Mud (2012)

Matthew McConaug-het (Mud) får ännu en anledning att bre på med sydstatsdialekten medan han bygger båt och stretchar bröstmusklerna i en benvit skjorta på en folkskygg ö mitt i en ström flod. Han är på rymmen från rättvisan och mordiska hämnare. Pojkarna Ellis och Neckbone hjälper honom att införskaffa materiel. Samtidigt traskar Muds ex-flickvän Juniper (Reese Witherspoon) runt i jeansshorts, stripigt blånt hår och höga klackar i närmaste småstaden, övervakad av dem som jagar Mud. Ellis kämpar med sin inre ilska (över föräldrarnas allt sämre relation och egna kärleksproblem). Alla kvinnor sviker. Utom Juniper? 
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Mud. Tye Sheridan som Ellis förtjänar en eloge, liksom miljöerna (vackra och otäcka) och känslan av att vara utomhus, ibland på ogästvänliga platser, och sticka ut på såna där konstiga äventyr man bara gör som barn, är välkommen. Problemet för mig är jag inte riktigt köper Muds historia med Juniper, vilken är som hämtad ur en Mitt livs novell. Jag får inte ihop deras livsöden eller personligheter. Alls. Jag hade även lite svårt för det genom-manliga perspektivet. Mud är en välgjord film, men vill inte riktigt nå fram till mig. 
 

2 responses to “Mud (2012)

  1. Whååååt?! Jag blev helsåld på Mud, trots det genommanliga perspektivet. Det var särskilt Tye Sheridans prestation som fick mig på fall…

    https://bilderord.wordpress.com/2013/11/08/mud-2012/

    Gilla

Kommentera

