Big Eyes (2014)

  

 
Jag valde den här bilden för att den ”säger mer än tusen ord”. Exakt så som jag upplever bilden upplevde jag Big Eyes. Christoph Waltz stjäl showen (inte nödvändigtvis på ett bra sätt), medan Amy Adams skapar i det dolda, under lager av blonda, fönade lockar.  Tim Burtons senaste film är baserad på en sann historia. Konstnären Walter Keane låtsades under det ljuva 1960-talet att det var han som målade de populära ”Big Eyes”-tavlorna och blev tjenis med hela världens högdjur tack vare dem, fastän det egentligen var hans fru, Margaret Keane som satt bakom stafliet. En skandal av rang. 
 
Tim Burton har valt att berätta en besynnerlig historia som berör många aspekter: konstnärskap, konstvärlden, en förlamande risig kvinnosyn i början på 1960-talet, psykologiska mekanismer i en ojämlik relation, äregirighet, konsekvenserna av kommersialisering, medias makt över konsumenten. Etc. Allt det där är jättespännande. Men jag önskar att Burton hade grävt lite djupare i frågan: hur kunde Margaret låta Walter att roffa åt sig hela äran?
 
På papperet är det Margarets story, hon får en sorts upprättelse i och med filmen, men det är Walter som för talan för dem båda. Vilket kanske har en poäng eftersom hela filmen handlar om att han tar hennes plats, men nån borde ha hojtat ”kill your darlings” i klipprummet när de såg hur mycket tid Christoph Waltz har framför kamerian i jämförelse med Amy Adams. (Så kändes det i alla fall, jag har inte räknat minuter on screen). Amy Adams får alldeles för lite att jobba med i manus och jag förstår inte till hundra procent Maragrets motiv till att låta sig förledas av Walter – som i Christoph Waltz gestalt framstår som en sådan uppenbar skojare . Var är hennes kamp? Vem var Margaret Keane när hon inte målade?
 
Big Eyes är samtidigt en underhållande film, det ska jag inte sticka under en stol med. Yvig, färgstark och rolig á la Burton. Målningarna är intressanta. Pikarna mot konstvärlden är kul. Scenerna i rättssalen triumferande. Man får också en liten uppdatering på vad som hände med det äkta paret efter rättegången som utsåg Margaret Keane som upphovskvinna till Big Eyes. Amy Adams vann en Golden Globe för sin rollprestation och det tycker jag var välförtjänt. Men hon kommer att göra mycket, mycket större roller. Och då hoppas jag att det är i en roll där hon får ta i ordentligt. Från tårna. För den där bräckligheten (Her, Big Eyes) är en smula enerverande. 
  
Spaning: Krysten Ritter i rollen som AnnDee = Jane från Breaking Bad! 
 
Betyg: STARK 3:A!
 
Ps. Vad tror ni om ryktet att Beetlejuice 2 blir av och att Michael Keaton återvänder som titelfiguren? Kanske en mer attraktiv roll för honom innan han gjorde succé i Birdman? Ds.
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s