Hemingway & Gellhorn (2012)

Jag säger bara TV-FILM. Vilken styggelse. Varför kastar man bort den här fantastiska och intressanta kärlekshistorien mellan två legender; författaren Ernest Hemingway och krigskorrespondenten Martha Gellhorn, med två stjärnskådisar i huvudrollerna, på en underbudgeterad tv-filmsproduktion? Jag får banne mig inte ihop det. Hemingway & Gellhorn är i grund och botten en guldgruva; här finns Europas största och viktigaste krig genom historien och två av 1900-talets häftigaste personligheter. Som blir ihop mitt under brinnande krig! Som var konkurrenter lika mycket som varandras musor. Alltså, jag vet inte vart jag ska ta vägen med hur dumt det är att HBO med 19 miljoner dollar i budget slösar pengarna på att limma ihop sepiafärgade scener med svartvita arkivbilder, filma i studio och pröjsar Robert Duvall för att stolpa runt i militärboots och mumla på usel, rysk brytning. För att inte tala om den lökiga tv-ljussättningen. *Masserar tinningarna*
 
Manuset haltar rejält, ofta är det övertydligt eller inte tydligt alls, och man fastnar i detaljer som är ointressanta för storyn (Pacos öde i Spanska inbördeskriget t.ex). Det framgår verkligen inte vilka betydelsefulla insatser Gellhorn stod för: hon var den enda kvinnan som landsteg vid Normandie på D-Day, och bland de första journalisterna att rapportera från koncentrationslägret i Dachau efter de Allierades befrielse. Gellhorn förändrade krigsrapporteringen i grunden. Det var dock sant att hon stod i skuggan av den kända författaren Hemingway efter att de gifte sig, vilket poängteras i filmen; hon säger vid ett tillfälle att inte ville vara en ”footnote in someone else´s life”. Men tyngden av hennes arbete känns inte, utan hamnar i skuggan av Hemingways genialitet. Martha, som för övrigt inspirerade honom till att skriva ”For Whom The Bells Tolls”, en av hans mest kända böcker, står för narrativet men ändå är det Hemingway som står i centrum. 
 
Hemingway är förstås minst lika intressant som Gellhorn. I Clive Owens gestaltning är ”Hem” en kraftfull man, full av överraskningar, både bra och dåliga. Man förstår vari hans dragkraft ligger, liksom varför Gellhorn lämnade honom. Det är ett personporträtt som inte går av för hackor. 
 
   
Så ja, det är ändå värt att se den här halvt gräsliga, halvt underhållande tv-produktionen. Nicole Kidman och Clive Owen sliter som djur med sina roller; Kidman är smart och vacker som alltid, Owen ett intellektuellt odjur och tillsammans utgör de en dynamisk duo som det måste ha slagit gnistor om även i verkligheten. Det är enbart tack vare dem som filmen bär sig. Resten är rätt lökigt. Och filmen är på tok för lång. 
 
Betyg:
Fiffi skrev om Hemingway & Gellhorn nyligen, vilket resulterade i att jag faktiskt tog mig för att se filmen som legat på vänt länge. Tack för knuffen!
 
Psst! Ett stycke kuriosa följer nedan, samt en filmspoiler om man inte känner till Hemingways öde.  
 
 
 
 
 
Noterat!
I filmen får man se Hemingway ta livet av sig vid 62 års ålder (Hemingways far gjorde detsamma 35 år tidigare). Gellhorn begick också självmord, sjuk och blind vid 89 års ålder (vilket man inte får ta del av i filmen). Förmodligen för att poängtera att Gellhorn levde ett långt och rikt liv efter Hemingways död. 
 
 
 

2 responses to “Hemingway & Gellhorn (2012)

  1. Varsågod för knuffen. Vilken duo va! Wow! Och precis som du skriver, tänk vilken film det hade kunnat bli med biografvisningar som slutmål, inte som nattfilm på reklamkanaler 😉

    Gilla

    • Ja, HERREGUD vilken film det hade varit. Men som nattfilm tror jag den är bättre än jag beskriver den, du vet när man bara slår på teven, utan förväntningar och man liksom bara sugs in… Det var så jag upptäckte David Lynch (Lost Highway).

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s