Foxcatcher (2014)

I bland är det svårt att med ord beskriva exakt vad det är som en film har förmedlat. Foxcatcher av Bennett Miller (Capote, Moneyball) är en sådan film. Den måste upplevas. Eller rättare sagt; John du Pont måste upplevas. Obehagligare filmpersona får du leta efter. Att Steve Carell tagit på sig lösnäsa för rollen glömmer man relativt fort, för det här är Carells häftigaste skådespelarinsats någonsin. Tydligen var castingen av Carell som du Pont väl genomtänkt, åtminstone på ett idémässigt plan, det vill säga att Bennett Miller letade efter en kvalitet som ”lurade” tittaren. Om man redan har sett filmen och vill grotta ner sig i dylik (spoilerflaggad) trivia kan man läsa mer om det på IMDB.

Om man inte känner till den sanna historien om John du Pont och brottarbröderna Mark och Dave Schultz är det nog en fördel. Jag hade inte en susning före filmen och det gjorde Foxcatcher väldigt levande och spännande för mig. Fast de primära orden som kommer till mig är sorglig och psykologiskt utmattande. Bennet Miller visar ingen pardon när han äter sig in i du Ponts mentala och känslomässiga ohälsa och tecknar ett tragiskt porträtt av en man som kunde köpa sig allt. Även vänskap och beundran. Den smutsiga känslan är nästan omöjlig att gnugga bort, det kliar ännu.

Foxcatcher var Oscarsnominerad för Bästa regi, manus och skådespeleri (Carell för huvudroll och Mark Ruffalo för biroll), men inte för Bästa film. Det är ovanligt det brukar nämligen hänga ihop. Men Bennet Millers regi är outstanding. Channing Tatum, Mark Ruffalo och Steve Carell är sina rollfigurer, de kändes så levande att jag fortfarande känner mig illa berörd över vad Miller utsatte dem för. Mark Ruffalo går från klarhet till klarhet (väldigt bra i The Normal Heart) och Tatum har liksom Steve Carell ett genombrott som äkta dramaskådis. Foxcatcher är en extremt välgjord film, det finns bara ett betyg att dela ut.

8 responses to “Foxcatcher (2014)

  1. Den här filmen gjorde att jag gick från att hata Mark Ruffalo till att älska honom. Bröderna var så himla goa ihop.

    Gilla

  2. Härligt! Alltid superintressant när toppbetyg delas ut på någon blogg! Det är ju verkligen ett bevis för att upplevelsen gått hem på ALLA plan! (om än som här….att det kommer med besk smak)
    Jag känner igen känslan, det är inte ofta man får uppleva den…. 😉

    Denna har jag ännu icke sett, men det ska givetvis åtgärdas!

    Gilla

  3. Hoppla hoppla! Toppbetyg till Foxcatcher. Det var lite överraskande.

    Håller egentligen med om allt du skriver. Det är en rejält smutsig film och du Pont är o-b-e-h-a-g-l-i-g. Carell gör honom riktigt bra. Av nån anledning delade jag bara ut en trea till filmen vilket så här i efterhand kanske känns i underkant.

    https://jojjenito.wordpress.com/2015/01/05/foxcatcher-2014/

    Gilla

    • Ja jag blev själv överraskad! Men den kröp verkligen under skinnet på mig. Jag är verkligen imponerad av hur Miller lyckas skapa den här obehagliga stämningen och behålla trovärdigheten. Höj! 🙂

      Gilla

  4. Pingback: The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst | The Nerd Bird

  5. Pingback: True Story (2015) | The Nerd Bird

Kommentera

