Dawn of the Planet of the Apes (2014)

 
Alldeles nyligen bekantade jag mig med ordet antropomorfism, tack vare Sofia som nämnde det i en kommentar under mitt inlägg om Gorillas in the Mist. Jag inser att jag feltolkat ordet något, för jag trodde att det innebar en idealisering av djurs egenskaper. Men oraklet Wikipedia avslöjade följande:
 
Antropomorfism syftar på personifikation av mänsklig karaktär på icke-människor, till exempel djur, gudaväsen eller föremål. Ordet kommer av grekiskans ανθρωπος (anthrōpos) som betyder människa och μορφη (morphē) det vill säga form.
 
Apornas Planet: Uppgörelsen (Dawn of the Planet of the Apes) är ett praktexempel på det svåruttalade begreppet. Man har i princip copy/pastat människans egenskaper, sociala strukturer och Hollywoods anti-bechdelism till aporna, i detta fall schimpanser. Aphonorna har… *hrmm* blomkransar i sitt hår, slöjor för ansiktet och aphanarna avfyrar maskingevär och hjälper fullvuxna människokvinnor upp med hjälp av en utsträckt hand lika belevat som Mr Darcy på ett dansgolv. Jo jag vet, schimpanser lever i patriarkala strukturer, men människans könsroller är rörliga och skapade av både sociala och biologiska förutsättningar. Schimpanser har tydligen dålig fantasi och snodde könsrollerna rakt av. Darn it! Men varför tjafsa om sånt, det är ju sci-fi! Vad som helst är tillåtet, för det är ju påhittat! 
 
Förutom att det inte är ett dugg påhittat. Storyn i DotPotA är lika originell som en Billy-bokhylla från Ikea. Det är nästan pinsamt vilket latemansgöra som genomsyrar 3D-debaclet. Manusförfattarna orkade åtminstone googla fram namnet Julius Caesar och copy/pastade in honom och hans nära vän Brutus, eller förlåt, Koba i manus. Sedan slötittade man på Avatar, nej jag menar Dansar med Vargar, nej jag menar Pocahontas, nej jag menar The Last Samurai, eller kanske allihop? Man ”inspirerades” lite och bytte ut det blå folket, indianerna, samurajerna mot apor. Sen kunde man inte casta Mark Wahlberg igen, så det fick bli den anonyme Jason Clarke som kastades in för att medla mellan raserna och han lyckades faktiskt behålla samma ansiktsuttryck genom hela filmen. Imponerade. Gary Oldman försöker göra något åt situationen, men vad kan en man göra när man är under attack av tusentals arga apor? Inte mycket. 
 
Att filmen får så högt betyg som 2 beror inte på att det var ”roligt” att se Keri Russell göra comeback som Felicity 2.0 (och som brukligt envisas hon med att stirra suktande på en blondlockig man fastän hon är omringad av mörkhåriga skönheter) utan på att jag faktiskt kände en gnutta sympati för Caesar.  En hyvens apa som vuxit upp bland människorna, en ädel schimpans som till och med tar med sin unge på utflykt och låter mamman vila. Rena rama velourfarsan. Och hela apgänget var jäkligt snyggt gjorda. Liksom att jag gillade det postapokalyptiska San Francisco och skogsmiljöerna. Men var det nån mer än jag som drog paralleller till boken The Passage av Justin Cronin? Nåväl, det faktum att tonårssonen i filmen läste den grafiska romanen Black Hole genererade störst glädje säger väl något om min kemi med den här filmen. Och 3D:n på Faluns biograf ska vi inte ens tala om, då blir jag irriterad på riktigt. 
 
 Betyg

 
För en mer nyanserad bild, kanske du vill veta vad några andra filmbloggare tyckte om filmen? Fiffi, Plox och Jojjenito har också sett Dawn of the Planet of the Apes. 
 

16 responses to “Dawn of the Planet of the Apes (2014)

  1. Din recension är FANTASTISK! Så jävla på pricken i precis allt. Jag håller med dig om rubb och stubb, tänkte själv på dessa larviga utsmyckningar och "hårband" men där stannade dom, tankarna. Jag var så fascinerad av filmen att det andra försvann. Så trots att jag gav filmen ett mycket högre betyg än du så köper jag alla dina invändningar. Och tänk vilken BRILJANT film det hade kunnat bli med bara liiite mer vilja och tankekraft 🙂

    Gilla

    • Ja sannerligen! Jag var rätt förtjust inledningsvis, gillade ap-perspektivet men jag tyckte de tog de mänskliga aspekterna på aporna till en extremt låg nivå. Sci-fi-genren har ju möjligheten att utforska idéer som går utanför boxen, men trots det väljer man att berätta samma gamla story :-/ Inser att detta kanske talar emot min topp-10-placering av Avatar, som jag närapå svalde med hull och hår. Kanske dax för omvärdering 😉

      Gilla

  2. Skönt att se att någon som sparkar uppåt, för visst är det ändå liiite märkligt att filmen fått så oerhört goda vitsord, på mer eller mindre alla ställen? Vi har alltså kommit till en punkt där folk går bananas över en film som vi ser om och om och om igen. Jag kan inte riktigt varken förstå eller acceptera. 🙂

    Gilla

  3. @Plox:
    Jag tror att vi går bananas i flock för att vi gemensamt fascineras av dessa apor, av hur det är freaking möjligt att göra dessa datorgjorda djur så verkliga. Jag tror vi är många som blir liksom förhäxade, förtrollade, bortkollrade i hjärnan och slutar tänka riktigt kritiskt. 😉

    Gilla

  4. För egen del var Avatar ett flummigt sömnpiller och DotPotA är en pulshöjande ögonfest. Så skillnaden för mig ligger mest i känslan. Svag tvåa för Avatar, normalstark fyra för apfilmen. Och du tycker typ tvärtom? 😉

    Gilla

    • Flummigt, jaså? Ha ha. Ja, du har rätt i att DotPotA var pulshöjande ögonfest, liksom Avatar var det. Men jag misstänker att om jag såg Avatar i dag skulle den inte vara lika bra längre, tyvärr. Och det av delvis samma anledning som jag ogillade Aporna, att grundstoryn inte är särskilt originell och för att karaktärerna (människorna framför allt) är alltför tunna och klichéartade. Sen är väl Avatar snäppet bättre vad det gäller genus. Gillade inte slutet på varken Avatar eller DotPotA, av samma orsak. Övervåld, sentimentalitet, styrkemätning på gammaldags patriarkalt vis. Men hur ser man på Avatar på något mindre än en bioduk?! 🙂 Det skulle vara som att se Gravity på datorn, ovärt!

      Gilla

  5. Eftersom jag inte imponerades över Avatar även i 3D på gigantisk duk håller jag mig borta från en omtitt, det är nog säkrast så 😉

    Gilla

  6. Tack för ping och jag ser att du gjorde dina egna efterforskningar, bode ha läst det här inlägget innan jag svarade inne hos Dian Fossey 😉

    Det känns helt klart som det här är en film som kan inväntas på hemma-TV men tack för att du tillhandahåller ett spann på åsikterna om den.

    Gilla

  7. Ouch. Där fick sig manusförfattarna en välformulerad känga. 😉

    Jag noterar dina invändningar och håller med. Det du skriver stämmer ju men för mig var det som att den delen av hjärnan inte var aktiverad när jag såg filmen. Det är som två olika funktioner, en som kritiskt granskar det jag ser, och en som bara fokuserar på att jag ska dras in i storyn och luta mig tillbaka. Den här gången var det den senare funktionen som tog överhanden helt. Jag tyckte själva storyn och hur karaktärerna betedde sig funkade den värld som filmen byggde upp.

    Att schimpansernas "samhälle" och sociala struktur inte direkt var nyskapande, det kopplade jag mer till att de var just schimpanser och deras naturliga beteende levde kvar trots förhöjd intelligens. Honornas utsmyckning kändes lite udda dock.

    Började nu fundera på när jag senast blev riktigt arg på t ex sunkig kvinnosyn på film och kom fram till att det var när jag såg den hyllade westernrullen The Searchers med John Wayne. Just i det fallet kanske man borde vara mer "förlåtande" med tanke på när filmen spelades in (1956) samt den tid som skildras.

    På senare år när jag börjat läsa filmbloggar (t ex din och Sofias) där man lite mer ingående "granskar" sånt som fördomar, kvinnosyn, osv så har jag nog fått upp ögonen mer för det. Samtidigt vill inte titta på film (just när jag ser den) med en "akademisk" blick. På nåt sätt känner jag att jag tappar lite av filmglädjen då. Är du med på vad jag menar?

    Gilla

    • He he. Tack för en utförlig och intressant kommentar! Gillar att du delar med dig av dina tankar. Och jag fattar helt och hållet att man kan dras med, det händer även mig, tro’t eller ej 😉 MEN. Om manus är tunt, om moralkakorna eller värderingarna som förmedlas är alltför klichéartade åt det sunkigare hållet (vilket oftast blir extra märkbart när jag inte känner nån vidare sympati för karaktärerna, i detta fall människorna, som i min bok var lika spännande som suddgummin) spelar det liksom ingen roll, då kan jag inte längre "förlora mig själv" i filmens värld, hur magisk den än är visuellt. Jag skulle inte säga att jag ser på filmen med "akademisk" blick bara för att jag inte gillar vad den förmedlar. Film får gärna vara en flykt från verkligheten, men här är den gjuten i cement… Knappast någon flykt i mina ögon.
      Angående schimpansernas sociala struktur har jag eg. inga invändningar mot den, jag vet att schimpanser lever i patriarkala strukturer, vilket i deras fall innebär att det är en alfahane som står högst i rang och styr gruppen, men jag tycker att man lade till ett mänskligt filter genom att förstärka deras "könsroller", detta med att aphannarna tog upp vapen och aphonan (Caseras fru) fanns i bakgrunden, lika foglig som en hemmafru med en töntig blomkrans i håret. Inte ett dugg naturligt och hur det skulle vara kopplat till deras högre intelligens har jag svårt att se. Slutsats: sunkiga värderingar hos manus/regi.

      Jag har f.ö. varken läst filmvetenskap eller genusvetenskap 😉 Däremot antar jag att jag ser de flesta filmer genom ett filter av värderingar och är rätt lyhörd för just genusfrågan. Det går inte att stänga av den blicken helt enkelt. Men det är kul att du fått upp ögonen för "mitt" perspektiv, det uppskattas att du diskuterar!!

      Gilla

  8. Det här var lite lustigt. Jag såg filmen igår och hade inte läst nga inlägg eller recensioner om den. Jag hade exakt samma tanke när det gällde apsamhällsbygget och deras primata amerikanska kärnfamiljsbygge. Ofta brukar jag inte hänga upp mig på "detaljer" i filmer men den var ganska trist överlag och därför satte jag igång att analysera denna fadäs under filmens gång. Håller med om betyg.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s