Bästa filmerna 2005

Personligen har jag ingen klockren favorit från året 2005, utan det är snarare lite jämntjockt med många bra och intressanta filmer. En riktigt usel men som resulterade i någonting gott ändå. Ni får se. Ordningen får ni ha överseende med av just den (jämna) anledningen. 
 
 
 BÄSTA FILMERNA 2005
 
10. Kocken
En uppstickare på listan. Svensk doldis om livet på sjön, klart jag håller den som en favorit.
Bra skådespelarinsatser av Kjell Bergkvist och Peter Viitanen framför allt. 
 
 
9. War of the Worlds
Tom Cruise kan man lite på. Steven Spielberg också för det mesta. 
I alla fall när världen är under attack. 
 
 
8. Sin City
Innan alla fick bånge av att göra film av seriertidningar gjorde Frank Miller och Robert Rodriguez Sin City.
En film som inte liknar något jag sett förut, med samtliga Hollywoodskådisar som är något att räkna med.
Och några som kanske inte är det. 
 
 
7. La Marche de l’Empereur (Pingvinresan)
En av världens konstigaste dokumentärer där kända skådespelares röster
ger liv till kungspingvinerna som lever på den Antarktiska tundran.
Alla måste se den någon gång. 
 
 
6. Capote
Det finns 3 bra anledningar att se Capote:
1) Den bygger på en bra bok av Truman Capote (In Cold Blood).
2) Capote spelas här av Philip Seymour Hoffman som vann en Oscar för sin roll.
3) Det är en spännande film som spänner från Manhattans creme de la creme till en fängelsecell i Kansas. 
 
 
5. The Squid and the Whale
Skådespelarfilm av episka mått. Jeff Daniels, Laura Linney och Jesse Eisenberg
slåss om uppmärksamheten i 1980-talets Brooklyn, New York. 
 
 
4. Batman Begins
Christian Bale blir Batman. Michael Caine blir Alfred.
Och vi lämnar Gotham City för att träna i bergen med Liam Neeson.
Jag tyckte jättemycket om Nolans mörka Batman och att vi får fördjupa oss i hur Batman blev till. 
 
 
3. Walk the Line
Men hur bra är inte den här? Joaquin Phoenix och Reese Witherspoon
går in med själ och hjärta i rollerna som Johnny Cash och June Carter.
Svinbra musik, vemodigt och snyggt. 
 
 
2. Brokeback Mountain
Jag klädde ut mig till Ennis Del Mar (Heath Ledger) på en cowboyfest.
Mitt sällskap var förstås Jack Twist (Jake Gyllenhaal). Varför?
För att vi ville hylla denna fantastiska Ang Lee-film som bryter mot konventionerna på alla möjliga sätt. 
*Bonusbild längre ner. 
 
 
 
1. Thank You For Smoking
Jag vet, måhända en otippad förstaplats, men när jag tänker på den här filmen får jag ett fånigt leende på läpparna VARJE GÅNG. Aaron Eckhart i sitt esse och ett übersmart manus gör detta till en minnesvärd film som jag kan se om vilken dag som helst. Här syns även Oscarsnominerade J.K. Simmons. Manus och regi av Jason Reitman, mannen bakom Juno. 
 
 
Bubblare:
Lord of War, Corpse Bride, Charlie and the Chocolate Factory, Grizzly Man, V for Vendetta, Madagaskar. 
Redigering: Glömde ju The Descent! Skotsk rysare om ett gäng klättrare (enbart brudar) som, minst sagt, sätter karbinen i fel grotta. 
 
Kvar att se:
Syriana, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, Manderlay, Zozo.
 
Besvikelser:
Mr & Mrs Smith – men det blev ju ändå en Mr & Mrs Brangelina, så det är nästan förlåtet. 
The Island
Star Wars Episode III 
 
 
Fler 2005-listor och filmtips från Filmspanarna finnes här:
 
 
 
*Bonusbild Ennis & Jack (2009)
 
 
 

26 responses to “Bästa filmerna 2005

  1. Tack för bonusbilden, nu har jag skrattat nog för idag 😀

    Bygger inte Capote mer på de biografier som hanterar den perioden? In Cold Blood är ju sas slutresultatet av det arbete vi får se i filmen. Bra film är det i vilket fall som helst. Har du sett tvillingfilmen Infamous med Toby Jones?

    Gilla

    • Den bjuder jag på 😉
      Jo, det har du förstås rätt i och "bygger på" kanske var slarvigt uttryckt av mig. Fast utan In Cold Blood hade det ju inte blivit någon film misstänker jag. Ja den har jag sett för länge sen och har för mig att jag tyckte om också.

      Gilla

  2. Tre överlapp, kul att se. Din förstaplacering har jag ingen aning om, men lockar till att se.

    Gilla

    • Ja, vår filmsmak finner visst gemensam mark i mörka städer och dekadens av överjordiska mått 🙂
      Thank you for smoking tror jag du skulle gilla. Väldigt underhållande!

      Gilla

  3. Heja bonusbilden, vad fina ni var! 🙂

    Kul att även du har med VÄrldarnas krig på listan, jag trodde ett tag att jag skulle bli ensam om det men så blev det inte. Och din etta är verkligen en BRA film. Den blev "bara" tia hos mig men ett sämre filmår hade den klättrat högre.

    Gilla

    • He he visst var vi 😉 På våra ryggar hade vi skrivit (för att vara riktigt tydliga) Brokeback på den ena och Mountain på den andra.
      Ja men Världarnas Krig var bra! Lite av en föregångare till Interstellar om man tänker på far-dotter-relationen, fast mer monsteraction 🙂

      Thank You For Smoking, vet inte om det är en ettafilm, men jag gick på magkänsla. Var alltför länge sedan jag såg samtliga filmer.

      Gilla

  4. 10 Hade vissa kvaliteter men vill minnas att jag inte var så nöjd med slutresultatet
    9 Ok film av S.S har en del rafflande scener
    8 Har svårt för Frank Miller överlag
    7 Tackar för tips
    6 Bra film men då är PSH med också 🙂
    5 på listan
    4 På listan
    3 Helt ok
    2 På listan
    1 Jodå ganska rolig film
    Tre överlapp, hade sett alla filmer förutom nr 7 och av de filmer vi båda sett är det nog bara Sin city jag ogillar.

    Gilla

  5. Aha, ingen dum lista. Håller med om att det var jämnt utan någon given favorit. Så här tycker då jag:

    10. Kocken – Ej sett.
    9. War of the Worlds – Återfinns på flera listor, får nog ta och se den någon dag när jag känner för den här typen av film.
    8. Sin City – Snygg som få, men lite kall. 3
    7. Pingvinresan – Mmm, nära listan (bubblare), gillade den helt klart (med Morgan Freeman). 4
    6. Capote – Ej sett, men den kommer ses längre fram i Decennier.
    5. The Squid and the Whale – Ganska given även på min lista. 4
    4. Batman Begins – Håller med, Nolans Batman är bra, Bale är bra. Slår Burtons filmer – klasskillnad. 4
    3. Walk the Line – Fin film, musik, skådespeleri. +3
    2. Brokeback Mountain – Som ovan, funkar fint. +3
    1. Thank You for Smoking – Lite överraskande som etta, men bra är den (bubblare). -4

    Gilla

    • Angående Nolan vs Burton vet jag inte om jag håller med om att Nolan slår Burton (särskilt inte den med The Penguin), de gör snarare två väldigt olika tolkningar av Batman och jag gillar båda!

      Gilla

  6. Hehe, lustig bild på er där. 🙂

    Wow, vi hade hela fyra överlapp. Yay. Högsta siffran hittills för mig.

    10. Inte sett. Kommer inte se.
    9. Sett, helt ok. Jobbiga ungar.
    8. Överlapp! Snygg och stilistisk.
    7. Blev aldrig av att jag såg den trots att jag tänkte det. Glömde av det helt enkelt…
    6. Yay. PSH är GRYM!
    5. Yay. Yay. Hear. Hear. Baumbach 4ever.
    4. Bra men inte lika bra längre. Varning på att se om denna.
    3. Inte sett. BOATS urk.
    2. Inte sett
    1. Mycket inspirerat val som din etta! Hardcore. Up in the air är dock ännu bättre, eller hur?

    😀

    Gilla

  7. Angående Nolan vs Burton så avskyr jag Burtons filmer så valet är väldigt enkelt för min del 😉 Nolans filmer känns mer realistiska och seriösa. Burton har sin fantasyvärld som går hem hos en del, men jag har väldigt svårt för den…

    Gilla

  8. 10. Svenskt på listan. Inte vanligt. Kul. Inte sett, men gillar alltid Kjell.
    9. Visst är den bra. Många klagar på ungarna men jag tyckte Dakota var bra. Hon kändes rädd på riktigt.
    8. Hmm, jag är tydligen en av få som ogillade Sin City. Fast jag har Filmitch på min sida. 🙂
    7. Fast det där med att det är olika skådisar gör röster, det är väl bara i den franska originalversionen? I den amerikanska är det väl Morgan Freeman som agerar mer normal berättarröst. Jag såg den svenska med Gösta Ekman.
    6. Även min plats nummer 6!
    5. Min nummer 4!
    4. Japp, den är bra. Faktiskt min favorit i trilogin.
    3. Helt ok!
    2. 3+/5 och därmed inte på min lista.
    1. Jaha, J.K. Simmons är med. Det hade jag inte koll på men nu var det ju tio år sen jag såg den.

    Glömde The Descent!? Ajabaja! Men bonusbilden förlåter den missen. 😉

    Gilla

    • 10. En lättviktare, men tog med bara för att ge er nåt att fundera över ;)9. Ja, jag var nöjd!
      8. Jag tyckte Sin City var svincool för att den var en sån visuell knockout, men är rätt ointresserad av tvåan.
      7. Jag är rätt övertygad om att jag såg franska med textning. Men vad menar du med "bara i den franska originalversionen", det är väl den man bör utgå från?
      6. H5!
      5. Riktigt bra film, fastän jag tyckte väldigt illa om både Jeff Daniels och Eisenbergs karaktärer.
      4. I hear ya. "Nyhetsvärdet" påverkar nog mitt intryck, men jag vet faktiskt inte vilken av den och Nolans andra jag tycker är bäst, skulle behöva se om hela trilogin. Men trean är helt klart sämst.
      3. Helt OK? Den är ju fenomenal! 😀
      2. Minns den som heartbreaking. Mer än 3+.
      1. Typisk film som har flera bra skådisar som man glömt och/eller som blivit mer kända senare.

      Gilla

  9. Hurra för Spielberg!
    Och visst var Sin City läcker!!? Men nya är superkass!! Akta´re!

    Men hur nice är det inte att skäggige Jeff D dyker upp på mångas listor!! The Squid….är verkligen bra! 🙂

    Gilla

  10. @Cecilia: 7. Helt rätt, det är originalet man ska utgå ifrån. Fy skäms på mig. 😉 Fast grejen är att jag tyckte det lät väldigt fånigt med att pingvinerna skulle liknas vid människor. Jag vill ha naturfilm, inte nån pingvinteater. Jag valde därför medvetet bort det franska originalet. Men Gösta Ekman körde också olika röster men han spelade alla roller själv så att säga. Freeman körde tydligen vanlig berättarröst à la David Attenbourgh.

    Men vad vet jag, den där pingvinteaterna kanske funkade jättebra. 😉

    Gilla

  11. Jag var lite sen med min lista, men lyckades fixa ihop en sent igår kväll. Två överlapp. Och så ett par av mina bubblare som du hade med också. 🙂

    Måste se till att se Pingvinresan nån gång! 2005 var uppenbarligen ett bra år för dokumentärer. 🙂

    Gilla

  12. @Cecilia: "pingvinmusikal"… åh jisses, ännu värre! 😉

    Gilla

  13. Ja, dokumentärer ja. Grizzly Man hade du ju som bubblare. I övrigt hade jag väl två musikdokumentärer som jag nämnde i min blogg (som dock inte fick vara med).

    Den om Dylan är kanske mest kul om man gillar Dylan, vet inte riktigt, men intressant iaf med en turné där de ständigt blev utbuade… Och så den om Daniel Johnston, den borde alla se. 🙂

    Gilla

    • Ja Grizzly Man är ju klart sevärd. Är _generellt_ inte så mycket för musikdokumentärer, men man ska aldrig säga… Googlade Daniel Johnston, å den verkar ball.

      Gilla

Kommentera

