SERIAL | Podcast (2014)

Det händer sällan att jag blir besatt av att LYSSNA. Men den här podcasten golvade mig totalt. Eller snarare, fick mig på fötter. Den gav mig en anledning att ge mig ut på låååånga promenader så att jag kunde få lyssna på ännu ett avsnitt av Serial (12 avsnitt). Journalisten Sarah Koenig från This American Life gräver i en rafflande mordhistoria som utspelar sig i Baltimore, Maryland 1999, ett fall som resulterade i att Adnan Syed dömdes för mord på sin ex-flickvän. Han sitter nu i fängelse sedan 15 år tillbaka, men hävdar fortfarande att han är oskyldig. I podcasten försöker Sarah Koenig lösa mordgåtan och svara på frågan:
 
Did Adnan do it?
 
Jag ska inte spoila något av innehållet för er, men jag kan säga att om du ger dig in i den här historien och kommer ut på andra sidan med ett givet svar: gratulerar! Själv befinner jag mig i stadiet där jag murvlar runt på nätet och läser gamla förhör med poliskommissarie MacGillivary och målets huvudvittne, Jay Wilds. 
 
Det som är intressant – utöver själva knäckfrågan om vem som mördade Hae Min Lee den 13 januari 1999 – är att man får en otroligt generös inblick i ett gäng ungdomars liv i Baltimore, hur det amerikanska rättsväsendet funkar och hur en mordutredning fortlöper. Vilka frågor som polisen ställer (detaljerade), hur minnet fungerar och inte minst är det väldigt intressant att ta del av Adnans perspektiv.
 
För egen del har det varit jobbigt (men säkert nyttigt) att utsätta sig för total huvudbry. VEM? HUR? VARFÖR? Jag har tillbringat den senaste veckan med att vrida och vända på vartenda argument som läggs fram i podden. Och som sagt, nu har jag börjar leta själv – på nätet. Jag förstår att jag inte kommer att knäcka nöten hux flux av egen maskin. Men jag kan ändå inte sluta nysta. Det är som en förälskelse. Skit samma hur det slutar, det handlar om att ge sig hän.
 
Jag vill dock påpeka, med respekt för de anhöriga och samtliga inblandade, att jag förstår allvaret i fallet. Det är också en del av attraktionskraften. Att det är en verklig historia med riktiga människor som berörs av alla spekulationer. Därför avstår jag från att ”ta ställning”. Diskuterar dock gärna – kommentarsfältet är öppet! 
 
Nedan finner du matnyttiga länkar som kan vara intressant nattläsning när podcasten är genomlyssnad. 
 
Serial Podcast – podcastens hemsida där det finns massor av info, tidslinjer och så klart ALLA avsnitt. 
 
MEDIA
 
”I never recanted Adnan’s alibi” – artikel på Vulture om Asia McClains brev till Adnan
 
Exclusive: Jay tells his story – Jay Wilds talar ut för första gången i The Intercept, del 1
 
”Hae was dead before she got to my house” – Jay talar ut i The Intercept del 2
 
 
BLOGGAR 
 
Split the Moon – Advokaten Rabia Chaudrys blogg
 
The View from LL2 – Blogg som ”kartlägger” Jays förhör 
 
DOKUMENT
 
Första förhöret med Jay Wilds, 28 februari, 1999
 
Andra förhöret med Jay Wilds, 15 mars, 1999
 

6 responses to “SERIAL | Podcast (2014)

  1. Tackar 😀 Men hur ska jag nu hinna med att lyssna på Stephen King?

    Gilla

    • Åh vad har han för podcast?!?! Älskar Stephen King som person/författare, även fast jag inte längre är så förtjust i hans böcker 🙂 Fast jag är sugen på den om Kennedy.

      Gilla

  2. Lite oklart av mig där – förlåt. Jag lyssnar mig igenom hans böcker sakta men säkert. Kennedy boken rekommenderas liksom hans senaste.

    Gilla

  3. Pingback: The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst | The Nerd Bird

  4. Pingback: True Story (2015) | The Nerd Bird

Kommentera

