Palo Alto (2013)

Palo Alto är ett tonårsdrama som är skrivet och regisserat av Gia Coppola (Sofia Coppolas syskonbarn och barnbarn till Francis Ford Coppola) baserat på James Francos samling kortnoveller Palo Alto Stories. När filmen marknadsförs skulle man kunna tro att James Franco och Emma Roberts (japp, Julia Roberts brorsdotter) spelar huvudrollerna, men så är det inte. Det är istället karaktären Teddy (Jack Kilmer, japp, son till Val Kilmer) och April (Emma Roberts) som står i centrum. Liksom Teddys minst sagt obalanserade kompis Fred (Nat Wolff) och delvis den vilsna Emily (Zoe Levin). De är ett gäng vilsna själar som går på high school i Kalifornien, röker braj på fest, i skolan och i bilen, känner sig obekväma, hånglar, begår småbrott, söker sina identiteter. Ja, ni fattar. Sånt som amerikanska indiefilmer brukar handla om. En genre jag vanligtvis gillar, särskilt när Gus van Sant står för regin.
 
Men under den första halvan av Palo Alto händer INGENTING. Det här har jag sett tjugi gånger förut tänker jag. Ja ja, vad synd det är om amerikanska tonåringar som lever ut sina frustrationer genom ogenomtänkt sex, våld och droger. Jag suckar och börjar tänka på annat. Undrar om James Franco (som står med i nån slags producenttitlel i början, men som eg. bara är medmanusförfattare enligt Imdb) har castat sig själv i rollen som den hunkiga fotbollstränaren Mr.B. bara för att få hångla med den unga Emma Roberts (April). Vidrigt, tänker jag. Hon ska väl föreställa en 15-åring i filmen! Det är lite otydligt till en början, ur vilket perspektiv vi ska betrakta honom, är han ”the good guy” TROTS att han är typ 20 år äldre än April, eller är tanken att vi ska tycka att han är en snuskgubbe? Oklarheten kring motivet med hans roll kanske bidrog till de olustiga vibbarna.

Hur som helst är det ett dåligt tecken i min bok. När jag får tid att fundera på sånt är filmen helt enkelt inte tillräckligt bra. Vad handlar filmen om? skriker jag frustrerat inombords. Vad fan är det här för porrifiering av tonårskriser? För det är väldigt mycket high school-brudar i korta shorts och magtröjor, trånande blickar och kärlekstörstande hjärtan. Vilket killarna i filmen utnyttjar. Teddy förkroppsligar alla gräsrökande tonårskillar på film med sin rågblonda rufskalufs och snälla ögon. Jag måste säga att jag gillade Teddy, som är lite hopplöst förälskad i April. Men April kändes så lam på något vis. Jag kunde varken sympatisera eller identifiera mig med henne märkvärt. Och jag gillade INTE hur extremt ytliga samtliga tjejer framställdes. Till och med snacket mellan fotbollsbrudarna handlade om andra tjejers utseende, avundsjuka, killar. De hade rosetter i håret när de spelade. Har man det i USA?Jag har själv spelat fotboll i 12 år. Är skillnaden mellan Sverige och USA (som ju dominerar sporten på damsidan) verkligen så stora? Än en gång, hur som helst stack det mig i ögonen. 

Tyvärr störde alla dessa ”detaljer” och brist på känslomässig utdelning min koncentration och jag kunde inte riktigt fokusera på den större berättelsen, som jag tror i grund och botten handlar om den enorma sprickan mellan ungdomarna och vuxenvärlden omkring dem. Samtliga karaktärer i filmen blir svikna av de vuxna på olika sätt och de är utlämnade åt den hårda tonårsjargongen och rollerna de tilldelats: slampan, oskulden, slackern, hårdingen. Tyvärr är det först i slutet som en liten bubbla av sympati ploppar upp i mitt hjärta, men vem vill sitta och vänta på den lilla utdelningen i 90 minuter? Inte jag. 

Betyg:

 
Jag såg den samtidigt som Fiffi och hon tyckte så här om Palo Alto. 
 

2 responses to “Palo Alto (2013)

  1. Nu kommer eventuellt en liten spooooiler här för alla som läser kommentarer men inte sett filmen.

    Hoppa över.

    Hopp. Hopp.

    Jo. Det sas ju att Emily hade en blogg, en blogg som hon enligt kompisarna la upp en del bilder på. Jag trodde genom hela filmen att hon skulle "hämnas" på dessa utnyttjande killar genom att lägga upp en film eller nåt på bloggen som visade vilka skithögar dom var (tänker främst på Fred, en otroligt osympatisk kille) men ingenting hände. Ingenting. Det kändes som att Emily kommer fortsätta suga av killar på löpande band även om hon dissat Fred – for now.

    Jag håller på och skriver min text för fullt, den kommer upp imorgon kväll. Det är inte en helt lätt film att skriva om…

    Gilla

Kommentera

