Magic in the Moonlight (2014)

Bara Woody Allen kommer undan med en Woody Allen-film. Förstår ni vad jag menar?
Det är bara han som kan komma på tanken att göra en film om livet, döden, Gud och människan i ett sådant lättuggat format som i Magic in the Moonlight och komma undan med det. Det är 1920-tal. Colin Firth spelar en erkänd magiker som får höra talas om ett medium som verkar vara ”the real deal” (Emma Stone). Eftersom han är en Rationell Man som finner alla svar på livets gåtor i vetenskapen ger han sig iväg till södra Frankrike för att avslöja henne som en bluff. 
 
Colin Firth och Emma Stone har en härlig kemi, fast inte nödvändigtvis på ett romantiskt plan, utan mer som att de trivs bra ihop framför kameran. Två väldigt olika skådisar som hittar ”common ground” typ. Jag gillar verkligen Emma Stone. Hon har integritet och ”quite a bit of magic”. Firth är strålande torr och rationell, och det är väldigt kul att se honom våndas när han ställs inför livets största mysterium: kärlek. Magic in the Moonlight är en bagatell och Allen har många bättre filmer i arsenalen, men den här slinker ner relativt lätt. Som ett kallt glas saft en varm sommardag. 
 
 
Men jag kan inte låta bli att fundera lite på det här med ålder. Det skiljer det 28 år mellan Stone och Firth. Marcia Gay Harden som spelar Emma Stones mamma i filmen är jämngammal med Colin Firth, men en romans mellan jämlikar är sällan Allens melodi. Unga kvinnor har ofta en given plats i hans filmer – nästan uteslutande som romantiskt eller filosofiskt objekt i relation till en äldre män. Blue Jasmine är det enda undantaget jag kommer på. Det kan jag störa mig på. Fast samtidigt kommer jag inte undan det faktum att Allen oftast lyckas skapa någon slags dynamik i det hela. Kanske för att det är en så pass ”accepterad” kliché. Men jag väntar fortfarande på en Allen-film där han låter unga kvinnor ta plats, utan en excentrisk man som förkläde. 
 
Betyg:

6 responses to “Magic in the Moonlight (2014)

  1. Håller med, en välförtjänt trea, knappast svårsmält film det här. Och jag gillar ditt bildval, Colin Firth i svart baddräkt 😉

    Vore kul att se en Woody Allen-film där Tom Hiddleston blir kär i Maggie Smith och hon typ spelar neurotisk och svår och han kämpar och uppvaktar järnet för att bli hennes. Fullt rimlig tvärtomtanke när det kommer till Woodys världsbild 😉

    Gilla

  2. Nu börjar den ju ha ett par år på nacken, men Allen och Keaton är väl hyfsat jämngamla i Annie Hall?

    Gilla

  3. Åh fan?! Trodde de låg betydligt närmare…

    Gilla

Kommentera

