Filmfestival without women

Stockholms filmfestival är min räddning i höstmörkret. Noterat att programmet i år inte är lika stjärnspäckat som föregående år, men det är egentligen inget negativt. Jag saknar några riktigt intressanta American Independents, som brukar vara min svaghet. Däremot en hel hög dokumentärer som verkar lysa extra, som Waste Land, Bhutto, Countdown to Zero, Beijing Taxi m.m. Å kanske ingen överraskning, men det är fanimej inte många kvinnor som regisserar eller producerar eller har huvudrollen i Stockholms filmfestivals utbud. Därför har jag bestämt mig för att se dem som finns och attraherar min feministiska smaklök. På min repertoar finns face to face med regissören Lucy Walker och hennes film Waste Land, Sommaren med Monika (eftersom Harriet får Lifetime achievement-priset), Bhutto – med koncentration på Benazir Bhutto som var Pakistans premiärminister och som mördades 2007. Bibliotheque Pascal tycks vara en underfundigt bisarr film om rumänskan Mona, och lite på avstånd funderar jag på om jag inte borde se Trädet, med Charlotte Gainsbourg i huvudrollen. I övrigt blir det nog mexikanska Preludio, som filmats i en enda tagning samt garanterat Vinnarfilmen, vilken återstår att se vilken det blir.

 

Öppnar festivalen gör jag på fredag i sällskap med Haris, och Monsters:

 

Kommentera

