Lucy (2014)

Luc Besson är en ojämn filmmakare. Efter Le Grand Bleu, Léon och The Fifth Element som är suveräna har han gjort en massa actionrullar jag inte är ett skvatt intresserad av, samt de medelmåttigt intressanta Jeanne D’Arc och The Lady. För att inte tala om pajiga Taken 1, 2, 3 som han skrivit manus till. Men med Lucy lyckas han åtminstone i mina ögon återupprätta sin heder. Jag tycker filmen är oförtjänt underskattad, med 6.4 på IMDB och ynka 44 % i publikpoäng på Rotten Tomatoes. 
 
Lucy (Scarlett Johansson) hamnar av misstag mitt uppe i en knarkuppgörelse i Taiwan, utnyttjas som mula och får ett paket blå kristaller inopererade i magen. Parallellt får vi se hur Professor Norman (Morgan Freeman) föreläser om den mänskliga hjärnan då han får frågan: vad skulle hända om människan fick tillgång till 100 procent av sin hjärnkapacitet? (Att vi i dag bara använder 10 procent är tydligen en omdebatterad myt, men jag är ingen hjärnforskare). ”I don’t know”, svarar Norman sanningsenligt. 
 
Nej, det är ingen som vet. Därför kan Luc Besson leka fritt med tanken på vad en övermänniska skulle göra, och vänder sig till evolutionen för inspiration. Det är smart och effektfullt. Klippningen är suverän. Exakt hur Lucy går från en normal 10-procentare till en som använder 20 procent och senare ännu mer av sin kapacitet, efter att den syntetiska drogen läcker ut i hennes mage, förklaras inte. 
 
Men det gör inget. Jag tillåter mig med att fantisera om en värld utan mänskliga tillkortakommanden såsom karriärsångest, stenar i skon och tillväxthysteri eftersom herr Besson levererar en APSNYGG sci-fi-action signerad raka rör och noll pardon i 89 underhållande minuter. 
 
Betyg:
 

14 responses to “Lucy (2014)

  1. Ojdå! Din rackare där!
    Storsint betyg till den franske fräsaren.
    Själv tyckte jag att han slarvade bort nästan allting…

    https://steffofilm.wordpress.com/2014/10/13/lucy-2014/

    (eller också var det för att jag hade för höga förväntningar!) 😉

    Gilla

  2. Inte för att vara petig (ok, för att vara jättejättepetig 😉 men kan något vara förtjänt underskattat?

    Gilla

    • He he språkpolisen är framme! Klart något kan vara FÖRTJÄNT underskattat. T.ex. en riktigt dålig rulle förtjänar ju att vara lågt skattad… eller snurrar jag ihop begreppen nu? Ingen aning, får ont i huvudet av att tänka. Jag bjuder på en potentiell paradox 🙂

      Gilla

  3. Mjae ok film för att komma från Besson som vanligt har han en bra story men måste klanta till det.
    https://filmitch.wordpress.com/2014/10/14/lucy-2014-frankrike/

    Gilla

    • Äsch då. Jag tycker det var en utomordentligt skön paus från en grå vardag. Sen måste jag bara fråga; hur såg du filmen? Jag kollade på projektor hemma, knivskarp Bluray. Tror att den visuella upplevelsen gjorde 90 procent av filmen.

      Gilla

  4. Faktiskt riktigt sugen på denna trots gnälliga omdömen från andra. Gillar Scarlett och sf, så den ligger på ska-se-listan.

    Jag tycker Luc Besson är oförtjänt överskattad. Eller förtjänt underskattad kanske jag menar. Eller… eh. 😉

    Gilla

  5. Fast om omdömet är förtjänt är det väl bara en skattning rakt av? "Underskattning" för mig betyder att skattningen är för låg, dvs den borde vara högre och då kan ju en låg skattning inte vara förtjänt för då borde den ju inte vara högre.

    Gilla

    • I see your point 😉
      Jag tror det är perspektiven/avsändare av skattningen som snurrar till det. Om den allmänna skattningen är låg (majoriteten säger: Buuu!) men jag tycker att den förtjänar att skattas högre blir den i mitt perspektiv "underskattad" (vilket jag kanske borde ha nöjd mig med). Oförtjänt ropar jag, den förtjänar bättre! … och går emot det "objektiva" betyget som den förtjänat, erkänts på demokratisk väg, på IMDB och RT. Med andra ord är min formulering förmodligen inte korrekt i språklig mening, men jag säger det ändå… 😉

      *gnuggar tinningarna och tar helg*

      Gilla

  6. Fast Cecilia skrev ju "oförtjänt underskattad" i texten. Var kom förtjänt underskattad ifrån? Sofiiiia!? 😉

    Gilla

  7. @Jojjenito: Jag tänkte nog att om något ska kunna vara oförtjänt underskattad måste det ju också finnas något som är förtjänt underskattat. Tror att jag fastnar på att det "oförtjänta" redan ligger implicit i prefixet "under".

    @Cecilia: Haha, ger du upp? I win! 😉 När, jag tror jag förstår hur du tänker och då är jag med på hur du menar.

    Gilla

  8. Pingback: Ex Machina (2015) | The Nerd Bird

Kommentera

