Before-filmerna

Som av en händelse slog jag på teven i fredags och såg Ethan Hawke sitta mitt emot Julie Delpy på ett tåg. Unga och oförstörda. Det var nånstans i början av filmen Before Sunrise (1995). Jag har sett den ett par gånger, men tänkte att det kunde vara bra att fräscha upp minnet inför tredje filmen Before Midnight som nu går på bio. Jag tycker fortfarande att den första är briljant, minns hur jag kände att det var som en parodi på mitt liv way back då man tågluffade och hade konstiga, romantiska möten med främlingar. ”Det hade kunnat vara jag” är inte bara en passande fras för olyckor. (Även om vissa romantiska möten kvalar in där också.) 
 
Direkt när jag var klar med Before Sunrise skyndade jag in på Netflix för att se om Before Sunset (2004) fanns, vilket den till min förvåning inte gjorde. Fick streama på annat håll. Tillbringade alltså närmare 3 timmar med frenetiskt konverserande Hawke/Delpy under en och samma kväll. Blev stressad av andra filmen, då de är i rörelse nästan hela tiden. Både fysiskt och psykiskt ångar de fram, via Paris gator och in sina egna besvikelser. Det är en lättnad när Celine konstaterar att han nog kommer missa sitt flyg. Nu återstår eldprovet i Before Midnight
 
Det blir naturligtvis (eller förhoppningsvis) en helt annan film, där utgångsläget är ett annat än de två första filmerna. Nu har de levt ihop ett tag, prövat kemins hållbarhet utanför bubblan. Hur har det gått för de två frihetstörstande romantikerna? 
 
Och frågan är, har de fortfarande sådana här konversationer?
 
 
 
 
 
Ps. De första två filmerna har rating 8.0 på IMDB. Midnight har för tillfället 8.3. dzzz

Kommentera

