And the Oscar goes to…

Nä, här delas inga Oscarsstatyetter ut. Däremot betyg. Jag har länge dragits med en aversion mot betyg i form av siffror, antal hästar, stolar, bats osv. Jag hatar att sätta slutgiltiga betyg. Det kan ju ändras, och i vilken kontext ska man egentligen sätta betyget – inom genren, eller bara efter magkänslan? Men nu har jag kommit fram till att jag, och ni som läser min blogg, får se mina betyg som en fingervisning om vad jag tyckte när jag såg filmen, inte ett ödesmättat beslut fattat av min lilla filmgud som bor inom mig. Jag kan ångra mig!
 
Ett annat motiv till min kursändring är att jag själv uppskattar betyget när jag själv läser andras recensioner. Ibland vill jag inte läsa själva recensionen före jag själv sett filmen, men jag tjuvkikar gärna på den där lilla siffran i slutet. Så nu laddar jag trumvirveln och ber om att få presentera hur min betygskala ser ut:
 
1 = Skräp.
2 = Njaaa…
3 = Helt okej film, sevärd. 
4 = Jädrar vad bra!
5 = Världsklass och personliga favoriter!
 
Och här är ett exempel på hur en 5:a skulle se ut, ett mycket ovanligt förekommande betyg hos mig. 
 

6 responses to “And the Oscar goes to…

  1. Tummen upp! Nej för tusan, alla tummar jag har upp!

    Gilla

  2. Kudos! Ibland är det bra att träna på att vara lite kategorisk 🙂

    Gilla

  3. Bra där!
    Påminner starkt om min egen skala.
    Då känns det bekant och tryggt. 😉

    Gilla

Kommentera

