Tyngdkraft som inte håller, en modern RoboCop och ett jävligt bakis nyhetsankare

Veckans trio av filmer har inte mycket gemensamt. Förutom att alla tre innehåller en snygg blondin. 
 
1. Upside Down (2012)
 
Cool idé, som förvaltas extremt dåligt, om två planeter som ligger ”på” varandra och kretsar kring samma sol, fast med helt egna tyngdkrafter som gör att invånarna inte kan ”byta planet” hur som helst. Ändå lyckas den övre planeten exploatera den undre, som därav är fattig. Känns premisserna igen? Ja, intet nytt under solen (…) , utan här ställs rika, kalla människor mot fattiga, snälla, och så en olycklig kärlekshistoria med en från varje sort på det. Tyvärr är det riktigt dålig storytelling, för jag känner ingenting alls för Kirsten Dunsts (blondin nr 1) och Jim Sturgess karaktärer som möts på planeternas högsta berg och kärar ner sig i varandra. Den enda som kändes något sånär förtjänt av sympati var corporate-arbetaren Bob Boruchowitz (Timothy Spall). Men – i ärlighetens namn stängde jag av efter två tredjedelar, så jag såg inte slutet. Om filmen gjorde en spektakulär vändning ber jag om ursäkt för mitt dåliga omdöme att döma på förhand. Men alltså, jag orkade inte se klart den här blahaiga filmen. 
Slutsats: Två planeter kan inte bära upp ett tunt manus. 
 
2. RoboCop (2014)
Jag älskade Robocop som liten och jag minns filmen från 1987 som väldigt sorglig och allvarlig. Döm min förvåning när nya RoboCop öppnas med en lååångrandig och glättig Samuel L. Jackson som någon slags tv-host som ska förklara amerikanarnas ogillande mot robotar som ”law inforcement” på hemmaplan. Ogillas. Jag hade förväntat mig en tyngre feeling i öppningsscen, i stil med Bladerunner. Det tar en stund innan Alex Murphy (Joel Kinnaman) vaknar upp som Robocop och där nånstans börjar filmen. Äntligen! Jag tycker Kinnaman funkar riktigt bra som Robocop, och scenen när Dr. Bennet Norton (Gary Oldman) visar vad som finns kvar av människan Murphy är riktigt stark och ruggig! Generellt bra action också, med lagom mycket uppvisande av Robocops förmågor. Gillar Michael Keaton som Omnicorps boss, en framtidens entreprenör som inte behöver klä sig i kostym för att manifestera sin makt, det räcker med några blodiga miljarder på kontot för att lufsa runt i sneakers. Gary Oldman levererar som vanligt. Murphys fru Clara (blondin nr 2) spelas lagomt nedtonad av för mig okända Abbie Cornish. 
Slutsats: Ok remake och actionrulle med Joel Kinnaman i spetsen, men hade varit bättre om Samuel L. Jacksons del tonats ner. 
 
3. Walk of Shame (2014)
När jag såg trailern till Walk of Shame undrade jag hur i hela friden man lyckats göra en hel film om en tv-journalist som försöker ta sig till jobbet dagen efter en vild utekväll. I gul klänning och höga klackar. Nu vet jag att det går. Jag tycker att Elizabeth Banks (blondin nr 3), som spelar tv-ankaret Meghan Miles lyckas ge den här rullen lite stjärnglans och humor, trots att den egentligen är rätt tunn och hjärndöd. Jag skrattade så jag grät när hon sprang i högklackat efter cracklangaren Scrilla för att komma undan de dumsnälla poliserna, officer Walter som spelas av Bill Burr och officer Dave (Ethan Suplee). Ibland räcker det för godkänt. Också rolig replikväxling mellan Meghans bästa vän Rose (Gillian Jacobs, från Community) och officer Walter, om att de har varsin ”stupid friend”. Megakul. 
Slutsats: Det är okej att klä sig slampigt, så länge du är på rätt sida om lagen och staden. 
 
 

4 responses to “Tyngdkraft som inte håller, en modern RoboCop och ett jävligt bakis nyhetsankare

  1. Såg en film som har ltie samma teama som den första, men som var riktigt, riktigt bra. Den handlade om hur det plötsligt kommer en ny jord som sakta rör sig närmre vår. Och om en kvinna som på något sätt vill kunna ta sig dit för att leva med skulden att hon körde ihjäl en kvinna och hennes barn (tror det var ett barn med i allafall) väldigt mänsklig. Another Earth heter den.

    Gilla

  2. Nej jag är en annan Embla. Och itne sett Gravity så kan inte avgöra något om det.

    Gilla

Kommentera

