Annie Hall och Fatty Loser

Jag har äntligen sett den. Å ja, den var ju skitbra och man vill flytta till New York och bli neurotisk. Men det slog mig att When Harry met Sally är en romcom-version av Annie Hall. En del scener är nästan plagiat. Woody Allens besatthet av döden (Harry tänker på döden hela tiden), Annies/Sallys vimsighet och härlighet. Walks in the park. Hoppen fram och tillbaka i nutid och dåtid. Relationen totalt i fokus. De gör slut, träffar nya som de egentligen inte gillar, de längtar efter varandra. Mm. Nästan samma film, fast Woody Allen är 10 gånger mer. Bara mer.

Såg Love & other drugs också. Suck… jag minns en tid då man inte behövde en dryg, manschauvinistisk tjockis som beter sig som en anal 5-åring med adhd och vars enda ordförråd tycks vara ”tits” å ”pussy” men som av någon anledning när han talar om sig själv inte fattat att det enda ordet värdig honom är ”loser” – för att göra en sevärd romantisk komedi. Och sen får han knulla med en ashet tjej efter att ha mumlat och råstirrat på hennes tuttar! Han är fett dryg och vägrar lämna den stackars manliga huvudrollen ifred EVER. Vad är detta?! Är det en slags terapi för manliga hollywoodregissörer som varit fula och knubbiga hela sitt liv och därmed blivit nobbade av klassens smarta brudar? Var alla romcom-författare tjocka nördar en gång i tiden, å är det så här de tar revansch? Med den enda anledningen att jag skulle få slippa se de här kuvade mansegona projicera sin ångest på vita duken, röstar jag för fler kvinnliga regissörer. Låt mig slippa Fatty Loser! Värre än Jar Jar för i helvete.

I övrigt var filmen skitbra på sina ställen, men riktigt ojämn i helhet. Kunde de inte skippat Läkemedelsreklamen? och Jake ”Ken doll” Gyllenhaal? Anne Hathaway däremot är fantastisk.

I veckan blir det kanske Tempo dokmentärfilmfestival. En hel massa film från Ryssland ska det va.

2 responses to “Annie Hall och Fatty Loser

  1. Hörru du Burman! Jag håller absolut med dig om tjockisen och reklamen MEN Jake står nu på min Frikortslista (om jag någon gång hittar en värdig karl)efter Oskar Linnros. Han må likna Ken men han är fan en riktigt riktigt het heeet man!=)

    Gilla

  2. He he du får gärna behålla Jake för dej själv. Jag trodde jag gillade honom, men tycker inte att han är varken het eller särskilt bra i den här filmen. Gillar mer Brokeback Mountain-Jake. Hård gay, cowboy!

    Gilla

Kommentera

