Kingsman: The Secret Service (2014)

 
Jag vet inte vad jag trodde att Kingsman: The Secret Service var för slags film, men jag var inte beredd på denna mashup av…  Guardians of the Galaxy feat. Colin Firth feat. Samuel L.Jackson. Alltså en superhjältefilm (man vet att man har att göra med en serietidnings-adaption när det flyger tegelstenar ur en spräng byggnad och bildar filmens ”titles”) förklädd till en brittisk spionfilm som frontar med en amerikansk IT-skurk i jeansskorta och sneakers. Jag var jätteförvirrad till en början. Och är det fortfarande. För jag vet inte riktigt vad jag tycker om Kingsman. Men känslan av att det var lite för många syrliga karameller i den godispåsen kanske beskriver det bäst. Nu är jag sträv på tungan. 
 
Matthew Vaughn och Jane Goldman (radarparet som skrivit manus till X-Men: Days of Future Past, Kick-Ass och Stardust) vet inte alltid var gränsen mellan kul och plumpt går. Det är ett problem. För även om många i biosalongen fnissade ihjäl sig åt att svenska statsminister och prinsessan (Madeleine?/Hanna Alström) hade små roller att spela i intrigen var det mest skämskudde som gällde för min del. Åh gud…nej. Bort. Och någon borde säga till Samuel L. Jackson att spela EXAKT samma karaktär i samtliga filmer med hans namn på affischen är liksom inte nånting positivt. Det är att göra våld på ett varumärke som en gång var kultförklarat. Även om han aldrig varit nån personlig favorit så är han numera så minimalt intressant som skådespelare att jag vill skänka bort honom till välgörenhet. 
 
Det positiva med Kingsman stavas Taron Egerton, som spelar underdogen ”Eggsy”. Colin Firth gör förstås det han ska på sitt torra Firth-sätt, men det är scenerna med Egerton som får mig att le lite fånigt. Han är en bättre skådis och har en mer komplicerad rollkaraktär än Chris Pratt i Guardians of the Galaxy, men filmerna har vissa likheter. Ett modernt, popmusik-dängigt soundtrack, otroliga slagsmål i slow motion och skurkar med hårda actionbrudar till assistenter.
 
Spaning 1: Jack Davenport (Derek i tv-serien Smash). Vill se mer av honom! 
Spaning 2: Mark Hamill är med på ett hörn också. Oigenkännlig. Men han är där. 
 
Betyg:
 

6 responses to “Kingsman: The Secret Service (2014)

  1. Tjo!
    Jack Davenport kan med fördel också kollas in i den hysteriskt roliga britt-rom-com-serien "Coupling" (2000-2004)

    http://www.imdb.com/title/tt0237123/?ref_=nm_flmg_act_27

    Go helg! 🙂

    Gilla

    • Najs, tack för tipset Steffo! Har du förresten kollat på Smash? En stålande första säsong, en delvis bedrövlig andra säsong, sen la dom ner serien. Tråkigt, då jag tyckte den hade ambition med jättebra skådisar som Debra Messing, Jack Davenport, Anjelica Houston och Christian Borle. Tyvärr var den-unga-tjejen-huvudrollen spelad av Katherine McPhee ett riktigt sömnpiller.

      Trevlig helg! 🙂

      Gilla

  2. Slår oxå ett slag för Couplings mkt rolig serie 🙂
    Kingsman har jag inte läst – än – men det är samma författare som ligger bakom Kick-Ass (Mark Millar). Klart att jag ska se filmen då det ska bli kul att för en gångs skull se en serieadaption som jag inte tidigare läst.

    Gilla

    • Jag har faktiskt inte sett Kick-Ass, men jag har en känsla av att jag skulle vara mer förtjust i den (filmen alltså) än Kingsman. Nu fick den iofs godkänt och var underhållande, bara inte riktigt "mitt i prick" för min del. Superhjälte-serier är inte riktigt min grej.

      Gilla

  3. Har inte sett just den här filmen men håller helt med om Sammy. Blev nästan förvånad över hur pass fräsch han kändes när Long Kiss Goodnight gick på TV för ett tag sedan.

    Gilla

Kommentera

