Filmspanarna: Bad Neighbours

I lördags var jag på min första fysiska Filmspanarträff! Det var en udda upplevelse och jag ska inte sticka under en stol med att jag hade en eller anann fjäril i magen på vägen till Filmstaden Söder runt 14-snåret för att se filmen Bad Neighbours tillsammans med ett gäng helt okända människor. Nog för att jag ”träffat” dem online, men det är ju en annan sak att sitta i biomörkret inklämd mellan två fysiska exmeplar av Har du inte sett den-Erik och Except Fear-Jimmy. Men min andra magkänsla sa: hur skrämmande kan ett gäng filmnördar egentligen vara? Och precis så var det. Inte ett dugg, visade det sig. Helt normala människor som jag hade mycket att prata om med. Fick dessutom träffa två för mig nya blogginnehavare, Jessica som skriver på bloggen The Velvet Café och Fredrik på Fredrik on FilmSamt podcastarna Erik och Markus från Har du inte sett den?  Det var för övrigt Markus som valde filmen Bad Neighbors. Så låt oss dissekera den! Varning för mindre betydelsefulla spoilers. 
 
 
Titel: Bad Neighbours (org. titel Neighbors)
År: 2014
Regi: Nicholas Stoller
Medverkande: Seth Rogen, Rose Byrne, Zac Efron, Dave Franco, Lisa Kudrow m.fl. 
 
Jag hade väl inte jättehöga förväntingar på en rulle som frontar med Zac Efron, även om den andra snubben på affischen är Seth Rogen. Men Bad Neighbours visade sig vara en inte alltför dålig anledning att slå ihjäl en tidig lördagseftermiddag. 
 
Alla har väl en haft en riktigt jobbig granne, eller? En sån som röker nedanför ens fönster, festar lite för högt, klipper gräset klockan 07 på morgonen (beror ju på var man bort, i kategorin ingår även cementblandare på högvarv eller att spika i väggen) eller en sån som vet lite för mycket om ens egna förehavanden för att det ska kännas ”cool”. Men vad ska man göra? Det är svårt att förhålla sig till en störig granne, för även om man har lust att be hen dra åt skogen riskerar det bara att förvärra situationen, eftersom man då förlorar kontrollen totalt och inte kan påverka genom medling. Hårda ord kan nämligen sluta i en ond spiral där man försöker sabotera för varandra, bara för att. Riktigt så långt har det inte gått för mig i verkliga livet, men det är vad filmen Bad Neighbours handlar om. Grannsämja, beroendeställning, hämnd, anpassning. Osv. 
 
Filmens slogan lyder: ”Family vs. Frat”, vilket snabbt sammanfattar konflikten. De nyblivna föräldrarna Mac (Seth Rogen) och Kelly (Rose Byrne) har precis köpt ett hus i ett lugnt villaområde. Strax därefter flyttar en så kallad ”fraternity club” (collegeklubb för killar) in i huset bredvid. Närmare bestämt är det Delta Psi, med presidenten Teddy Sanders (Zac Efron) i spetsen, som är deras nya grannar. 
 
Mac och Kelly oroar sig över högljudda fester och sömnlösa nätter, men vill inte framstå som gnälliga gamlingar, så de försöker förekomma eventuella konflikter genom att göra sig vän med Delta Psis ledare (Zac Efron). Vilket typ går ut på att de bjuder nya grannarna på gräs och försöker lite för hårt att framstå som ”coola” vuxna. Det är kul, det är skämskudde, men också sympatiskt. Men trots löften om att visa respekt håller inte Delta Psi ljudnivån nere, och inom kort är kriget mellan familjen och fratsen i full gång…
 
Slutsats: Helt okej lördagsfilm som fick mig att skratta för det mesta. Seth Rogen gör sin vanliga snäll-roll och Rose Byrne visade sig ha riktigt bra humorgener, och jag tycker att deras kemi gjorde filmen. Här finns många roliga dialoger och scener (Delta Psis icke-kvalificerade Robert de Niro-tribute), samt ett oöverskådligt regn av filmrefererenser. Det är ett högt tempo, vändningarna är många och det uppstår många plots inom huvudploten. En komedi som levererar vad den lovar. Men den kändes längre än sina 96 minuter, och jag tycker gott att de hade kunnat kapa lite till. 
 
Filmens… 
Höjdpunkt: Baby Stella som Heisenberg. 
PK-polis: Det går att skämta om amning och mjölkfyllda tuttar utan att sexualisera. Pk-polisen godkänner. 
Spaning: James Franco har en skådespelande brorsa, Dave Franco som här spelar Delta Psi-Teddys högra hand. Syns även till i überdåliga Now you see me. 
Överraskning: Zac Efron. Jag har bara sett honom i den här filmen och i Paperboy, men bortom hunkutseendet anar jag kvaliteter som han förhoppningsvis får en chans att utveckla. Heja Zac!
Betyg: 3 av 5
 
Så vad tyckte de andra Filmspanarna? 
 
 

12 responses to “Filmspanarna: Bad Neighbours

  1. Välkommen till filmspanargänget på riktigt! Jättekul att du vill vara med 😀

    Vad gäller din recension kan jag känna att jag är glad att du gillade filmen så pass mycket som du gjorde, personligen fattade jag noll och ingenting av den, men ja, så blir det ibland.

    Gilla

    • Tack! Känns jättekul 🙂
      He he. Jag är lite förvånas själv faktiskt, att jag gillade den ok. Alltså, jag vill egentligen inte bortförklara mig, men jag är vanligtvis väldigt skeptisk till den här sortens film. Undviker dem till och med, för att jag brukar va rätt träligt med amerikansk high school/college/dude-humor, men i lördags var jag VERKLIGEN i behov av lite lättsam comedy. Och då funkade Bad Neighbours alldeles utmärkt. Sen tänker jag att man kanske går in med lite högre förväntningar på förbands/press-visningar, för det var väl under de formerna du såg filmen? Eller tycker du att det inte spelar nån roll?

      Gilla

  2. Normala! Pust, vad skönt. 😉

    Kul att du uppskattade filmen mer än jag gjorde. Jag hade inte roligt alls tyvärr.

    Lustigt, alla de där filmreferenserna, jag missade dem fullständigt. Förutom de Niro-hyllningen då.

    Gilla

  3. Välkommen och skönt att höra att vi inte skrämde iväg dig helt.

    Jag gillade också filmen. Den var rolig. Situationer, dialog, karaktärer, det fanns en hel del roligt. Samtidigt var det inte en jättedjup film så klart. Mest lite kul underhållning för stunden. Jag gillade också kemin mellan Seth Rogen och Rose Byrne.

    Gilla

    • Precis, kul underhållning för stunden! Enda grejen jag våndas över är betygsättningen. Har otroligt svårt för det, och föredra nånstans "genrebetyg" framför att försöka få den här att passa in bland de absolut bästa och sämsta filmerna, över alla genrer och genom alla tider jag sett film, för frågan är då om den verkligen förtjänar en 3:a?

      Gilla

  4. Angående betygen… Imorgon kommer jag revya en klassiker som många hyllar som en av filmhistoriens bästa filmer alla kategorier. Och lilla jag ger den lägre betyg än Neighbors / Bad neighbours… Svårt med betygen? Sannerligen. Men jag går mycket på magkänslan och "filmupplevelsen"…

    Gilla

  5. Mina förväntningar på filmen var helt "normala", jag såg mest fram emot en mysig kväll på bio med min kompis, så jag tror helt enkel att jag tyckte det var en otroligt dålig film enbart för att det var en otroligt dålig film 😉

    Gilla

  6. Det känns som om vi var extremt överens i det här fallet, underhållande men långtifrån perfekt. Och jag håller med om spaningen att det var rätt befriande med ett par avsexualiserade bröst även om det kanske är lite kliché att det enda som kan få en kvinnas kropp att sluta vara ett manligt objekt är när den blir en barnobjekt 😉

    Gilla

Kommentera

