1999…

Hej! Den här listan gör jag som en av flera filmbloggare på temat 1999. Länkar till de andras listor ligger längst ner i inlägget!

var ett magnifikt filmår. Imdb har en Topp 250-lista och två filmer från 1999 kvalar in på listans topp 20: Fight Club och Matrix. Det finns bara ett filmår som slår 1999 inom samma ramar och det är 1994, med filmer som Pulp Fiction, Nyckeln till frihet och Forrest Gump. Nåväl, it ain’t rocket science. Vad jag vill poängtera är att 1999 inte är vilket år som helst.

Nä, 1999 var jag 14 år och hade en obeveklig crush på 90-talets svar på Ryan Gosling, nämligen Ryan Philippe. Det var ett av Tom Cruise bättre år, då han briljerade i såväl Magnolia som Stanley Kubricks sista film, Eyes Wide Shut. Det var Angelina Jolies genombrott i Girl, Interrupted. Det var American Pie-hysteri och frasen ”I see dead people” cirkulerade som ett resultat av Sjätte Sinnet-hajpen.

Det var många affischer av det här slaget: 

 
 … lite CRAZY!! helt enkelt. Men det var också ett år av kultklassiker, tårdrypande drama och milstoplar i filmhistorien. Det tycker jag är anledning nog att göra en lista över de 9 bästa filmerna från 1999. 
 
Jag har följande kritierier för min 1999-lista:
  • Det är filmer som jag tyckte om 1999 (-ish, år hit eller dit).
  • Det är filmer som jag fortfarande tycker om, minns vad de handlar om och rekommenderar andra att se.
  • Jag har försökt göra ett urval som spänner över fler genrer för att inte tråka ut er. 
  • Obs! Beakta att det enbart är västerländska filmer, för min filmsmak och tillgång till annan film var rätt begränsad 1999. 

 Here goes!

1999 ÅRS…

1. Bästa Film: AMERICAN BEAUTY

Handling: Lester Burnham är en medelålders man i ett medelklassområde med ett mediokert
jobb. En dag tröttnar han på att leva i ekorrhjulet, säger upp sig, köper dyr bil och börjar flirta med sin dotters sexiga klasskompis (Mena Suvari). Samtidigt är hans fru Carolyn (Anette Bening) på väg mot ett nervöst sammanbrott och dottern Jane (Thora Birch) hittar en själsfrände i grannhusets svarta får (Wes Bentley).
Motivering: Jag älskar den här filmen. Drama med svart humor, fantastiskt skådespeleri och snyggt foto, i regi av Sam Mendes. Och jag älskar Kevin Spacey, skulle nog vilja säga att det här är hans absolut bästa roll nånsin. Anette Bening är också helt fantastisk. Stort plus för ett välintegrerat soundtrack, producerat av Thomas Newman. 
Du visste kanske inte… Att det är Alan Ball som har skrivit manus (Six Feet Under, True Blood). 
Betyg:

2. Biografi: MAN ON THE MOON

Handling:
Komikern Andy Kaufman (Jim Carrey) kämpar för sitt genombrott, fast besluten att inte följa konventionerna om hur en komiker ska underhålla. På vägen dit får han cancer. Eller?
Motivering:
Gillar man Jim Carrey får man här lära känna en annan, allvarligare sida av honom, vilket är synnerligen tacksamt. Man on the Moon är en smart, underhållande och lite sorglig biografi om en udda figur. Att Paul Giamatti och Danny De Vito är med gör inte saken värre. Regisserad av Milos Forman. 
Du visste kanske inte…
Att Courtney Love spelar Andy Kaufmans flickvän, och gör det riktigt bra. 
Betyg:
 4

3. Skräck: THE BLAIR WITCH PROJECT
 
Handling: Tre filmstudenter ger sig ut i skogen för att spela in en dokumentär om the ”blair witch” som blivit en legend. De försvinner och det enda spår som upphittas efter dem är deras videomaterial…
Motivering: Jag är inget fan av skräckfilm, men den här gillade jag skarpt när den kom. Den autentiska känslan ( filmen inleds med en text som anger att det här är det riktiga materialet efter de saknade filmstudenterna, chills!) och den ansiktslösa ondskan gör att ens egen fantasi får jobba lite. Ett snyggt och väl fungerande grepp som står sig än i dag. 
Du visste kanske inte… Att Blair Witch Project, när den kom, blev en av de mest inkomstbringande indiefilmerna genom tiderna. 
Betyg: 3

4. Based on a true story: BOYS DON’T CRY

Handling
: Brandon Teena (Hilary Swank), en transperson vars riktiga namn är Teena Brandon flyttar till hillbilly-Falls City i Nebraska och träffar Lana (Chloë Sevigny) och de inleder en relation. När Brandons könsidentitet avslöjas (dvs att han egentligen har kvinnligt kön) för Brandons nya ”vänner” John och Tom, våldtar och mördar de Brandon. Historien bygger på en verklig händelse. 
Motivering: Given på listan, en av de starkaste filmer jag sett. Hilary Swanks genombrott, som hon vann en välförtjänt Oscar för, och med både Chloë Sevigny och Peter Saarsgard i birollerna är det en ren fröjd att se Boys Dont Cry, även om innehållet är extremt provocerande. Regisserad av Kimberly Pierce, som även skrev manus tillsammans med Andy Bienen. 
Du visste kanske inte… Att Chloë Sevigny provspelade för Brandon Teenas roll, men Pierce tyckte hon passade bättre som Lana. 
Betyg: 5

5. Guilty Pleasure: CRUEL INTENTIONS (En djävulsk romans)

Handling: Styvsyskonen Kathryn (Sarah Michelle Gellar) och Sebastian (Ryan Philippe) är uttråkade rikemanstonåringar i New York. De gör en vadslagning som går ut på att om Sebastian lyckas förföra en oskuld (Reese Witherpsoon) får han ligga med Kathryn. Om han förlorar får hon hans bil. Vad som börjar som ett elakt vad slutar med ett invecklat maktspel och en kärlekstragedi… 
Moivering: Jag vet, den här filmen kanske inte hör hemma på en Bästa-lista… Men jag hade inte hjärta att inte nämna den. En djävulsk romans var sååå sexigt bad-ass när den kom och jag vara blott en fjortonåring på landet som drömde om Ryan Philippes läppar. So shoot me! Av den anledningen är detta förmodligen den film på listan som jag sett flest gånger. 
Du visste kanske inte… Att filmen bygger på en fransk pjäs, Les Liasons Dangereuses från 1700-talet som filmatiserades redan 1988 (Dangerous Liasisons) med Glenn Close, John Malkovich och Michelle Pfeiffer i rollerna (samt väldigt unga Keanu Reaves och Uma Thurman). 
Betyg: 3

6. Kultfilm: THE FIGHT CLUB

Handling
: Edward Norton spelar en utarbetad försäljare som drabbats av insomnia och ”missbrukar” gruppmöten (för folk med cancer osv) för att må bättre. En dag träffar han tvålförsäljaren Tyler Durden (Brad Pitt) som förändrar hans liv. De startar en underground-rörelse som de kallar ”Fight Club”, där folk får en chans att slåss organiserat. Första regeln lyder: ”You do not talk about Fight Club”… 
Motivering: ”I want you to hit me as hard as you can”. Brad Pitt. Helena Bonhamn Carter. David Fincher. Kritik mot konsumtionssamhället. Behöver jag verkligen motivera mig ytterligare? Fight Club är 1999 personifierad, om en film kunde vara en person och ett årtal. Även om det var en ursäkt för våld och en ganska macho setup, så kan jag inte påstå att jag inte njöt för fulla hus av Fight Club. Vi startade egna fight clubs i skolan for heavens sake. En film som påverkar folk så som Fight Club har gjort, har ju något att berätta. Även om det kanske säger mer om oss än om filmen. 
Du visste kanske inte… Att Fight Club nominerades till en Oscar för bästa ljud, men förlorade till Matrix. Däremot har den vunnit priser för bästa kvinnliga biroll (Empire Awards UK) och för bästa DVD hos Online Film Critics Society Awards. 
Betyg: 4

7. A-märkta film: GIRL, INTERRUPTED

Handling:
Susanna Kaysen (Winony Ryder) blir intagen på ett mentalsjukhus efter en överdos på sömntabletter och blir introducerad till en helt ny värld. På avdelningen styr uppviglaren och sociopaten Lisa (Angelina Jolie) över de andra intagna, självdestruktiva Daisy (Brittany Murphy), brännskadade Polly (Elisabeth Moss) och mytomanen Georgina (Clea DuVall). Susanna blir en del av klicken, som kämpar mot sina egna demoner likaväl som samhällets syn på ”galna kvinnor”… Filmen utspelas 1967. 
Motivering:
Angelina Jolies rolltolkning av den manipulativa, känslomässigt störda Lisa är fenomenal. Även Brittany Murphy gör en av sina bättre roller. Plus att temat – psykvårdens många gånger felaktiga bedömning samt behandling av unga kvinnor – känns lika aktuellt i dag. Viktig film som dessutom fixar Bechdel-testet med råge. 
Du visste kanske inte…
Att filmen baseras på en bok av den riktiga Susanna Kaysen, som inte var nöjd med filmatiseringen. 
Betyg:
4

8. Udda skådismix: BEING JOHN MALKOVICH

Handling: En arbetslös dockspelare, Craig Schwartz (John Cusack) får ett kontorsjobb på LesterCorp, där arbetsplatsen ligger på våningsplanet 7 1/2. Craig upptäcker att en dörr leder in i huvudet på skådespelaren John Malkovich där han får stanna 15 minuter innan han blir utkastad i ett dike intill en motorväg…!
Motivering: Åh, den här filmen är så skruvad, varm, rolig och älskvärd. Jag är väldigt svag för John Cusack, och här gör han en så typisk Cusack-roll att det är rena himmelriket. Manuset av Charlie Kaufman är skruvat som alltid, men det som verkligen sticker ut är en rätt udda sammansatt rollista. Catherine Keener som Cusacks ”flirt interest” och Cameron Diaz som hans ”crazy cat lady”-fru med barrfrisyr, och John Malkovich som sig själv i härlig mockumentary-anda. What’s not to like?
Du visste kanske inte… Att Charlie Kaufman skrev manuset redan 1994 och skickade runt det till olika bolag utan napp, tills Spike Jonze fick tag på det via Francis Ford Coppola, som då var Jonzes svärfar. 
Betyg: 4

9. Bästa biroll:  PHILIP SEYMOUR HOFFMAN i MAGNOLIA
 
Handling: En pojke (Jeremy Blackman) deltar i en frågetävling för barn på tv och pressas av sin far att vinna, en döende man (Jason Robards) vill få kontakt med sin förlorade son (Tom Cruise), och hans skötare (Philip Seymour Hoffman) gör sitt bästa för att ge honom ett värdigt slut. Med mycket mera. Historierna vävs samman. 
Motivering: Utmärkt skådespeleri i en mörk och stämningfull, men hoppfull ”short story-film” av högsta rang på tema ensamhet och biblisk symbolism.. Det var i Magnolia som jag fick upp ögonen för den ständiga birollsinnehavaren, Philip Seymour Hoffman, en utomordentligt bra skådis som gick bort alldeles för tidigt tidigare i år. 
Du visste kanske inte… Att Magnolia-regissören Paul Thomas Anderssons även gjort Boogie Nights. 
Betyg: 5

Så, det var min lista. Nu tycker jag ni ska kasta er över de andra filmbloggarnas 1999-listor, för det ska jag göra…

Fiffifs Filmtajm

Fripps Filmrevyer

Flmr

Filmitch 

23 responses to “1999…

  1. Vilket kul sätt du gjort din sammanställning på! Girl, Interrupted var verkligen en stark film (som jag minns den). Varför har man inte sett om den?

    Being John Malkovich önskar jag SÅ att jag gillade mer än jag gör. Den där John Cusack alltså, måste han alltid komma in och besudla filmer ;D

    Gilla

  2. Har sett rubbet på din lista och alla är bra filmer tom så bra att de var med i första vändan innan jag fick börja grovsortera. Ett par filmer klarade sig kvar till min lista. Cruel intentions gillar tom bättre än Glenn Close versionen och vart har SMG och Ryan Philippe tagit vägen?

    Gilla

    • Filmitch: Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha gillat/gilla Cruel Intentions, fast jag måste säga att jag älskar den svenska översättningen: En djävulsk romans. Ha ha ! Ja, det är en bra fråga. Det känns som om Sarah Michelle Gellar skulle kunna göra comeback i en ny Buffy-film, 10 år senare eller nåt? Ryan Philippe, ingen aaaaning om vad som hände där. Han var ju även med i 6 lektioner i kärlek (Playing by heart) 1998, där han spelar mot Angelina Jolie och en massa creddiga skådisar. Sen gifte han sig med Witherspoon och så gick han upp i rök. Kanske blev hemmapappa? 😉

      Gilla

  3. Meeeen du glömde Zoolander ju 🙂 🙂 den va 2001 iofs… Den hade vart med på min lista def.

    Gilla

  4. Kul att du hakade på mitt och Steffos blogaton och väkommen i gänget! Men vart tog tionde filmen vägen? Och hur gör du med listan för år 2000? Har du noll filmer i den, eller två, eller är det 10 där i alla fall? LOL, sorry, om jag retas med dig! 😉

    Det är flera på din lista som jag inte sett: 2,3,4,7

    Men jag skriver också under på att Cruel intentions är en störtskön film.

    Är detta dina nio största favoriter från 1999 eller är det bara en "kul" lista? Eftersom du har med flera filmer med betyget 3…

    Gilla

    • Ja, man tackar! He he, jag tänkte ha med en tionde film på listan, årets svenska film vilket i så fall skulle bli Tomten är far till alla barnen. Men det kändes ovärdigt på något sätt, plus att jag gillar ojämna siffror … Så när vi kommer till år 2000 kanske det blir topp 20 😉
      Oj, men då har du ju flera sevärda filmer att se fram emot… iaf om du gillar karaktärsdrivet drama? Man on the moon är en ganska lågmäld film, och Jim Carrey känns gjuten för rollen. Boys dont cry är ju en riktig tungviktare, och Girl Interrupted… äh, måste ses helt enkelt. Att du inte sett Blair witch är ju mer anmärkningsvärt. Sugen?

      Som jag skrev i inlägget baserade jag listan på ett gäng kriterier, bland annat så har jag med filmer som jag tyckte mycket om 1999, och som jag MINNS (jag har rätt dåligt minne) innehållet av och ö.h.t. kan skriva nåt vettigt om. Filmer som för mig representerar 1999. Så jag vet inte om listan skulle se ut så här om jag såg om alla filmerna som ligger och skvalpar i mitt medvetande. Jag är t.ex. rätt sugen på att se om Eyes Wide Shut, en film som kanske hade kvalat in om jag bara sett den mer nyligen… Så se det som en "kul" lista som jag skulle överlämna till aliens om de landade och frågade vilka filmer från 99 de bör se som jag vet att jag kan stå bakom till 100 procent… Äru med? Betygen är mer "allmänna", typ vad jag skulle ge dem för betyg i dag.

      Gilla

  5. Jag kan inte påstå att jag är något jättefan av Ryan Philippe, men Cruel Intentions kan nog även jag bekänna mig till. Är kanske Selma Blair den som lyckats bäst av trion just nu?

    Överhuvudtaget välmotiverade val även om jag inte alltid håller med, Girl… gjorde exempelvis inget större intryck på mig.

    Någon form av 99-lista:
    http://bilderord.wordpress.com/2012/09/19/alimo-1998-1999/

    Gilla

    • Jag kom att tänka på Selma Blair när jag kollade på trailern till Cruel Intentions. Men vadå, vad gör hon nu då?
      Angående din lista: är helt med dig på storhetsvansinnet i The Phantom Menace. Men jag gillar uppföljarna bättre, även om kärlekshistorien mellan Anakin och queen Amidala var lite overkill.

      Gilla

  6. Kul vinkling på ämnet!
    Ett par av titlarna återfinns ju minsann på min bubblarlista…annars hade vi inte mycket överlapp här. Men det gör ju egentligen bara det hela mer intressant! 🙂

    Och hur kunde jag glömma att The Phantom Menace var ett av detta års stora BOTTENNAPP!?! Kanske har förträngt? 🙂

    Ser också att jag är den enda, DEN ENDA som inte har med Magnolia på listan. Typiskt att man skulle utmärka sig på nåt sätt..

    Gilla

  7. Vad gäller Selma Blair så tycker jag hon dyker upp lite här och där faktiskt. Jag såg henne härom dagen i en bra film, Dark Horse. Å andra sidan tycker jag att jag ser Ryan Philippe lite då och nu också, kanske inte i storfilmer (tyvärr, han är guld!) men i okej filmer. Så pappaledig är han nog inte 😉

    Gilla

    • Ok, jag har inte sett röken av nån av dom, men det är kanske för att jag mest kollar på biofilmer nu för tiden.
      Åhh 2009, ja jag är med!! De filmerna känns ju som att man såg i går, så det blir nog lättare att göra ett urval på.

      Gilla

  8. Förresten, onsdagen den 21 maj listar jag 2009. Hänger du på? 🙂

    Gilla

  9. Jag lever iofs lite i det förgångna men förknippar Blair med Legally Blonde och ffallt med Hellboy förstås

    Gilla

  10. Oj, lyllos dig som har den kvar 🙂 Frågar du mig är Hellboy heeelt fantastisk. Uppföljaren…not so much.

    http://bilderord.wordpress.com/2010/06/04/hellboy-2004/
    http://bilderord.wordpress.com/2011/06/27/hellboy-ii-the-golden-army-2008/

    Gilla

  11. Med Bryan tillbaka vid rodret kan det bli bra. Jag var inte överdrivet impad av First Class men blir edt bara ett hyfsat manus så…

    Gilla

    • Tror det är dags för en omtitt av alla filmer för mig, men du har nog rätt om First Class, för jag minns inte så mycket av den. Fast jag gillar James McAvoy, så mkt vet jag.

      Gilla

  12. Pingback: 10 i topp: Filmer 1999 | Jojjenito – om film...

  13. Pingback: 1999 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

