinnan kontrollerar ju inte mannen på riktigt – men man använder sig av en stark myt som finns än i dag, som påstår just det. Frågan jag tyckte var intressant är vad motsvarigheten skulle vara om män. Vad skulle en kvinna kunna projicera på män som är en "sann" känsla, men kanske inte grundat i verkligheten? Måhända en luddig diskussion 🙂
      Såg precis The Skeletten Twins och där behandlas ju känslorna av instängdhet och rädsla för förbindelse ganska konventionellt, men den var väldigt bra!

      Rosemary’s Baby kanske faller inom ramen för en projicerande kvinna som är rädd för moderskapet?

      Gilla

  4. Whaaaaaaaat??? Enemy, fina, kluriga, svåra, tokiga, annorlunda, snurriga och DENSLÄPPERJUINTEURHUVUDET Enemy.

    Så synd att den inte funkade bättre för dig. Jag hade själv ingen tanke på att den skulle vara kvinnofobisk, jag tänkte bara att det var _hans_ tankar, känslor och….svårigheter, inte att hans knepigheter skulle ha något större perspektiv än så.

    För mig behövdes det tre tittar för att filmen skulle falla på plats och få den 5/5 jag tycker den förtjänar men jag antar att du inte vill ge den fler chanser än en? 😉

    Gilla

Kommentera

