Filmspanartema: Hår #Velvet Goldmine

Jag är lite sent ute, men jag blev så avis när jag såg vilka roliga inlägg mina bloggkamrater i Filmspanargänget skrivit på temat HÅR, se här: Fiffis Filmtajm, Rörliga bilder och ordFripps Filmrevyer, Jojjenito, Filmitch, Flmr, Except Fear/Absurd Cinema.
 
Så här kommer mitt bidrag, där jag valt att enbart fokusera på… 
 
En av mina absoluta favoritfilmer, av Todd Haynes (I’m Not There), som kan skryta med denna fantastiska skådespelarensemble: Christian Bale, Ewan McGregor, Toni Collette, Eddie Izzard och Jonathan Rhys-Meyers. Den här filmen lade grunden för min McGregor-vurm som fortfarande håller i sig, liksom att jag typ aldrig ville se filmer med Rhys-Meyers eftersom jag helst stannar i Velvet-bubblan med honom. 
 
Men nu handlar det ju om hår. Om det är något som Velvet Goldmine har – utöver det råflummiga innehållet av Oscar Wilde-referenser, Bowie- och Iggy Pop-tributes (fast jag tolkade in Kurt Cobain), förflyttningar mellan 70-talets hippierörelse, glamrockens begynnelse och det deprimerande yuppie-London, svartsjukedrama, sexualitet, krossade drömmar och storyn om en fallen stjärna –  så är det en kaskad av peruker i regnbågens alla färger och frisyrer som får Lady Gaga att framstå som blygsam. I mångt och mycket symboliserar håret i Velvet Goldmine sexualitet och frigörelse från konventioner, och vice versa… Men det sagt lämnar jag ordet och ger mig hän i bilder från Velvet Goldmines bästa hårstunder… 
 
  
Brian Slade/Maxwell Demon… 
 
 

 
 
 
Brian och Mandy Slade…
 
 
Arthur Stuart…
 
 
 
Curt Wild… 

https://giphy.com/embed/fT6b8pkh87H2M 
You could be my main man. photo tumblr_m6pzlzG6fV1qzohczo2_r3_500.gif 

Mandy Slade…
 
 
 
 
och
Eddie Izzard som Jerry Devine…
 
Avslutningsvis, en bakom-kulissserna-bild, för att de är så fina! 
 
 

21 responses to “Filmspanartema: Hår #Velvet Goldmine

  1. Wov! Vilka bilder! Vad mycket…hår! Och vilken rollista! Måste erkänna att det är en film som (inte gått förbi mig i vetskap…läst lite om den) jag icke har sett!

    Får väl bli dags att ändra på det. Under någon av sommarens trevliga kvällar kanske..!! 🙂

    Gilla

  2. En sällsynt passande hårfilm, helt enkelt. Däremot har den aldrig lockat, sannolikt för att jag inte är särskilt nyfiken på musiken. Men man ska aldrig säga aldrig när det kommer till film 🙂

    Gilla

    • Ha ha aldrig "lockat", var det en medveten ordvits? Men VA!? Musiken ÄR ju helt amaze i Velvet Goldmine!!! Jag köpte soundtracket i London för en massa år sedan, eftersom den var skitsvår att få tag på (precis som filmen) i Sverige. Tappade så klart bort den som jag gör med alla mina favoritsaker. Se filmen om inte annat för att den är en fantastiskt visuell film, med en hel del svärta trots alla sprakande färger.

      Gilla

  3. Jag har sett Velvet Goldmine. Todd Haynes är ju en klassregissör. Minns att jag gillade den och när jag tittar på Filmtipset så har jag gett den 3/5. Musiken är underbar. Precis som du så tänker jag även på Kurt Cobain.

    Några andra filmer i samma anda (?):

    Performance
    Hair
    Woodstock
    Zabriskie Point

    Gilla

    • Roliga tips. Har inte hört talas om nån av de filmerna, och känner inte igen några skådisar heller. Misstänker att min lathet kommer hindra mig från att se alla, men jag hoppas att jag tar mig tid. Velvet Goldmine var en sån film som jag råkade trilla över en sen tv-kväll för många år sedan, du vet man halvligger i soffan och zappar mellan kanalerna och plötsligt ser man en pojke med läppstift som ska föreställa Oscar Wilde… Man bara fastnar. Tyvärr har jag ingen tv, så det händer aldrig längre. Det är väl det man har andra filmbloggare till tänker jag 🙂

      Gilla

  4. Oj! Så mycket hår! Och Christian Bale smyger sig in igen som den *host* tråkiga linslus han är. Denna film har jag dock inte sett och i ärlighetens namn lockar den inte speciellt mycket men just därför borde jag se den. Pärlorna hittas där förväntningarna är som lägst, som jag brukar säga. 🙂

    Gilla

    • Ha ha, är du en Bale-hater?! Jag vet inte varför,men jag har en weak spot för Mr.Bale trots att jag har hört att han var ett riktigt praktarsle på inspelningen av Batman. Det är något med hans ögon, de säger mer än hans minspel…

      Gilla

  5. Ah! En sån där film som jag vill se, till och med KAN se och som, med tanke på innehållet (70-tal, Christian Bale, Ewan McGregor, Storbritannien, musikkultur, frigörelse). Jag påminns om den av och till och tänker att; "Den där funkar förmodligen asbra för att liva upp en färglös vardag eller söndag", men varje gång glömmer jag bort den och får dåligt samvete nästa gång den dyker upp! Frisyer har den verkligen gott om och särskilt Rhys-Meyers hår lär (åtminstone fiktivt) ha tagit en del stryk. 🙂

    Gilla

  6. *borde passa mig (ska kanske tilläggas)

    Gilla

  7. Och jag som tycker att Christian Bales ögon inte säger ett endaste dugg. Mer än att han inte ser snäll ut. Och då blir det minus direkt. Icke-snällisar går bort även om dom heter Bruce Wayne 🙂

    Gilla

  8. Åh nu blev jag också sugen på att se den igen. Jag har den på Dvd om du vill låna Cissi 🙂

    Gilla

  9. @Cecilia: Om jag skulle rekommendera nån så är det Woodstock som är en härlig dokumentär med magisk musik. De andra filmerna är från bra via hyfsade till usla. Haha, kanske konstigt att tipsa om dem då, men de har lite samma stämning tycker jag. Fast Zabriskie Point har nog min absoluta slutsekvens i en film nånsin tror jag.

    Gilla

  10. Fint skrivet! Underbart vackra bilder från en fantastisk film, ett sant konstverk från svunna tider! 🙂 Måste se om den snart! 🙂

    Gilla

  11. Denna har jag faktiskt inte sett men gillar tidsperioden och det är bra skådisar så det blir nog av så småningom

    Gilla

Kommentera

