10.000 km (2014)

Känner nån igen tjejen på bilden? Jag satt och försökte komma på vem hon var under hela visningen, utan framgång, men min kära ybernörd till man kom på det! Ni får vet det EFTER recensionen 🙂
 
Det här var en av de sista filmerna jag såg på Stockholms filmfestival, den enda i kategorin Latin Visions, och det är väl tveksamt om den får svensk distribution, men den går säkert att hitta på streaming- eller hyrsajter. 10.000 km handlar om Barcelona-baserade paret Alex (Natalia Tena) och Sergi (David Verdauger), de är unga, kära och planerar att skaffa barn. Tills en dag då Alex får ett e-mail där hon blir erbjuden ett fotostipendium för att gå en projektutbildning i Los Angeles i ett år. Hon tackar ja och plötsligt ligger 10 000 kilometer mellan dem. De försöker tappert hålla liv i relationen via Skype, men relationen sätts ordentligt på prov. 
 
Jag tyckte inte storyn lät så där jättespännande på papperet om jag ska va ärlig, men den börjar bra, mitt i en sexscen. Man får därefter följa dem upp ur sängen, när de borstar tänderna, duschar, läser e-mail, äter frukost, bråkar, blir sams – allt i en enda tagning om jag inte minns fel. Tack vare två jättebra skådisar och ett välskrivet manus funkar det jättebra och jag dras raskt in i deras bubbla. Det är en smart och modern film om kompromisser, kärlek och kommunikation som växer på en.
 
Regissören Carlos Marques-Marcet använder små medel. Med Skype, facebook, google maps och foton får man känslan av att vi befinner oss i LA med Alex och i Barcelona med Sergi, men vi får faktiskt aldrig följa med dem utanför lägenheterna eller se några andra människor i bild – fast utan att det blir alltför klaustrofobiskt och tråkigt. Det är ett smart sätt att hålla budgeten nere, men ambitionerna på topp 🙂
 
Betyg:
 
 
Så vem var hon nu då, den snygga, spansk- och engelstalande skådespelerskan? Jo, ingen mindre än vilding-kvinnan Osha i Game of Thrones!
 
 
 

6 responses to “10.000 km (2014)

  1. Men åhhhh…jäklars vad jag satt och glodde och tänkte innan jag tvingades kolla facit! 😉

    Gilla

  2. Oj! NÅN har suttit fast i ett segt nätverk och tryckt HYSTERISKT på "skicka"-knappen! 😉

    Orutinerat.

    Gilla

  3. Detta var en av favoriterna för mig under festivalen! Om jag fattat det rätt så kommer den få svensk distribution eftersom den vann Telia Film Award.
    Förutom GoT så spelar ju Natalia Tena även Nymphadora Tonks i Harry Potter-filmerna. 🙂

    Gilla

    • Va kul! Visste inte att den vann Telia Film Award! Ja, jag har förstått att hon är med där också (ännu en kontrast till det hon gör i 10 000 km), men jag är inget Potter-fan så jag ignorerade detta faktum 😉 Men jag gillar hennes rollkaraktärs namn: Nymphadora Tonks!

      Gilla

Kommentera

