Svenskjävel (2014)

Ronnie Sandahl (journalist, författare, krönikör på Aftonbladet) gör långfilmsdebut med Svenskjävel. En film som har vandrat runt på några filmfestivaler i Europa och USA och når svenska bioduken först 27 mars. I huvudrollen ser vi Bianca Kronlöf, denna fantastiska multi-talang (komiker, skådespelare, manusförfattare, grym i största allmänhet) som spelar Dino, en svensk tjugo-nånting som bor och arbetar i Oslo. När jag läste om filmen och såg filmtiteln kände jag såhär: om det här är en film om att det är synd om svenskar som jobbar i Norge så spyr jag. För det är inte synd om svenskar som jobbar i Norge. Jag har själv jobbat i Norge under 7 månader, på en fiskfabrik i de norra delarna av landet, på en liten ö. Hårt, fysiskt arbete, ja visst, men att tjäna så bra som jag gjorde då som 22-åring utan utbildning har jag aldrig kommit i närheten av igen. 145 NOK/timmen tjänade vi på kvällspassen. I Sverige, några år senare som nyutbildad journalist fick jag typ 130 SEK/timmen. Och då var semesterersättningen inräknad.
 
Inte för att under- eller överläge alltid handlar om pengar. För hur rika och stöddiga vår lilla granne i väst än har blivit så är de fortfarande, mystiskt nog, i någt slags kulturellt betingat underläge. Att vi städar deras toaletter och paketerar deras lax har inte gjort oss till underklass (något som diskuteras i filmen och Dinos svar sätter verkligen huvudet på spiken) – eller? Svenskar är i regel fortfarande övertygade om att Sverige är bättre, coolare och mer kultiverat än Norge. Sverige är Nordamerikas USA och Norge är Kanada. Norrmännen följer vår politik, ser våra filmer och läser våra författare, men vi vet inte ett skit om dem. 
 
Men Sandahl är uppenbarligen intresserad av den nya ojämlika relationen mellan svenskar och norrmän, samt vad pengarna gör med norrmännens ideal och själsliga standard. Annars hade han inte förlagt historien i de här miljöerna: Dino bor i ett svenskt kollektiv, en trång lägenhet där folk bråkar om vems ketchup någon annan precis åt upp, hon befinner sig i någon slags mental status quo och hoppar mellan tillfälliga jobb. Tills hon träffar den äldre norrmannen Steffen (Henrik Rafaelsen), en välstadd restaurangägare (och före detta känd atlet) som anställer Dino som barnpassare, då hans fru är i Afrika och bygger hus. De inleder en flört och kontrasterna mellan deras olika liv suddas ut för en stund. Dino blir som en i familjen och vinner särskilt äldsta dottern Idas (Mona Kristiansen) förtroende. 
 
 
”Svenskjävel” är måhända på papperet en film om arbetsinvandring, svenskar vs norrmän osv. Men det som jag föll för var kort och gott Dino. Bianca Kronlöf. Vilken fullträff! Hon gestaltar Dinos dubbla natur; flyktig och närvarande, med fingertoppskänsla och får verkligen fram både det hopplösa och fria tänkandet som finns inom Dino. En person som ser saker och ting tydligt samtidigt som hon själv är lös i konturerna. Man får egentligen inte veta så mycket om henne; vem hon är, var hon kommer ifrån och vad hon har för erfarenheter. Vilket inte alls gör någonting (scenen i affären där hon möter en gammal bekant är tyvärr irriterande övertydlig), tvärtom skapar det en mystik som ger mer åt fantasin att jobba med. Hennes närvaro i rikemanshuset blir som en katalysator för än det ena, än det andra och det är ett smart sätt att närma sig såväl ojämlika kärleksrelationer som klassklyftor. 
 
Om man ska säga något kritiskt om Sandahls regi så är det att han kunde ha sparat på publikfrieriet. Han fiskar efter skratt och medlidande på ett övertydligt sätt ibland, vilket tar udden av originaliteten. Struntsaker kanske, men det bidrog till debutkänslan. Sammantaget är det en något vacklande, men bra och stundtals riktigt rörande debut. En eloge till de norska skådespelarna Henrik Rafaelsen (Steffen) och Mona Kristiansen (Ida) som var riktigt bra. 
 
Spaning: Visst är Bianca Kronlöf läskigt lik Alicia Vikander i vissa vinklar? 
 
Betyg:
  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s