Boktips: Farliga kvinnor

KOLLA HÄR!!!
Så vad är detta för trevlig bok? Jo, det är antologin Dangerous WomenJag fick den i vardagspresent av en person som känner mig mycket väl 🙂  Det finns inget som jag blir så glad av som när någon FÖREKOMMER mina behov, för jag visste inte ens att den här fantastiska (nåja, jag har inte läst den än) boken existerade. Det är i alla fall en samling korta historier av kända fantasy- och scifi-författare som skrivit varsin novell på ämnet ‘farliga kvinnor’, vilket jag tolkar som = kvinnliga skurkar, hjältar, antagonister, maktkvinnor, typ.
 
George RR Martin och Gardner Dozois är redaktörer, men den förre har också skrivit en egen story i boken som ska vara en slags prequel till Game of Thrones-böckerna. Sweet, säger jag bara! Nu blir det läsa av. 
Tänk bara, om Robert Jordan levt. Vilka hade han skrivit om? Aviendha, Birgitte, Tuon, Egwene… Listan hade kunnat bli lång. 

INNEHÅLL: 
 

SOME DESPERADO, by Joe Abercrombie

MY HEART IS EITHER BROKEN, by Megan Abbott

NORA’S SONG, by Cecelia Holland

THE HANDS THAT ARE NOT THERE, by Melinda Snodgrass

BOMBSHELLS, by Jim Butcher

RAISA STEPANOVA, by Carrie Vaughn

WRESTLING JESUS, by Joe R. Lansdale

NEIGHBORS, by Megan Lindholm

I KNOW HOW TO PICK ‘EM, by Lawrence Block

SHADOWS FOR SILENCE IN THE FORESTS OF HELL, by Brandon Sanderson

A QUEEN IN EXILE, by Sharon Kay Penman

THE GIRL IN THE MIRROR, by Lev Grossman

SECOND ARABESQUE, VERY SLOWLY, by Nancy Kress

CITY LAZARUS, by Diana Rowland

VIRGINS, by Diana Gabaldon

HELL HATH NO FURY, by Sherilynn Kenyon

PRONOUNCING DOOM, by S.M. Stirling

NAME THE BEAST, by Sam Sykes

CARETAKERS, by Pat Cadigan

LIES MY MOTHER TOLD ME, by Caroline Spector

THE PRINCESS AND THE QUEEN, by George R.R. Martin 

 

Kommentera

