Gentlemen (2014)

Jag var rätt övertygad om att jag inte skulle tycka om Gentlemen. Trailern osade estetik utan innehåll och jag kände mig allmänt avogt inställd till Klas Östergrens 1970-tals-epos om bröderna Morgan. Författarklichéer, förbjuden kärlek och folk som kedjeröker. I motljus. Nä tack. Och typ en tredjedel in i filmen sitter jag verkligen och gäspar och tänker: vad fan är det här? Vad håller Marcimain på med? Jag känner INGENTING. Tycker skådisarna är dåliga, till och med David Dencik, manuset är knackigt, om inte bedövande ointressant och replikerna tycks tagna ur en gammal pilsnerfilm. Det enda som tilltalar mig är Ruth Vega Fernandez ögonfransar. Och en fråga pockar konstant: hur fick David Fukamachi Regnfors rollen som Klas? Han är så menlös att jag gråter av glädje (nåja, nästan) då Sverrir Gudnason dyker upp i bild, när en tredjedel av speltiden passerat, och väser ”Jag har suttit på dårhus.”
 
Och plötsligt vänder hela filmen och min upplevelse med den. Jag dras in i berättelsen, eller snarare stämningen, för storyn är inget mer än en skröna, en romantisk exposé över ett storpolitiskt Sverige och en övre undre värld där man äter hummer och dricker sprit som om det vore energidryck. Och efter ett tag tycker jag om att hänga i Henry Morgans rymliga lägenhet på Hornsgatan med Kärran, Leo, Henry och hummern. Det är till och med lite sorgligt när det tar slut. Mycket har jag nog att tacka Sverrir för. Och det snygga fotot. Dencik kommer också ikapp och blir rätt lysande som den pianospelande strebern som kan snacka sig in och ur det mesta. Gentlemen är förbryllande ojämn, men lyckades på något sätt ändå nästla sig in i magen och lämna ett gott intryck. 
 
Betyg:
 

3 responses to “Gentlemen (2014)

  1. Alltså ett förvånat och lite glatt Oj.

    Gilla

Kommentera

