Taken (2008)

Aj då. Tanken var att jag skulle hinna se Taken och Taken 2 före Filmspanarträffen på lördag, då Jojje har bestämt att vi ska se Taken 3. Jag kan dock avslöja redan nu att jag med största sannolikhet inte kommer att se tvåan efter att ha sett nummer ett. HUR I HELA FRIDEN kan den här filmen ha 7.9 på IMDB?!? Inte för att det är ett kvitto på att den måste vara bra, men en smula originalitet brukar de som masar sig över 7.5-strecket ändå ha. Det skulle vara en ovanligt infantil sjuttonåring som hoppar, frustar och skuttar som en femåring så fort hon ser sin far då – för det måste jag erkänna kändes en aning originellt. 
 
Liam Neeson gör sitt jobb antar jag, som den pensionerade CIA-agenten Bryan Mills, och inledningsvis är Taken inte så pjåkig; jag sympatiserar med hans tafatta försök att komma närmare sin dotter Kim – trots att hon har en personlighet som en tamagotchi. Men så fort det där samtalet från Paris kommer gör filmen en gir rakt ner i floskelparadiset, och kommer ut på andra sidan on the highway of präktighet. Är det meningen att jag ska bli berörd av den här bindgalne pappan som röjer genom Paris gator, skjuter sin förrädiske väns (hmm, var inte det lite väl passande att den parisiska polisen är mutad när han behöver dem) fru i armen med parets barn i sovrummet intill och tar sig friheten att döda alla han ser? 
 
Till filmens försvar; det här verkligen inte min genre: ska jag se action med massa vapen och biljakter måste det finnas något mer under ytan för att jag inte ska riskera att svälja min egen käke pga grava gäääääspningar och myror i hjärnan. Men det FINNS saker under ytan i Taken, enda problemet är att det är något jag tycker väldigt illa om: lökig sensmoral. Bevara oskulden. Pappa fixar. Olydig blondin (Kims bästa vän, Amanda) offras utan att någon verkar bry sig nämnvärt. Och vem bryr sig om alla de andra traffickingoffren nu när pappa återbördat sin lilla flicka till församlingen? Inte Bryan Mills verkar det som. 
 
Nä, det här var en riktig besvikelse. Nu är frågan: är det värt för mig att se Taken 2?  
 
Betyg:
 
 
 

21 responses to “Taken (2008)

  1. Haha. sorry. Jag skyller på SF. Om de hade haft vettiga visningar av The Gambler så hade det blivit den. Och det hade ju blivit succé förstås.

    Jag såg precis Taken 2, och nej, det är inget du behöver se. Och då gillade jag ändå alltså första Taken. Den tycker faktiskt är bra!

    https://jojjenito.wordpress.com/2011/11/07/taken/

    Gilla

  2. Hmmm, vi behöver ju inte vara hungriga över några spel längre i alla fall, tack vare Cissan… Eller hur Johan? 😉

    Gilla

    • @Jojje och Henke: Jag visste väl att detta med Taken var en hämndaktion… 😉 Fast Jojje gav mitt filmval ändå 2,5/5 – och jag har ännu inte sett Taken 3. Vem vet, jag kan har tur; Taken 3 kanske är som Expendables 3, tre gånger bättre än ettan? 😀

      Gilla

  3. Hahah håller med dig om hoppandet o sluttandet. Störde mig sanslöst på det. Dock gillar jag 1an, 2an si så där :/

    Gilla

  4. Taken hamnade på plats 7 på UÅBL för 2008. Den platsade på tre av topp-10-listorna, varav som bäst en tredjeplacering…

    Don’t believe me?

    http://fripp21.blogspot.se/2014/07/den-ultimata-arsbastalistan-2008.html

    Gilla

  5. @Henke och Cecilia: Hade hellre hämnats med Marky Mark faktiskt. 😉

    Vilken tid ser du Taken 2 ikväll då? Så man kan följa med i ditt live-tweetande om filmen menar jag? 😉

    Gilla

  6. Vill minnas att jag tyckte ettan var en helt ok actionthriller men med grava moraliska problem. Tvåan är osedd och jag tror den får förbli det 😉

    Gilla

    • Ja det var just det där med moralen. Den sög 🙂 Action-biten håller väl, men det blir tradigt när man inte känner nåt för personerna som slåss. Skippar också tvåan och ger mig på nummer tre på lördag, med svärd och sköld i högsta hugg 😉

      Gilla

  7. Ettan gillade jag skarpt men tvåan var riktigt usel. Trean är jag ljumt inställd till.

    Gilla

Kommentera

