Taken 3 (2014)

Att jag infinner mig på Rigoletto en lördagseftermiddag för att se Taken 3, efter att ha gett den första filmen i trilogin: Taken (2008) en etta i betyg kan ju verka märkligt. Lite korkat till och med. Vad förväntar jag mig? Att Liam Neeson ska ha slutat att behandla sin vuxna dotter som ett mycket litet barn, eller att skurkarna från Öst lämnat honom ifred för gott? ICKE SA NICKE. Men ibland tar man en för ”teamet”, d.v.s. Filmspanarna. Taken 3 var Jojjes val på månadens filmspanarträff – det var bara att bänka sig och spänna fast säkerhetsbältet. Vässa sågen. 
 
Fast så katastrofalt dålig var den faktiskt inte. Även om Bryan Mills (Neeson) fortfarande köper gigantiska mjukisdjur till sin nu 20-åriga dotter och pepprar sönder ryssar till höger och vänster. Precis som i första filmen är den inledningsvis inte så pjåkig, och även här står relationen mellan pappa Bryan och dottern Kim (Maggie Grace) i fokus. Grace spelar äntligen dotterns rätta ålder och Liam Neesons Bryan Mills känns sympatisk, lugn, kanske till och med någorlunda lycklig. Bryan och ex-frun Lennie (Famke Janssen) tycks ha lagt ner stridsyxan (vilket säkert har att göra med vad som hände i Taken 2, vilken jag inte sett) och man bara väntar på att glöden mellan dem ska ta fyr på riktigt. Men så inträffar något hemskt… Och plötsligt ser det ut som att Taken 3 ska utveckla sig till en The Fugitive-historia (en favoritfilm i min ungdom), en katt-och-råtta-lek mellan f.d. CIA-agenten Bryan Mills med McGyvers nio liv i bakfickan och den klipska mordutredaren Franck Dotzler (Forest Whitaker).
 
Åhh, ja! jag förlåter Hollywood för första filmen om ni löper linan ut på detta tema, tänker jag hoppfullt. Jag skiter i om det inte är originellt, så länge det inte innefattar albanska maffian och (alltför) unken sensmoral. Och Forest Whitaker känns faktiskt perfekt i rollen som en mindre aggressiv Tommy Lee Jones/Samuel Gerard-karaktär. Han har pondusen, lugnet, och tvinnar snoddar och äter bagels som en smart detektiv bör göra i ett sådant upplägg. Och så har han respekt för rättvisan via lagens långa arm, vilket ju är bra eftersom Bryan Mills gärna slarvar på den punkten.
 
 
Harrison Ford i The Fugitive (1993) och Liam Neeson i Taken 3 (2014). Lika som bär?
 
 Tyvärr kunde man bara inte hålla sig från att spränga parkeringshus och låta Bryan Mills glida in i Superman-dräkten – igen – precis när det höll på att bli en okej actionfilm. Nä, se den gubben gick inte. Istället för att fortsätta i det täta thriller-spår som Dr. Richard Kimble och kommissarie Samuel Gerard traskade upp för 21 år sedan springer filmen iväg åt ett helt annat håll. In med skjutdonen, en krigsskadad ryss med läskigt kort lugg och alla visste ju vem den riktiga skurken var redan från början. Det är som om regissören Olivier Megaton inte riktigt kunde bestämma sig för vilken historia han ville berätta, så han stoppade in lite av varje. Inte till dess fördel. Man sjabblar bort dynamiken mellan Mills och Dotzler lika effektivt som stygnen som borde ha suttit på Famke Janssens hals. Och jag tycker att man tar lite lättvindigt på titelns tematik, för särskilt varaktig är inte kidnappningen av Mills ex-fru, som jag förmodar är den som blir ”taken” i sammanhanget. Nästan lite fusk. 
 
Betyg: 
Nu ska det bli intressant att läsa vad de övriga tappra filmspanarna tyckte om Taken 3!
 

10 responses to “Taken 3 (2014)

  1. Klockren lika som bär där.

    Ja, så länge det bara var en katt-och-råtta-lek mellan polisen och Bryan så var faktiskt filmen helt ok. När det skulle slåss mot ryssar så blev det bara tråkigt.

    Jag märker att du är väldigt nyfiken på vad som hände mellan Bryan och ex-frun i tvåan. 😉 Jag kan berätta att ex-frun bråkade med sin nya man och sen åkte på semester tillsammans med Bryan till Istanbul där dottern agerade matchmaker.

    Gilla

    • Håller med, ryssarna var överflödiga. Tack, kände NÄSTAN att jag var tvungen att se tvåan, men nu befriade du mig från den uppgiften! 😀

      Gilla

  2. Håller med föregående talare. Delen med att Mills var jagad av Lazy Eye var filmens bästa del.

    Den andra halvan var inte lika bra. Att ryssen hette Oleg stör mig inte, men att det inte var spännande var en svaghet.

    Gilla

  3. Håller också med föregående talare, Forest hade en riktigt bra pondus här. Men man måste ju erkänna att Liam är en synnerligen tålig 50? 60?-åring. Något att avundas, inga lättbrutna höftleder här inte 🙂

    Gilla

  4. Jag gillade gummisnodden, dom nattliga vyerna under förtexterna och Liams originaltänder. Ja det var väl det.
    Ja och biosällskapet såklart. 🙂

    Gilla

    • Gillade faktiskt också titelsekvenserna, lite cheesy, men göttiga liksom 🙂 Biosällskapet var en fullpoängare måste jag säga. Tappra riddare i shining armor.

      Gilla

  5. Den kan väl ändå inte vara sämre än del 2…hoppas jag! Den var verkligen usel! Och ja….jag kommer såklart att glo på den…Liam är ju en av mina grabbar! 🙂

    Gilla

Kommentera

